• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • åskmamma

tack.

men VART tog akademikerna vägen?

• lilla mej

dom tycker nog att tråden har blivit för låg för dem. Eller så vet dom inte vad dom ska säga.

• lishe

TS: För att återgå till ämnet så anser jag att främlingsfientlighet tyvärr är alltför utbrett i samhället. Jag tror man får intrycket av att FL är mer "rasisitiskt" därför att man här vågar argumentera för och framföra sina åsikter på ett annat sätt än IRL.
    Men det här med lågutbildad=främlingsfientlig köper jag inte!
    För att fortsätta använda amerikanska uttryck som "white trash" så finns det även någonting som kallas för "street smart". Många (inte alla) som har en akademisk utbildning kommer även från en akademisk bakgrund dvs har högutbildade föräldrar. Förmodligen har de växt upp under mer skyddade förhållanden. Har de överhuvudtaget satt sin fot i Rinkeby eller Botkyrka så har det varit ett "studiebesök"
    Deras "antirasism" är kanske mer teroetisk? Att vara "street smart" dvs ha gjort sig vissa betydelsefulla insikter trots att man saknar akademisk utbildning kan många gånger vara mer värt. Toleransen för andra folkgrupper sitter sas djupare och är mer förankrad i verkliga relationer och verkliga upplevelser.  

• saraseal

lishe
    jag tror det kan finnas ett samband mellan låginkomsttagare och rasistiska anhängare, men då de som lever i ekonomisk misär, alltså de som är utsatta och lever otryggt men då är det säkert fler faktorer som spelar in, men så är det väl ofta att de som mår dåligt lättare hamnar lite snett?
    Sen finns det säkert en mer bärgad och farlig rasism hos de rika, sånna som har makt.

• åskmamma

lishe: håller med hela ditt inlägg. men vart ser ni alla rasistiska inlägg?jag har inte stött på något ännu. det är ju inte roligt om det förekommer.

Måste bara tillägga att det var ju synd att tråden blev som den blev förut men jag blev bara så j*vla arg. det behövs ju knappast MER fördomar.

• lilla mej

men vad har högutbildad med låginkomsttagare att göra??? jag känner många med fin fin utbidning som går på soc eller stämplar. Alla kan ju bli låginkomsttagare någon gång i livet. Inte blir man rasist då, jag tror det har mer med vad man är uppvuxen med.

• åskmamma

smart sagt Lilla mej. kollat med flatmate kanske?

• lilla mej

rasist är för flitigt använt idag man kan inte ha en negativ åsikt om utlänningar innan man blir rasist.... rasist är människohatare och de vill förinta vissa grupper.

• lilla mej

nä hon ä ju högutbildad men jobbar inte med det hon är utbildad till och tjänar inte så bra och är bästis med en kines men gillar inte turkgrannarnas vilda fester så hon blev helt förvirrad och gick och läste en bok.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?