• saraseal

Mycket rasism på Familjeliv?

Jag tycker mig ha märkt mycket rasistiska tendenser i vissa trådar här på Familjeliv, "man ska inte blanda raser" "invandrarna försöker utrota oss renrasiga svenskar" osv.osv. kanske inte bara på familjeliv men jag har märk många sånna här saker i forumet?

Jag tänker inte ta upp nån specifik tråd för det tycker jag är onödigt men jag undrar är det fler som tycker det verkar vara mycket rasism på Familjeliv?

• Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?
  • marina81
    K J N skrev 2006-09-30 23:18:54 följande:
    "Vill återknyta till vad K J N skrivit om flytten till landsbygden för att undvika det månkulturella: tycker du att du gör dina barn en tjänst?"Inte bara dem utan hela min familj och det inkluderar också mej själv.Tänk så skönt att kunna gå ut o gå på kvällen med hunden utan att bli ropad efter av invandrargäng, tänk att få njuta av tystnaden utan bilar och slippa lukten från avgaser. Härligt att låta barnen leka utomhus utan risk för träffa olämpliga människor och bara att kunna få ha sin egendom i fred utan risk för stölder och vandalisering.Mina grannar har namn som jag kan uttala, ingen ägnar sig åt bizarra seder eller har suspekt klädsel. Jag slipper höra hög entonig musik när högtider jag aldrig har hört talas om firas.Människorna här hälsar på varann, man vet var alla heter, gör och bor. Ingen kan köra in på vägen utan att någon skriver upp bilnummret och alla hjälper varann om det blir problem. Man hissar flaggan på flaggdagarna och äter riktigt mat som inte drunknar i kryddor o luktar hundmat - kort sagt, livet på landet är ett paradis.
    hahaha..det var faktiskt roligt.
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • hillson

KJN

Jag vet inte vad jag ska säga men orden tog nog slut..

Namn som jag kan uttala
    mat som inte luktar hundmat

blablabla...

• snillis

KJN: vet inte vart du har bott tidigare men jag har bott på många platser, inklusive storstad, och jag har aldrig stött på det du beskriver.

Jag antar att du bara äter salt sill till middag - pizza och dyligt är ju helt uteslutet, även köttbullar som kommer från Turkiet och potatisar som kommer från Amerika, frukt som importeras går fetbort.

Jag antar att ni bara bär hemmagjorda kläder då i stort sett alla kläder som finns i affärerna är gjorda utomlands av utlänningar.

Jag antar att ni bara lyssnar på Vikingarna och liknande musik där man endast sjunger på svenska.

• marina81

Vad luktar surströmming?

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • K J N

"Jag antar att du bara äter salt sill till middag - pizza och dyligt är ju helt uteslutet, även köttbullar som kommer från Turkiet och potatisar som kommer från Amerika, frukt som importeras går fetbort.

Jag antar att ni bara bär hemmagjorda kläder då i stort sett alla kläder som finns i affärerna är gjorda utomlands av utlänningar."

Eh...?

Vadå, hur menar du..?

Vi äter vanlig mat, sådant som man brukar kalla för "husmanskost" på hemkunskapen. Mina kläder är oftast jeans, snickarbyxor och flanellskjorta om jag inte har M59 byxor. Ofta har jag även en stickad tröja ovan då det blåser mycket här. Var kläderna är tillverkade har jag ingen aning om.

Musiken är mest hårdrock, allt från klassisk sådan till nyare artister som Nightwish och Lordi. Jag lyssnar förvisso även på Svensk musik som Ultima Thule och Heroes, dock inte Vikingarna och andra dansband.

• snillis

Vad jag menar?

Jo, jag menar att det mesta i vår vardag är influerat från andra kulturer. Så antingen så har man ett öppet sinne och tar till oss av det smörgåsbord som vår omvärld erbjuder oss i form av mat, kläder, musik etc. eller så är vi konsekvent nationalistiska och bara anväder oss av det typiskt svenska (vad nu det är). Och då får vi banne mig leta länge om vi skall klara av det.

Som jag skrev så härstammar köttbullarna från Turkiet och potatisen från Amerika. Därför antar jag att du bara äter salt sill som är en typisk svensk maträtt.

Kläderna vi har på oss kommer oftast från andra länder, både när det gäller produktion och mode.

Musiken vi lyssnar på är sällan svensk utan oftast mångkulturell.
    Även om artisterna för tillfället är svenska så härstammar oftast musikgenren från någon annan kultur. Rocken är ju inte ett svenskt påfund direkt. Om inte jag minns helt fel springer ju rocken ifrån bluesen och bluesen är ju svart musik från början. Typisk svensk musik är dansbandsmusiken.

• K J N

Varför ska man vara så nationalistisk då...?

Jag har massor med föremål ifrån andra länder och ser inget konstigt med detta.

• Gissella Star

K J N
    Så gort och gott....Invandrare är skit eller?

• snillis

"Varför ska man vara så nationalistisk då...?"

Ja, säg det du!

Det är inte jag som undviker allt som inte är svenskt.

• Aaliyah

KJN; din beskrivning av din hembygd skulle kunna vara min bild av helvetet, ungefär.

Svar på tråden Mycket rasism på Familjeliv?