Inlägg från: Kedu |Visa alla inlägg
  • Kedu

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

ja fyyyy för mig......

"Den första berättelsen vi har om omskärelse finns i Bibeln, i Gamla testamentet. I 1 Mosebok 17:10-14 berättas om hur Abraham får en uppmaning av Gud att omskära sig själv och alla sina söner. Men det behöver inte innebära att omskärelse var något som hittades på vid det tillfället. Traditionen fanns säkerligen hos olika folkstammar redan innan Abraham. Det finns tecken som tyder på att omskärelsen funnits långt tidigare i Afrika och i det faraoniska Egypten. Det är som regnbågen. Den hade också funnits tidigare men Gud gav den en särskild betydelse i och med att Noa seglade iväg med sin båt. På samma sätt kan Gud ha tagit omskärelsen och gett den en ny betydelse."

www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp

• Kedu

Palmblad: min son är både döpt och omskuren pga min och min mans religion och tradition.

• Kedu

Bra att du kan tänka själv där då.... För du anser väl att jag är en barbar som inte har en hjärna att tänka med.

• Kedu

Sheitan var har du läst mig skriva följande?

"Väldigt bra fråga. I arabvärlden som Kedu pratar om så skulle man inte anses vara en man, dvs. man blir till en viss del utstött. Vilket självklart är idiotiskt och primitivt. Och det är väl därför många muslimska länder ligger hundra år efter resten av världen eftersom de vägrar utvecklas och förbättras. :/"

• Kedu

"Fast för er kanske barnen inte står så högt i era ögon..?"

Dummaste jag hört morsa06. Självklart är mitt barn det dyrbaraste jag har!

• Kedu

Varför omskära? Vi har gjort det pga att det är en så viktig del i min mans kultur. Alla omskärs i hans hemland och de ser det som att de renar kroppen. Det var Gud som sa till Abraham att alla pojkar skulle omskäras och eftersom han är väldigt troende och själv omskuren så vill han att hans son också ska vara det. Jag var inte emot omskärelse men jag var heller inte för, men efter jag har pratat med läkare och jag var med och gjorde det på min son så har jag ändrat uppfattning. Jag kan säga att jag hade aldrig tillåtit att man gjorde det på min son i min mans hemland.
    Tradition är väldigt viktigt för många och kultur likaså. Det är inte som här i Sverige där vi tar ganska lätt på det.
    Min man vill också att hans son ska se ut som han själv och han anser inte att det är något fel. Sen så har jag pratat med väldigt många som är omskurna och ingen har haft något negativt att säga om det, och då har jag pratat med de som blivit omskurna när de var bebisar, nästan tonåringar och av medicinska skäl.
    Jag förstår att många inte anser att det är bra att omskära men jag tycker inet det är rätt att försöka dumförklara nån bara för det. Självklart ska man kunna disskutera frågan men det får inte gå ner på dagisnivå som jag oftar tycker det gör.

• Kedu

En stor del av kristna är omskurna. Och alla kristna är inte protestanter som vi är här i Sverige, det finns många grenar av kristendomen.

• Kedu

Morsa06: Min son hade int eondare när han blev omskuren än när han blev vaccinerad.

• Kedu

Vargtass: Dopet då? Vaccinationer?
    Våra åsikter vare sig de är religösa eller ej går väl alltid ut över barnen.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning