Tygtiger skriver:
"Mats: en medvetslös vuxen människa har ett medvetande och en delvis fungerande hjärnbark, det är bara vakenheten som är satt ur spel. Ett foster innan v 18 är för mig att jämföra med en decerebrerad person, där hjärnbarken är helt död men vissa hjärnstamsfunktioner är bevarade (de kan tex blinka, svälja saliv och röra ögonen, men räknas som hjärndöda eftersom de inte har någon aktivitet i hjärnan i övrigt - de räknas som döda och kan kopplas ur respirator utan att det ses som mord)."
Mats svarar:
Hur kan en medvetslös vuxen människa "ha ett medvetande"? Jag tror ingen upplever något när man är medvetslös. Om du definierar "medvetande" som själva förmågan att vara medveten, utan att faktiskt vara det, så kan du kalla det "potentiellt medvetande". Men då går det att tillämpa Morulas potentialitetsargument på vuxna medvetslösa. De är potentiella individer, med endast potentiella (och inte faktiska) rättigheter. Men en sådan slutsats vänder vi oss emot moraliskt. Än en gång: om vi fäster människovärde vid en viss förmåga så måste vi kunna vara konsekventa med en sådan syn. Detta är ett erkänt filosofiskt problem för abortliberaler (see t.ex.Michael Tooley)
Jag tror analogin mellan foster innan v18 och hjärndöda personer är felaktig. En hjärndöd person har en skada och kommer inte att utveckla något medvetande. Skadan är t.o.m. så pass allvarlig att personen kommer dö biologiskt inom några veckor. Så är det inte med foster innan v. 18. De är inte hjärnDÖDA, utan "hjärnoutvecklade". De har ÄNNU INTE utvecklats så att de kan vara medvetna men kommer göra det inom några veckor. Det är ingenting fel eller trasigt i deras kroppar. Därför är analogin till medvetslösa bättre, just därför att medvetslösa vanligtvis KOMMER vakna upp inom en viss begränsad tid (analogin är inte fullkomlig eftersom medvetslösa oftast är skadade på något sätt, men det gäller inte fostret - men den skillnaden är s.a.s. till fostrets fördel eftersom vi tillskriver medvetslösa rättigheter som fostret enl. lag inte har)