Inlägg från: Kedu |Visa alla inlägg
  • Kedu

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Feler var itne den det var att jag hade svullna lymfkörtlar och det skrev jag i inlägget. varför jag tog upp det var pga att du tog upp nageltrång, tånaglar har inte mycket funktion det heller.

Sen skriver du att förhuden KAN ge sexuell njutning. kan men det är inte säkert. Jag kan då säga att det har inte min man märkt nåt av eller kännt en avsaknad för.

• Kedu

Ilsa: "Lalala orkar inte läsa allt just nu men har ni religiösa sex direkt efter födseln eller?"

Nej det har vi inte. Men omskärelse handlar inte om sex för andra gången. Det är för att visa sitt förbund med Gud.

• Kedu

Vad är det för påhittade skäl nån har kommit med?

• Kedu

"Vi döpte våran son enbart för att vi själva är döpta och tyckte att det var trevligt att få träffa all släkt, fika tillsammans och få presenter till sonen *smile*" ...

..."Dopets mening tycker jag är fel, men som sagt så döpte vi inte honom pga. någon tro."...

..."lyssnar inte ett skvatt på vad prästen står och surrar om och Adrian fattade inte heller något!"...

Så du morsa06 du döpte din pga att få presenter och för ni inte pallade med att ha en liten sammankomst i ert hem? Det tycker jag är höjden av respektlöshet mot både din son (eftersom du int egillar dopet) mot hela svenska kyrkan och mot prästen som utför sitt kall men som du väljer att kalla surrar.

• Kedu

nån som sett nyheterna idag? manlig omskärelse minskar risken att få hiv med 50%.......

• Kedu

Jag menar självklart inte att mitt barn ska knulla runt (som du så fint skriver) och självklart sk amin son få lära sig att man använder kondom och självklart så har han inte sex som spädbarn. Du verkar tro att vi som omskär våra söner är helt iq-befriade.
    Men det jag menade med mitt inlägg var till alla de som inte trodde att omskärda pojkar/män löper mindre risk att smittas av olika sjukdomar.

• Kedu

Liiiite tråkig ton i ditt inlägg morsa06.....

synd att man inte kan diskutera med en normal ton.

• Kedu

Självklart ska man få reagera men man behöver inte svära och ha med en massa utropstecken och små arga gubbar. Jag trodde att vi var vuxna människor om då ska man väl kunna diskutera en fråga även om alla inte tycker samma.
    Correct me if am wrong....

• Kedu

Josean:
    Vi omskar inte vår pga renlighetsfaktorn. Tycker personligen att det är ett dumt argument till att urföra omskärelse idag och här i Sverige. Vi kommer lära vår son att tvätta sig ordentligt.
    Vi gör det pga min mans religion, hans tradition och hans kultur som är väldigt viktig för honom och för mig.
    Varför vi gör det nu är för att vi anser att det är rätt att göra när de är små och för att ingreppet är betydligt lindrigare när de är små. Är han vuxen så behöver man sy och risken för komplikationer ökar drastiskt. Och en av anledningarna till att jag gick med på att göra det på vår son är att jag innan pratade med läkarna som skulle utföra ingreppet och jag har varit med när de gjort det på en kompis son, sen var det en förutsättning för att det skulle göras var att det skulle ske här i Sverige. Den vård vi har här kan inet jämföras med vårde i min mans hemland. Sen när det gjordes på vår son fick han bedövning först så han inte skulle känna av ingreppet. Han protesterade mer när vi döpte honom.

• Kedu

Ilsa om man är omskärd så minskar risken att drabbas av hiv med 50%, däremot har jag inte sagt att spädbarn eller små barn ska vara sexuellt aktiva, vilket för mig är så självklart så därför skrev jag det inte. Men jag har heller int erättfärdigat det som ett skäl att omskära.

• Kedu

Ja Ilsa det är det vanligaste att göra det på spädbarn. Men det är inget ingrepp som har med barnets sexualitet att göra. Skrev int edet i mitt inlägg om att det skulle minska hivrisken. men jag tycker att det är en bra bieffekt av att vara omskuren.

• Kedu

Lillan7704: Man använder inte omskärelse som ett skydd mot hiv. Vi omskär int evår son pga att vi tycker det ger så bra skydd mot hiv, men det är en bra effekt av att vara omskuren. Självklart kommer vi lära vår son att använda kondom och att inte "springa" runt till olika tjejer.
    Men jag tog upp det pga att belysa att det finns positiva effekter av att vara omskuren, de tar till och med upp det på nyheterna.

• Kedu

Palmblad skrev: Kedu: Att stympa utan att peka på renlighet anser jag vara ännu värre. Då gör man det bara för att det alltid gjorts och idag behövs det inte, samt finns andra sätt att leva ut kultur.

Men vi behöver inte omskära vår son pga bristande vattenresurser eller hygien. Jag ska lära han att tvätta sig. Visst finns det andra sätt att leva ut kultur på och det gör vi också men detta ingrepp är väldigt viktigt för oss och en stor del av det kulturella.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning