Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
Morula skriver:
"Det jag också efterlyser från din sida är en konsekvens eller principfasthet. Om du anser att allt liv ska skyddas bara av den anledningen att det handlar om människor. Och så till den milda grad att kvinnor förväntas upprätthålla det livet med sina kroppar-oavsett deras livssituation så kan jag ärligt talat inte förstå varför du är emot tvångsdonationer?
Det räddar också liv. Hur sjukdomen/graviditeten uppstod är väl egentligen inget att ta hänsyn till då du påstår att det främsta är att rädda liv. Du är precis lika inkonsekvent i din syn på vad och vilkas liv som ska räddas till varje pris."
Mats svarar: Det är bra att du efterlyser principfasthet. Jag anser att allt liv ska skyddas men inte till vilket pris som hels. Jag anser inte att man ska tvinga människor att donera sina njurar för att så rädda liv. Om graviditet var analog med njurdonation så skulle jag vara för fri abort. Men jag har visat varför detta inte är en giltig analogi. Vi tar det igen: (1) En abort är en aktiv handling som dödar fostret medan den njursjuke dör av sin njursjukdom; rätten att avstå från att hjälpa ger ingen rätten att döda, (2) Det ofödda barnet är kvinnans (och mannens) son/dotter och föräldrar har ett föräldraansvar att hålla sina barn vid liv, (3) Kvinnan (och mannen) är upphovet till det ofödda barnets unika behovssituation och därmed ansvariga att möta dessa behov (åtminstone så att barnet överlever). Låt mig dessutom lägga till: (4) Graviditet är en naturlig föräldra-barn relation och ska inte betraktas som en medicinsk behandling/sjukdom.
Alla dessa skillnader ger oss starkar skäl att inte betrakta en graviditet i analogi med en njurdonation. Jag har svårt att se någon inkonsekvens i detta resonemang. Om du vidhåller att jag är inkonsekvent bör du bemöta dessa fyra argument och visa varför de inte är moraliskt relevanta.