• Splach

Självmord, är det själviskt eller inte?..

Är självmord själviskt?
    Jag blir ofta irriterad på människor som säger att det är själviskt med självmord, att alla mår vi dåligt någon gång, men man får väll ta tag i det osv..

Dessa människor TROR jag inte har mått så pass dåligt någon gång, dom som får det att låta så lätt, att det bara är att ta tag i sina problem söka hjälp mm..

Dessa människor vet troligen inte hur det är att må dåligt, och då menar jag inte i en dag, en vecka, eller en månad, utan att må psykiskt dåligt i år, att kämpa för att överhuvudtaget gå up är vardagen..
    Då är det inte lätt att söka hjälp, att ta till dom krafter som behövs för att få hjälp, när man inte ens har kraft ork eller lust att gå up, att gå på toa, att äta mm..

Att då påstå att självmord är själviskt? nej det tycker jag inte...

Det sägs att det är själviskt för att man lämnar sina nära och kära bakomsej, ja men mår man så pass dåligt så finns det inte så många nära och kära, om det ens finns, så man tror i alla fall att det inte finns någon att lämna bakom sej, och vem ska man tänka mest på? sej själv eller på alla andra?

Själv tycker jag inte att självmord är själviskt, har själv varit där, mått så pass dåligt att tanken på självmord var en vardag, att vilja försvinna dö, åka bort, var det enda man önskade skulle hända, när man ber på kvällen om att man aldrig mer ska vakna up..

Jag mådde dåligt då, men hittade min räddning, och mår nu bra, men om du träffade mej, skulle du aldrig ana att jag mådde dåligt då, inte glada trevliga lättsamma Linnea som aldrig tycktes ha några bekymer..

Det är det som är skrämmande, dom människor som är gladast leer mest, är oftast dom människor som mår sämst, men ingen vet det, ingen ser det, ingen tycks vilja se det..

Att då tycka det är själviskt att avsluta sitt liv, år av lidande, tycker jag är själviskt sagt att dom som säger att det är själviskt, för det är inte själviskt..

Vad är mest själviskt, att leva för att andra människor inte ska behöva gå igenom en sörje stund, och samtidigt må så förbaskat dåligt själv att man inte vill något, att leva för att andra människor är själviska och inte vill släppa taget

eller att ta självmord, och få frid, att låta andra människor sörja en stund?
  • Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..
  • Splach
    Eris skrev 2006-11-14 23:11:31 följande:
    Du tycker inte de e själviskt att låta en annan människa ta hand om dina kvarlevor efteråt då??Du tänker inte på polisen, ambulanspersonalen mm som måste komma tex. hem till dig o se dig ligga där efter kanske nga dgr eller veckor , o att de sen får ta hand om det??Visst de jobbar med det, men j kan säga dig att dem mår skit piss efter att ha fått ta hand om sådant....
    det finns snygga sätt att ta självmord på och fula sätt..

gör man det snyggt, kommer inga kvarlevor finnas att hitta, så ingen kommer behöva ta reda på det, men man kan samtidigt lämna ett brev förklara vad som hänt, så att dom man lämnar efter sej inte behöver undra..

en annan sak, är man utbildad polis/ambulansförare mm, så har man själv gett sej in i yrket och får yrket tåla..
  • Splach
    Lisen08 skrev 2006-11-14 23:16:29 följande:
    Spelar det egentligen någon roll om det är själviskt eller inte?När man har kommit så långt så att man vill ta sitt liv, så är man så pass avtrubbad och apatisk och har förmodligen ropat på hjälp och/eller kämpat väldigt länge. Man lever som i en bubbla och förvränger verkligheten. Man tänker i det läget inte på hur andra skulle må om man tog sitt liv. När man väl tar det steget så ser man heller inte sitt egenvärde.De ungdomar jag själv arbetar med (ideelt) som inte vill leva längre, har kämpat länge och kommer inte upp ur det nattsvarta hålet utan hjälp. De som ropar på hjälp, men inte får det, kan inte stämplas som själviska. Om man har ropat på hjälp och ingen lyssnar eller tar en på allvar, ska man då leva för att göra andra glada? Man orkar ju inte ropa på hjälp hur länge som helst.Själviska är de som inte lyssnar och stöttar den som behöver hjälp. Om anhöriga och andra i personens närhet tog bort skygglapparna så skulle fler få hjälp i tid.Obs, är medveten om att många försöker hjälpa, men inte lyckas.
    kunde nog inte sagt det bättre själv
  • Eris

splach, så för att man gått in i ett yrke som polis för att hjälpa behövande o rädda liv o samma sak med sj.vårdspersonal så får man skylla sig själv när man finner en död människa som dessutom tagit sitt liv??
    Så kan man inte säga, j tror inte man går in i yrket o tänker på alla självmord man ska få ta hand om....
    Sen tycker inte j att de finns snygga o fula sätt att ta livet av sig som du skrev, sj.mord som sj.mord....
    I slutändan e de ändå alltid ngn som får ta hand om dina kvarlevor....

• blackangel

Jag hittade min vän som tog livet av sig. Jag har absolut ingen utbildning av att ta hand om döda människor. Men fortfarande försöker jag förstå honom på något knepigt vänster. Han var en ensam människa och han visste att jag skulle vara den som fann honom. Men inte kan jag vara arg på honom för det.. Han litade på mig..
    Men visst finns bilden kvar i huvudet fortfarande.. och den kommer nog alltid finnas kvar..

• Zaria

Eris: *håller med*

Och jobbar man dessutom i dessa yrken och har noll empati och bara säger "jajaja whatever,sånt är livet" så har man nog valt fel arbete och borde jobba med något annat.

• Lisen08

Hade en granne där pappan hängde sig i garaget och sonen hittade honom. Verkligen fruktansvärt.
    Givetvis vill man inte utsätta sina anhöriga och räddningspersonal för sådant. Men upprepar det jag skrev tidigare, man lever i en annan värld och bryr sig inte längre. Likställer det ändå inte med att vara självisk, känns som ett ord som inte passar in i en disskusion om liv och död.

Att ta livet av sig är inget (de flesta) bara gör för att man känner för det under en kort stund, det är mer svart än så.

• Eris

Blackangel:
    Nu verkar de ändå som att du tycker de e ok att just du hittade honom, men j själv skulle bli skitförbannad på min kompis om denne tog livet av sig o "arangerade" det hela så att h*n visste att jjust j skulle hitta h*n

• Eris

Zaria: Heeeeej gumman kul o se dig här inne, skönt att ngn håller med än iaf
    Ja känner man sig likgiltig för sitt arbete så har man nog valt fel, för ingen "normal" människa skulle kunna förtränga det man sätt i sitt arbete....
    Ja jobbar inom vården o får ta hand om sjuka människor som visserligen dött av ngn slags sj.dom, men de e skit jobbigt varebda ggn, j kan bara fantisera om hur j*a jobbigt de måste va att ta hand om en pat. som tagit sitt liv, fy f*n....

• BrideOf Rocky

Eris,

Jag tror att du ser på självmord lite fel.

Om din kompis hängde sig i ditt hus skulle han eller hon inte vara frisk.
    Det är som att bli arg på en efterbliven eller ett barn ungefär.

Dom tänker inte så.
    Dom är psykiskt sjuka.
    Dom är inte friska som alla andra.
    Därför gör dom en så sjuk sak som att ta sitt eget liv.

• blackangel

Nä, jag tycker inte det är ok, men kanske hellre jag än någon annan. Han visste väl att jag skulle fixa det, och det har jag också gjort. Om du läser hela tråden så ser du att jag har varit arg, ledsen, ja allt man kan vara. Hela registret av känslor. Men ska jag fortsätta vara arg, tycker du?

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..