• Lilith74

Svenskar på Irland del V

Ny tråd för oss svenskar bosatta på Irland. Välkomna in på craic agus ceol (vad jag nu ska få den ifrån )

• Svar på tråden Svenskar på Irland del V
  • irrajk

Lilith74, Det tror jag också. På gott och ont. Eftersom det gått så fort, utvecklingen, så har väl vissa bitar hamnat efter och andra gått på superfart så det haltar väl lite här och där... Jag kan inte säga att jag är så insatt i samhälle och politik på Irland. Det får bli projektet när vi kommer dit. När det nu blir. Kanske skjuter upp det ett år. Känns som om vi har lite tid till innan vi måste bestämma oss, med tanke på barnen alltså. Den största fyller 4 nästa år.

• lilla mej

får jag bara fråga en ska och det är nu inte för att skapa en hetsig debatt igen, men vad finns det för barn att göra här på irland, min syster vill komma över en vecka med sina barn och jag kan inte komma på enenda sak som skulle roa ett barn dom är 4 och 6 så turista runt på mueeum och hisoriska vrak kommer inte att bli intresant..shopping, ja visst en dag, pub....kanske en middag eller 2 ...men ni med barn vad finns det?, jag har inte ens sett en enda lekpark.

• solobad

lilla mej: dublin zoo finns ju om man vill gå på sånt...sen finns det små lekparker i St. stephens green och de flesta större parker.

• irrajk

Westwood Leisure Center, i Fairview, tror jag. Det är en simhall, men jag vet inte hur barnanpassat det är. Men mina barns kusiner brukade gå dit vet jag.

Dublin zoo var det första jag också tänkte.
    Sen kan man ju alltid åka ned till havet och springa runt på stranden lite, det är ju fint både i Clontarf och Sandymount, mm. Om det inte är för kallt.

• Mrs Corbally
    irrajk skrev 2006-11-04 18:58:19 följande:
    Jag vill också till Pennys, förra året mellandags shoppade jag med svärmor på Dunnes. De hade ju hur billiga barnkläder som helst. Kvalitén var ok också. Båda barnens kläder höll tills de växt ur dem. Det är alltid något. Köpte massor. Det var inget som kostade över E10.Mrs Corbally, visst är det förfärligt. Det är så mycket som är acceperat på Irland, jämfört med Sverige. Fast det börjar hända mycket hemskt här i Sverige också. Hoppas att det inte är en utveckling som fortsätter. Är det likadant över hela Irland? Gör det någt om jag frågar varifrån din man kommer?
    Jag läste bara igenom din sambos första inlägg precis efter att jag skrivit och jag har i stort sett precis kommit hem från Dublin.

Mannen min kommer från Dublin och hans familj bor ute vid Coolock, Darndel (stavning??) Alldeles för mycket våldsamheter som händer och det jag vill säga ang din sambos inlägg är att jag har inte sagt nått neg. ang drogerna - Jag vet att Gardi gör allt de kan för att få bort det från gatorna och allt annat!!! De gör ett bra jobb. Det jag skrev var att jag tycker att det är skrämmande att se hur våldet ökar så fruktanskvärt dramatiskt och hur många som blir mördade, nedslagna etc etc i Dublin. Jag kan förståss inte tala för hela Irland då vi bara åker till Dublin-området när vi åker över dit.

Misstolka mig rätt!!! Jag älskar Dublin och skulle inte något hellre än att stället blir ett bättre ställe där folk kan känna sig trygga och säkra utan att behöva kika över axeln hela tiden, eller hålla huvet lågt för att inte bli påhoppad, nerslagen, rånad eller få sitt liv taget när de går till affären och köper mjölk..( ok, lite väl att ta i kanske, men sanning och säga så är det inte långt ifrån)
    Min mans familj, vilken är  lika mycket MIN familj bor där och vi fasar för deras liv varje dag!!! Det är de som berättar för oss om allt som händer då vi inte bor där längre.

Det tråkiga är att jag tror inte att det är accepterat på Irland, tyvärr är det alldeles för mycket som händer och för många som är rädda för att göra nått...( återigen min tanke!!)

Det vi har fått höra är att, tyvärr som här i sverige, så har landet tagit in för många invandrare som har dragit med sig en hel del skit med.
    Den enda skillnaden är att på irland så talar man öppet om det utan att bli kallad rasist eller likande. T. om invandrare som jobbar där säger samma sak. Stan har tyvärr blivit tokig och det är inte många som säger att de åker in till stan och shoppar utan att hålla extra hårt i sina grejer eller kolla sig 2-3 ggr extra över axeln när de går runt.

Jag kanske skulle läsa vidare nu och se om det är nån mer som har några funderingar....sen kommer ett litet inlägg om hur mycket jag älskar PENNYS!!!!!
    Leon får en lillasyster i mitten på januari!!!! Wohoo
  • Mrs Corbally

Ok, nu har jag läst igen resten som jag missade innan jag svarade på inlägget. Inget ytterligare att tillägga där...men nu ni...

Ledsen tjejer och killar men jag tror  att jag köpte upp hela Pennys lager sist jag var där, iaf på bebiskläder till tjejer!!!!
    Det fanns ju massor av söta och billiga kläder där. !!! Hela set för 11 euro, jeans för 4 euro, kjolar jackor och mykcet mycket mer...
    för att inte tala om bodysarna på dunnes 7 st för 6 euro??? helt otroligt. Här i sverige har man tur om man hittar 3 för 100 kr..tihi Jag köpte bodys så Bella har tills hon blir 18 månader!!! wohoo!!!

Nu ska jag kila ner och ta lite kort på kläderna så ni får se mina fynd!!! ( om inte svärmor hinner logga in och vill spela patiensduellen förståss....då tar jag det imorron.) Kika in i mitt galleri under " Till Bella" så får ni se!!! massor av söta grejer!!

I´ve been to heaven!!!

• irrajk

Jag är i denna tråden för att jag vill veta hur andra svenskar känner det och tycker om Dublin och Irland. I och med att vi funderar på att flytta tillbaka så är det intrssant för mig att höra allting. Jag vill inte ta med mig barnen till Irland om samhällsklimatet är så illa. Har det ändrats mycket under bara de senaste åren? Jag kände inte så när jag bodde där, (några år sedan nu) men man kanske är lite mer naiv när man är yngre och bara vill ha kul än när man har barn och familj och så vidare...

Både jag och min sambo är överens om att det är mycket lugnare här i Sverige, men så bor vi ju inte i en storstad här heller, vilket gör det lite svårt att vara helt objektiv.

Min sambo har bestämda åsikter om droger, så det hade nog inte något med ditt inlägg att göra utan något som är viktigt för honom själv.

• solobad

mrs corbally, ja visst har de mycket bililgt på penneys! vilken affär var ni på - den nyöppnade i Swords eller? Ska kolla i ditt galleri också.

• Mrs Corbally
    irrajk skrev 2006-11-05 21:17:00 följande:
    Jag är i denna tråden för att jag vill veta hur andra svenskar känner det och tycker om Dublin och Irland. I och med att vi funderar på att flytta tillbaka så är det intrssant för mig att höra allting. Jag vill inte ta med mig barnen till Irland om samhällsklimatet är så illa. Har det ändrats mycket under bara de senaste åren? Jag kände inte så när jag bodde där, (några år sedan nu) men man kanske är lite mer naiv när man är yngre och bara vill ha kul än när man har barn och familj och så vidare...Både jag och min sambo är överens om att det är mycket lugnare här i Sverige, men så bor vi ju inte i en storstad här heller, vilket gör det lite svårt att vara helt objektiv.Min sambo har bestämda åsikter om droger, så det hade nog inte något med ditt inlägg att göra utan något som är viktigt för honom själv.
    Jag har bott i Dublin med och utan barn och jag kan deffinitivt rekommendera er till att stanna i sverige nu när ni har barn!!! Själv skulle jag inte våga flytta tillbaka dit nu när vi har barn!!!
    Jag var själv fruktansvärt naiv och tyckte inte alls att Dublin var så farligt förr...innan jag hade man och barn. Men när man tänker på hur mycket som händer hela tiden så...nej ledsen att behöva säga det - men stanna i sverige!! Hade det varit bättre i Dublin så hade jag utan tvekan flyttat dit eftersom min mans familj är den enda släkt vi har och vi står de väldigt nära. Vi försöker få dem att flytta hit till sverige istället!! iaf några av dem!! tihi
  • Mrs Corbally
    solobad skrev 2006-11-05 21:49:27 följande:
    mrs corbally, ja visst har de mycket bililgt på penneys! vilken affär var ni på - den nyöppnade i Swords eller? Ska kolla i ditt galleri också.
    Vi var inne i den nya på Henrystreet.  Jag vet inte när den öppnade, men jag tror inte jag såg den där i julas när vi var över sist. Vi hann aldrig åka till den i Swords eller rättare sagt....jag hade redan shoppat så mycket och sonen hade fått massor med kläder han med så vi trodde inte vi skulle kunnat komma hem med mer...men vi kommer att skicka över pengar så att famljen får köpa lite mer kläder till lillan nu. De kommer att komma i 2 eller 3 omgångar över till oss och hälsa på när lillan är född så det blir perfekt!!!
Svar på tråden Svenskar på Irland del V