Inlägg från: Kedu |Visa alla inlägg
  • Kedu

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

"Det har inte skett fullt ut när det gäller en del ritualer som kommer från människor som har en muslimsk bakgrund."

Ingen på min mans sida är muslim. Alla är kristna och männen är omskurna precis som alla i hans hemland. Där är det rätt att omskära och tycker att "ni" är lika konstiga som in tegör det.

• Kedu

Lillan7704: Ok att omskära pojkar men inte könsstympa flickor.

Utopia jag har skrivit att jag anser mänskliga rättigheter väldigt viktiga. Jag kan svara på dina frågor om du lugnar ner dig i dina inlägg lite......

• Kedu

Vet att frågan inte är ställd till mig men svarar ändå.
    Jag skulle då ifrågasätta min man om hur mycket han vill omskära vår son. Jag skulle nog inte vilja göra det om det inte fanns bedövning och den vård vi har här. Skrev förut att jag aldrig skulle göra det i min mans hemland. Men jag ifrågasatte mycket om själva ingreppet, läkningen och komplikationer innan jag bestämde att göra det på min son, detta pga att jag gjorde det utan min man.
    Men jag tycker nu att det inte är nån big deal. Jag menar jag har ändå sett det med egna ögonhur det går till här i Sverige.

• Kedu

"du kan ju kanske söka på dom båda orden så kanske du får fram nå fakta varför dom heter annorlunda..?.."
    Håller helt med Tha princess.

Och Lillan7704 jag skrev att vi inte vill göra det för det finns inte i min mans religion/kultur/tradition. Men däremot omskärelse på pojkar är en stor del av den. Inget konstigt med det.

• Kedu

"Viss forskning har också tytt på att kvinnor som lever med omskurna män löper mindre risk att få livmoderhalscancer. En studie från 2005 visade också att omskurna män löper hälften så stor risk att smittas med hiv."

sv.wikipedia.org/wiki/Manlig_omsk%C3%A4relse#F.C3.B6r_och_emot

• Kedu

Palmblad det är tråkigt att det jag säger bara rinner av dig som vatten på en gås. Slå upp ordet omskärelse i en ordbok.
    Du kan inte ta till dig något. Jag försöker inte omvända dig så du ska acceptera omskärelse, men du kan iaf lyssna. Du vill bara göra din röst hörd genom att skrika högst.

• Kedu

Lillan7704 det är kanske inte du som fattat mina svar....

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning