• pissypopi

Vi som har gett upp bebisförsöken!

Här kan vi som har kämpat för en liten knodd men misslyckats träffats.

Prata om allt, från relationer till hur jobbigt det är att se andra gravida....

Så Välkommen!

Snart fru Åhlefors
  • Svar på tråden Vi som har gett upp bebisförsöken!
  • Lady Bling

suca: Nja, alltså jag hade oregelbunden mens, rätt långa cykler. Ibland 42 dgar, ibland 36 dagar. Sista gångerna har det varit kring 37 dagar. Nu med pergotime tror jag att den blev 35 dagar. Fick positivt på ÄL-tester och allt, så jag anade inte att jag inte hade ÄL. Trist när man få veta att man hållit på och hoppats och köpt massa ÄL-tester och gravtester i onödan. Tydligen är det vanligt att sköldkörtelproblem blossar upp hos kvinnor efter graviditet och förlossning, pga dom stora hormonomställningarna. Om jag vorde du skulle jag absolut gå till vårdcentralen och be dom kolla och ta blodprov, speciellt om det finns i släkten. Det är lätt gjort och kan vara skillnade mellan att må dåligt och aldrig kunna få barn och att må bra och bli fertil igen. Har du barn sen innan?

• suca

Tack för ditt svar fragglan. Jag har barn sedan tidigare och har också förut haft lätt för att bli gravid. Nu är jag äldre så det kan naturligtvis vara orsaken (har fyllt 40) men eftersom både mamma och mina båda fastrar har struma så tänkte jag att det kan vara värt att testa. Har regelbunden mens (någorlunda iallafall) mellan 26 och 36, men faktiskt 28 denna månad. Ja det kan ju även vara klimakteriet men man griper ju varje halmstrå man kan få tag i eller hur.

• Lady Bling

suca: Jag hade också lätt att bli gravid. När jag slutade med P-pillren fick jag en mens och blev sen gravid direkt. Men du, regelbunden mens? Jag tror inte att tio dagars skillnad räknas som regelbunden mens, men jag kan ha fel. Trodde att regelbunden mens var till exempel om man brukar ha 28-30 dagar mellan mens, inte tio dagar. När jag sa att jag oftast har mellan 35 och 42 dagar emellan sa läkaren att det var oregelbundet.

• suca

Du har nog rätt fragglan. Jag har haft 26, 26, 26, 44, 21, 36, och 28 dagar i år. Fick missfall innan det och då var det mellan 26 - 31 dagars intervaller. Det kanske inte är så regelbundet.

• Lady Bling

Förlåt att vi tar upp så mycket av din tråd med vår diskussion pissypopi, hoppas att det är ok

suca: Alltså om du haft menscykler på allt från 21 och 44 dagar kan det absolut räknas som oregelbundet! Det är ju 23 dagars skillnad! Det skulle jag inte alls räkna som en regelbunden mens. En del tycker att dom har oregelbunden mens så fort det skiljer en dag eller två från förra månaden. Samtidigt är du ju som du skriver över 40, men det behöver ju inte nödvändigtvis påverka menscyklerna än. Tycker att du borde ringa och boka en tid för att kolla upp sköldkörteln. Dom kan ta lite andra prover också för att kolla upp varför den är oregelbunden.

Du kan kolla på sidan www.thyroid.se där står massa bra om sköldkörtelproblem, men du vet säkert redan mycket eftersom det finns i släkten.

• suca

Tack för svaren fragglan. Nu skall jag gå och lägga mig. Tar itu med detta i morgon. Godnatt

• palmblad

Bisquit: Varför skulle det vara kränkande att ge upp efter en viss tid? Vi har alla olika tålamod. Att någon snabbt ger upp betyder inte att man är dålig om man gör tvärtom. Jag tappade tron efter ett halvår. Att jag sen blev gravid efter 12 resp 10 mån och fick friska barn, kunde jag glädja mig åt först då de var födda.

• palmblad

LO72: Har ni inte möjlighet att adoptera eller det är inget för er? Vet inte om ni fått någon annan hjälp.

• palmblad

pissypopy: Jag tycker synd om dig som blivit så missförstådd. Jag gjorde ett inlägg om min tidigare barnlöshet och fick samma reaktion. Jag förstår delvis de som kämpat längre, men det är inte en tävling om vem det är svårast för. En kurator har sagt till mig att jag sörjde min 6 mån "barnlöshet" som om jag försökt i 10 år.
    För mig var 6 mån barnlöshet.
    Att inte lyckas få barn är frustrerande, men de som har bättre chanser kan inte rå för detta. Jag har själv känt ilska mot att andra hade lättare att bli gravida än jag, men jag kunde ju inte döma personerna, för de hade ju inte orsakat mitt lidande.

• Daniel32

Jag och min Sambo har försökt i ca:1år.
    Jag och hon skulle aldrig ge upp försöken. Vore ju fruktansvärt orättvist mot den lilla som eventuellt kan komma att börja gro om man fortsätter att försöka.
    Under många månader trodde vi att "simmarna" var för dåliga och trötta men nu har test utförts och dom är pigga som attans så jag hoppas hoppas hoppas att det snart tar sig.

Man kan inte låta bli att bli liiite avundsjuk på dom som knappt har sex och ändå blir gravida....

• salmia

Jag håller ju med dig. Men så är det vissa har lätt och vissa har svårt. Men härinne är det många som gått igenom mycket för att bli gravida.

/Salmia

• Hedqvist

Hej alla,jo jag å min sambo har försökt över ett år men inget händer,så j... jobbigt, jag har då två sen tidigare,men min sambo har inga barn,så tänkarna finns ju på om jag börjat bli gammal eller om att de är fel på han,min sambo är 25 å jag 29,jag fick diabetes med sissta barnet å de är 3år å 6 mån sen,läkaren sejer att man kan komma i förtidsklimakteriet om man har diabetes så de skänns ju inte så kul, men men jag har ju två underbara barn,men tänkarna ligger hos min sambo,ska han inte få något barn han då med någon som han älskar utöver allt.Men han är väldens underbaraste för mina barn å de är jag glad för.kram kaninskit

Svar på tråden Vi som har gett upp bebisförsöken!