• Splach

Självmord, är det själviskt eller inte?..

Är självmord själviskt?
    Jag blir ofta irriterad på människor som säger att det är själviskt med självmord, att alla mår vi dåligt någon gång, men man får väll ta tag i det osv..

Dessa människor TROR jag inte har mått så pass dåligt någon gång, dom som får det att låta så lätt, att det bara är att ta tag i sina problem söka hjälp mm..

Dessa människor vet troligen inte hur det är att må dåligt, och då menar jag inte i en dag, en vecka, eller en månad, utan att må psykiskt dåligt i år, att kämpa för att överhuvudtaget gå up är vardagen..
    Då är det inte lätt att söka hjälp, att ta till dom krafter som behövs för att få hjälp, när man inte ens har kraft ork eller lust att gå up, att gå på toa, att äta mm..

Att då påstå att självmord är själviskt? nej det tycker jag inte...

Det sägs att det är själviskt för att man lämnar sina nära och kära bakomsej, ja men mår man så pass dåligt så finns det inte så många nära och kära, om det ens finns, så man tror i alla fall att det inte finns någon att lämna bakom sej, och vem ska man tänka mest på? sej själv eller på alla andra?

Själv tycker jag inte att självmord är själviskt, har själv varit där, mått så pass dåligt att tanken på självmord var en vardag, att vilja försvinna dö, åka bort, var det enda man önskade skulle hända, när man ber på kvällen om att man aldrig mer ska vakna up..

Jag mådde dåligt då, men hittade min räddning, och mår nu bra, men om du träffade mej, skulle du aldrig ana att jag mådde dåligt då, inte glada trevliga lättsamma Linnea som aldrig tycktes ha några bekymer..

Det är det som är skrämmande, dom människor som är gladast leer mest, är oftast dom människor som mår sämst, men ingen vet det, ingen ser det, ingen tycks vilja se det..

Att då tycka det är själviskt att avsluta sitt liv, år av lidande, tycker jag är själviskt sagt att dom som säger att det är själviskt, för det är inte själviskt..

Vad är mest själviskt, att leva för att andra människor inte ska behöva gå igenom en sörje stund, och samtidigt må så förbaskat dåligt själv att man inte vill något, att leva för att andra människor är själviska och inte vill släppa taget

eller att ta självmord, och få frid, att låta andra människor sörja en stund?
  • Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..
  • Zayda

JA d ÄR själviskt!!!

jag kände en som tog sitt liv... hennes familj känner fortfarande STOR sorg ... ÄR d rättvist????

• vb21

sjävliskt på ett sätt... ja helt klart...men å andra sidan kanske man ej försår hur pass dåligt en människa mår!
    det är ju dom anhöriga som får leva med sorgen resten av sitt liv.

• Mi 71

Klart att självmord är själviskt och fegt.
    Och det där med att "låta andra sörja en stund" - skitsnack!!

När jag var 10 år tog min pappa livet av sig - jag har inte sörjt en stund, jag sörjer fortfarande lite varje dag! Han fattas mig!!
    När jag själv fick barn blev det ännu mer påtagligt. Funderingar som "varför ville inte han se sina barnbarn" kom upp och när man inte kan få svar så känns det fördjävligt.
    Och det värsta av allt är nog att aldrig fått sagt adjö på ett fint sätt. Att aldrig fått förklara hur mycket en person betyder för en och hur mycket man älskar den.
    Det måste alltid finnas en annan utväg än självmord!

• vb21

mi 71-instämmer men dig, sorgen och saknaden kommer alltid finnas...när vår underbara dotter föddes så önskade jag att pappa va här. han skulle blivit så lycklig...det är vid såndana tillfällen man känner det mest...blir nästan lite arg ibland när jag tänker på det...men för honom fanns det ingen annan utväg...tyvär!

• Splach

ni nu som säger att det är själviskt, har ni någonsin mått dåligt? och då menar jag inte varit deppad en dag eller två, utan mått psykiskt dåligt i flera år?

tror inte det, har man inte varit i sitsen själv, så är det svårt att förstå, och har man varit det, och minns hur det var, ja då har man troligen full förståelse för att man vill ta självmord

• lightswillguideyouhome

Ja, självmord är själviskt.
    Det tycker jag trots 5 år på psyk med oräknerliga egna självmordsförsök.
    Men när man själv e den som mår dåligt ser man inte det så.

Jag har alltid sagt att jag inte vill ha några barn, för jag kan aldrig veta om eller när jag blir sjuk igen och en sak jag säger är att man tar inte livet av sig när man har barn, det e bara så det är.
    Det e en sak när det är bara du, en helt annan när du ansvarar för någon annan.

• Zaria

Fattar fortfarande inte varför det skulle vara så modigt att våga ta livet av sig, det tror jag alla är kapabla till om de mår tillräckligt dåligt...det är modigare att kämpa för att överleva och våga ta emot och se hjälpen som finns, det är en mycket tuffare väg som tyvärr inte alla klarar, aannars skulle det inte se ut som det gjorde idag...hoppa framför ett tåg tex tror jag de flesta av oss skulle kunna göra, dock hoppas jag ju att ingen gör det...men speciellt modigt tycker jag inte att det är, som sagt jag tycker det är starkare och modgare att våga leva.

• Zaria

Lightswillguideyouhome: Vilken otroligt klok och stark människa du verkar vara...Önkar dig lycka till på vä'gen och hoppas att du får må bra...

• Lisen08

C81, du skriver att vem som helst inte vågar ta sitt liv...vill bara poängtera att det inte är mod det handlar om. Dvs du är inte modig och vågar ta det steget.
    Tycker inte att det är själviskt, men väldigt tragiskt att man inte blir uppfångad innan det går så långt.

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..