• Pigeon

Barn födda september 2003 - DEL 3

Synd att FL bara stänger vår tråd hela tiden... vi gör väl ett nytt försök.

Detta är alltså en tråd för föräldrar till septemberbebisar från förra året, där vi kan utbyta tankar och funderingar med mera.

• Svar på tråden Barn födda september 2003 - DEL 3
  • Pigeon

Vi har tänkt vänta med dagis så länge som möjligt, särskilt som Isaks syskon beräknas anlända i jan/feb så det var ju kanppast nån idé att skola in honom innan! Sedan får vi väl se hur det går att lösa, det svåraste blir ju ekonomin. Jag har funderat lite löst på om man kan bli dagmamma, men det är ju inte säkert kommunen har behov av fler dagmammor just där vi bor...

• SaraMara

Det var länge sedan jag var in här. Vad stora alla har blivit :) Linn har just haft en rejäl tillväxtperiod, hon har alltid legat en kurva under normalkurvan och alla har sagt: Oj, vilken liten tjej! men nu har hon på en och en halv månad klättrat upp och lagt sig precis på normalkurvan både på längden och på vikten. Det känns skönt att se att hon börjar få lite hull. Inte för jag förstår hur det gått till för hon är verkligen jättedålig på att äta, det verkar som att hon inte tycker någonting är gott. Men hon är glad och full av energi så nåt borde hon ju få i sig.

Min sambo och jag delar på föräldraledigheten just nu men funderar på att sätta henne på dagis efter jul, på halvtid så fortsätter jag att vara hemma på halvtid ett tag till. Vi ska få tillökning i slutet av april så det känns inte så bråttom att börja jobba heltid igen.

Linn går på heltid sedan mitten av oktober, hon har åtta tänder, förstår massor, lägger de tomma plastkassarna i den rätta lådan, vet att hon ska slänga gamla tidningar i pappersinsamlingen och att blöjorna ska i blöjhinken, hon går till sängen när hon är trött osv. Fantastiskt duktig... Hon äter dock dåligt (väldigt frustrerande) och hon sover fortfarande oroligt och vill ha välling på natten.

Oj, det blev långt det här. Hoppas ni orkade igenom allt

Ha det så bra!

• Pigeon

Har just vaknat två morgnar i rad utsövd och upptäckt att Isak FORTFARANDE SOVER och inte har vaknat en enda gång på hela natten! Jag tror jag drömmer...

Han går fortfarande ogärna om vi inte håller honom i handen (då knatar han minsann på hur stadigt som helst...), är nog lite rädd för att ramla och slå sig. Men nu har han ju visat att han kan i alla fall så vi är inte oroliga. Tvärtom är det rätt skönt att inte behöva springa efter honom hela tiden.

• Sunnie G

Hejsan!
    Tycker era barn om snön? Liam har fått en ny favorithobby och det är att åka pulka han tycker det är jätteroligt! Men sina nya vinterskor som han har fått tycker han inte att det är lika roligt att gå i ute. Han avskyr också att sätta på sig ytterkläderna.
    Är det någon mer än oss som har väldigt svårt att få tag i ett par varma och lekvänliga vantar? Alla stl är ju från 1-3år el dyl väldigt otympliga för en 1 årings hand det är ju en väldig skillnad på en 1 årings hand och en 3 årings hand. Blir glad om någon har tips på bra vantar till snöiga och busiga vinterdagar.

• Sunnie G

Hej igen!
    Liam skall börja på dagis nästa höst 5 september vad det tänkt.

Lite fakta om Liam:
    Han har gått sedan den 4 september på heltid och det var även sist vi fick hålla honom i handen ungefär. Fast vi är i affären s¨å är han starkt ovillig om man försöker.
    Han absolut hatar att klä på sig alla vinterkläder när vi skall ut och leka eller iväg på något.
    Sova gör han högst ovilligt nu, då kan han ju missa någonting.
    Dansa till musik är jätteroligt och snurra.
    Han äter alltid själv för matad vill han inte bli.
    Han har börjat att dricka ur vanligt glas om de inte är så myckt i det och festis med sugrör har han drukit ur själv sedan början av sommaren. Pipmuggen började han och dricka ur vid 4 månaders ålder då han vägrar nappflaska.
    Han har 4 tänder som han äter allt med och tokig i ost är han också.

Ja det var lite kort om Liam

• Mys mamma

Vi köpte tumvantar på Åhlens. Det finns storlek 1 år, 2 år osv...

My älskar att få på sig vinterkläderna. Man märker när hon vill gå ut för då tar hon på sig mössan, visserligen på tvären, och en sko... sedan sätter hon sig på dörrmattan och väntar. Tar det för lång tid går hon modevisning i lägenheten.
    Men snön är fortfarande lite otäck... så den biten håller vi på att jobba på.

• Pigeon

Isak fick en kusin i onsdags natt, sin första! Hur är det med era barn, är det fler som är första barnbarnet på både mammas och pappas sidor?

• Singoalla

Hej nu var det länge sedan jag var här.
    Lucas har blivit en sann bergsget och klättrar på ALLT, bord, stolar, up i fönster *hjälp* mm mm
    Han har fått byta till en variant på växasäng, eftersom bebisen ska få spjälsängen så småningom, och det gick klart över förväntan!

Han sover gott i denoch verkar tycka den är minst lika mysig som spjälisen
    Han är runt 80 cm lång och väge någonstans runt 11,3 skulle jag gissa.

Han fick för 1 månad sedan en riktig klippning av sin faster. som är hårfrissa, och klippte bort 1 dm långa hår testar Japp vi hade en långhårig son Jättefint blev det!

Han ska börja på dagis-inskolning den 3 januari och kommer att gå 20 tim/vecka, fördelat på mån-torsd. Jag tror att det blir jättebra.

Själv är jag i v 28 nu så det börjar närma sig på bebisleverans fronten. Vi var iväg till Sibyllekliniken för ett tag sedan för en liten kik på bebben och vi ska få en dotter och Lucas en lillasyster!!

• Pigeon

Är det inte smartare att vänta med att skola in Lucas tills det är dags för bebisen att börja också så kan de börja tillsammans? Så tänkte vi i alla fall för det är nog inte så kul att behöva skjutsa och hämta från dagis 4 dagar i veckan när man har en bebis att klä av och på också! Våra grannar har det så och det verkar jättejobbigt (ÄR jättejobbigt också säger mamman), bebisen är trött och gnällig och så här på vintern behövs ju mycket kläder. De hade dock inget annat val eftersom deras två stora tjejer har gått så länge på dagis och har alla sina kompisar där så de trivdes inte med att sluta på dagis när bebisen kom. Men det är ju skillnad om storasyskonet inte hunnit skolas in ännu... Fast det kanske inte är så lätt att få ihop ekonomin och vara hemma ända tills bebisen kommer. Vi lyckades ju som tur var tajma det så att bebisen kommer innan föräldrapenningen är slut, och nu är jag dessutom sjukskriven så vi har föräldradagar kvar för Isak att ta ut också.

• Singoalla

Hej Jemima
    Jo du må tro att jag har haft ångest angående detta med att sätta honom på dagis eller inte men våra tankegångar har varit följande;
    Hans pappa kommer förmodligen att tvingas jobba mer än tidigare, längre dagar mm, dvs mycket mindre avlastning för mig
    samt att Lucas har så tydligt de senaste månaderna uppvisat tecken på att han behöver stimuleras mycket mer än tidigare, vad att vänta med en 1-1,5-åring ;-P
    Plus att dagiset där vi fått plats ligger på 5 minuters promenad härifrån så efter att ha vägt för och nackdelar fram och tillbaka så beslöt vi oss för att låta honom börja på dagiset.
    Skulle vi känna att det inte fungerar för Lucas eller mig/oss så är det ju inte värre än att vi får ändra oss och hålla honom hemma med mig och bebben.
    Ekonomiskt så klara jag visserligen att vara hemma tills bebbenkommer, även om det är på håret och blir knapert!
    Men som sagt, vi provar, jag tror att Lucas kommer älska det och gör han inte det eller om jag saknar honom för mycket ja.... hem med mammas kille

Svar på tråden Barn födda september 2003 - DEL 3