• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-07-28 11:40:08 följande:

    Masker...
    Du länkade till någon som sa att studierna som finns inte är tillförlitliga eftersom det är labbstudier och inget som blivit studerat i verkligheten med kontrollgrupp (och det är ju bara då man vet hur de används), man vet inte om de gör nytta eller tvärt om, det låter vettigt.. Han sa också att man måste välja om de ska användas eller inte, låter också vettigt.

    Man kan ta USA som exempel, man utgår inte riktigt ifrån hur och när de skulle göra nytta och viken sorts masker det gäller, det blir ofta ett antingen eller. Vissa surar på de som inte använder mask utomhus där de inte behövs, på vissa restauranger ska man ha mask men inte när man äter, vissa andra tjurar åt andra hållet så i vissa butiker får man inte ha mask.

    Frågan är om man ska ta det säkra före det osäkra (om det verkligen är det är också en diskussion) och i vilka situationer.
    Tygmaskerna som WHO rekomenderade när man inte kan hålla distansen som i kollektivtrafiken verkar vara det bättre alternativet.
    Nackdelen är att de kostar 3-400 och finns inte alltid i lager, en tillfällig förordning att man t.ex. inte får gå in i affärer utan mask blir ju inte heller så bra.
    Angående tygmasker, så har man i Tyskland sagt så här gällande deras användning: Om man använder tygmask så får man bara använda dem en gång och sedan tvätta i 90 grader. Jag vet att många människor i Tyskland har sytt egna tygmasker, men det där med att tvätta i 90 grader är ju ett problem. Inte många tyg klarar detta. Hur ofta tvättar man annars i 90 grader? Ska man då ha ett tiotal såna masker och tvätta en maskin i 90 grader en gång i veckan? Om man inte direkt är sömmerska och vet var man hittar ett sånt tåligt tyg, så kan det ju vara ganska svårt?

    Den enda praktiskt möjliga varianten jag kan tänka mig vore att köpa byggmasker (halvmask, FFP2), ha flera stycken och använda dem omväxlande, och då hoppas att viruset ju måste ha dött efter någon dag eller två. 

    Jag hade själv beställt såna på nätet, men tyvärr gick den beställningen snett, de skickades till fel adress, men jag tänker beställa några innan jag börjar jobba igen. 

    Hur kan tygmasker kosta 3 - 400?? Lidl säljer tygmasker kommande vecka, kommer inte ihåg priset, men det var betydligt mindre. Men som sagt - tvätta dem i 90 grader??
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-07-28 09:04:34 följande:

    Ja, jag tycker också att det är stor skillnad mellan Sveriges hantering av pandemin och Finlands - och jag tycker att det är så det bör vara i och med att länderna har så olika förutsättningar.

    Självklart borde svenskar som reser till Finland respektera Finlands karantänsregler, anser man att de är felaktiga avstår man lämpligen från att resa dit.

    Samtidigt tycker jag att finländare som bor i Sverige borde försöka förstå den svenska linjen som ju bygger på frivillighet och personligt ansvar, enligt FHM är finländare den invandrargrupp som drabbats hårdast av covid-19.


    www.hbl.fi/artikel/hog-coronadodlighet-bland-sverigefinlandare/

    Sverigefinländarna själva menar att det var brist på information på finska.

    Det kommer också fram att de äldre lider av isoleringen. Ändå säger myndigheterna att Sveriges strategi är bra, för den kan man leva med länge. De äldres åsikter spelar ingen roll då, eller?
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-07-28 12:13:49 följande:
    www.hbl.fi/artikel/hog-coronadodlighet-bland-sverigefinlandare/

    Sverigefinländarna själva menar att det var brist på information på finska.

    Det kommer också fram att de äldre lider av isoleringen. Ändå säger myndigheterna att Sveriges strategi är bra, för den kan man leva med länge. De äldres åsikter spelar ingen roll då, eller?
    Ärligt talat så tillämpade jag en del av den debatteknik som "motståndarlaget" så gott som regelmässigt använder sig av, det vill säga påstår något som man inte kan leda i bevis i och med att orsakssambanden är oklara.

    Jag tror att en undersökning där man dels kompenserar för att gruppen finlandssvenskar är rätt ålderstigen och dels för att många i gruppen slet hårt under många år i svenska industrier - jag tror alltså att om man kunde kompensera för detta så skulle inte gruppen vara mer coronadrabbad än någon annan grupp.

    Det är också min erfarenhet av diskussioner med personer som vurmar för att ett pussel aldrig får bestå av fler än två bitar med instruktioner för hur dessa ska passas ihop tenderar att påminna om Hugo Hamiltons gamla ramsa:
    Tumpar du i kallimallivandra?
    sa det första trollet till det andra
    - Nej, men linkelunk har buritörsta,
    sa det andra trollet till det första.
    Det var inte underligt minsann,
    att de inte alls förstod varann
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-07-28 12:07:43 följande: #4049
    KlantSmurfen skrev 2020-07-28 11:40:08 följande:

    Masker...
    Du länkade till någon som sa att studierna som finns inte är tillförlitliga eftersom det är labbstudier och inget som blivit studerat i verkligheten med kontrollgrupp (och det är ju bara då man vet hur de används), man vet inte om de gör nytta eller tvärt om, det låter vettigt.. Han sa också att man måste välja om de ska användas eller inte, låter också vettigt.

    Man kan ta USA som exempel, man utgår inte riktigt ifrån hur och när de skulle göra nytta och viken sorts masker det gäller, det blir ofta ett antingen eller. Vissa surar på de som inte använder mask utomhus där de inte behövs, på vissa restauranger ska man ha mask men inte när man äter, vissa andra tjurar åt andra hållet så i vissa butiker får man inte ha mask.

    Frågan är om man ska ta det säkra före det osäkra (om det verkligen är det är också en diskussion) och i vilka situationer.
    Tygmaskerna som WHO rekomenderade när man inte kan hålla distansen som i kollektivtrafiken verkar vara det bättre alternativet.
    Nackdelen är att de kostar 3-400 och finns inte alltid i lager, en tillfällig förordning att man t.ex. inte får gå in i affärer utan mask blir ju inte heller så bra.
    Angående tygmasker, så har man i Tyskland sagt så här gällande deras användning: Om man använder tygmask så får man bara använda dem en gång och sedan tvätta i 90 grader. Jag vet att många människor i Tyskland har sytt egna tygmasker, men det där med att tvätta i 90 grader är ju ett problem. Inte många tyg klarar detta. Hur ofta tvättar man annars i 90 grader? Ska man då ha ett tiotal såna masker och tvätta en maskin i 90 grader en gång i veckan? Om man inte direkt är sömmerska och vet var man hittar ett sånt tåligt tyg, så kan det ju vara ganska svårt?

    Den enda praktiskt möjliga varianten jag kan tänka mig vore att köpa byggmasker (halvmask, FFP2), ha flera stycken och använda dem omväxlande, och då hoppas att viruset ju måste ha dött efter någon dag eller två. 

    Jag hade själv beställt såna på nätet, men tyvärr gick den beställningen snett, de skickades till fel adress, men jag tänker beställa några innan jag börjar jobba igen. 

    Hur kan tygmasker kosta 3 - 400?? Lidl säljer tygmasker kommande vecka, kommer inte ihåg priset, men det var betydligt mindre. Men som sagt - tvätta dem i 90 grader??
    Jag har inte kollat upp olika masker som skulle kunna vara rätt och olika priser, utgick bara ifrån den jag länkade, verkar betydligt smidigare än FFP2
    Jag är skeptisk till att tillverka egna masker om man inte vet exakt vilket tyg som filtrerar luften tillräckligt.

    90 låter skumt, ska man duscha i 90 grader också? Den jag länkade till skulle tvättas i maskin i minst 30 min, låter också skumt.
    Tvätta en gång i veckan...Har inte hittat någon nyare studie om hur länge viruset överlever på ytor men det kan ju omöjligt överleva i flera dagar.
    www.lifesciencesweden.se/article/view/708713/studie_sa_lange_klarar_sig_corona_pa_olika_ytor
    illvet.se/medicin/sjukdomar/sa-undviker-du-coronaviruset-pa-stormarknaden


  • Padirac
    KlantSmurfen skrev 2020-07-28 12:56:21 följande:
    Jag har inte kollat upp olika masker som skulle kunna vara rätt och olika priser, utgick bara ifrån den jag länkade, verkar betydligt smidigare än FFP2
    Jag är skeptisk till att tillverka egna masker om man inte vet exakt vilket tyg som filtrerar luften tillräckligt.

    90 låter skumt, ska man duscha i 90 grader också? Den jag länkade till skulle tvättas i maskin i minst 30 min, låter också skumt.
    Tvätta en gång i veckan...Har inte hittat någon nyare studie om hur länge viruset överlever på ytor men det kan ju omöjligt överleva i flera dagar.
    www.lifesciencesweden.se/article/view/708713/...
    illvet.se/medicin/sjukdomar/sa-undviker-du-co...


    Jag tror att kunskapsläget om Covid19 säger detta:

    Om du tvålar in dig ordentligt (eller tvättar kroppen med handsprit ! ) så 'dör' viruset. 

    I höga temperaturer 'dör' viruset - där höga temperaturer är högre än 60 grader

    I torr miljö försvagas viruset

    https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/04/dor-viruset-i-bastun-far-jag-ersattning-om-jag-satts-i-karantan-har-finns-31-svar

    Vilken sorts mask WHO pekar på som lämplig där trängsel inte kan undvikas vet jag inte. 

    Om masker ska läggas 'på hög' för att kunna återanvändas kan de inte ligga i en hög där viruset kan kontaminera de masker som först lades i högen.   Hela hanteringen av masker som skall återanvändas kräver en hel del för att masker som ev har virus på sig inte skall komma in i luftvägarna.

    Rotationen av tvättbara masker kräver ett omsorgsfullt utarbetat schema och säger förvaring under tiden...

    Engångsmasker ska också hanteras på sitt sätt iom hur länge de kan bäras innan de inte länge har någon effekt,
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-07-28 11:53:46 följande:
    Det verkar vara såna WHO rekomenderar www.hhworkwear.com/sv_se_ww/hh-lifa-face-mask-20404
    Märkligt. Den där kan nog inte tvättas på 90 grader. Annars skulle det stå. Antagligen tänker de att virusen har självdött under tiden det tar att både tvätta och torka den. Men då kan man också låta bli att tvätta. 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-07-28 12:56:21 följande:
    Jag har inte kollat upp olika masker som skulle kunna vara rätt och olika priser, utgick bara ifrån den jag länkade, verkar betydligt smidigare än FFP2
    Jag är skeptisk till att tillverka egna masker om man inte vet exakt vilket tyg som filtrerar luften tillräckligt.

    90 låter skumt, ska man duscha i 90 grader också? Den jag länkade till skulle tvättas i maskin i minst 30 min, låter också skumt.
    Tvätta en gång i veckan...Har inte hittat någon nyare studie om hur länge viruset överlever på ytor men det kan ju omöjligt överleva i flera dagar.
    www.lifesciencesweden.se/article/view/708713/studie_sa_lange_klarar_sig_corona_pa_olika_ytor
    illvet.se/medicin/sjukdomar/sa-undviker-du-coronaviruset-pa-stormarknaden
    Det är därför jag säger, jag tycker den enda möjliga metoden är att ha flera stycken och använda dem omväxlande. Och FFP2 är minimum (det är det som man har gått ut med i Tyskland att man bör ha). Tygmask är förstås högst FFP1, om ens det. Och FFP1 är värdelöst, enligt Robert-Koch-Institutet.
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-07-28 12:07:43 följande:

    Angående tygmasker, så har man i Tyskland sagt så här gällande deras användning: Om man använder tygmask så får man bara använda dem en gång och sedan tvätta i 90 grader. Jag vet att många människor i Tyskland har sytt egna tygmasker, men det där med att tvätta i 90 grader är ju ett problem. Inte många tyg klarar detta. Hur ofta tvättar man annars i 90 grader? Ska man då ha ett tiotal såna masker och tvätta en maskin i 90 grader en gång i veckan? Om man inte direkt är sömmerska och vet var man hittar ett sånt tåligt tyg, så kan det ju vara ganska svårt?

    Den enda praktiskt möjliga varianten jag kan tänka mig vore att köpa byggmasker (halvmask, FFP2), ha flera stycken och använda dem omväxlande, och då hoppas att viruset ju måste ha dött efter någon dag eller två. 

    Jag hade själv beställt såna på nätet, men tyvärr gick den beställningen snett, de skickades till fel adress, men jag tänker beställa några innan jag börjar jobba igen. 

    Hur kan tygmasker kosta 3 - 400?? Lidl säljer tygmasker kommande vecka, kommer inte ihåg priset, men det var betydligt mindre. Men som sagt - tvätta dem i 90 grader??


    Vanliga vita bomullslakan kan tvättas i 90 grader.

    www.ttl.fi/sv/information-om-hemmagjorda-ansiktsmasker/

    www.hbl.fi/artikel/finlandare-vill-sy-sina-egna-munskydd/&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.fi%2F

    Jousmäki rekommenderar i sin tur ett aningen dyrare, men tåligare bomullstyg som är förbehandlat för att hålla höga tvättemperaturer.

    www.hbl.fi/artikel/vtt-bekraftar-hemsydda-munskydd-skyddar-inte-sin-barare-men-kan-minska-smittspridningen/&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.fi%2F

    Mikrofibertyg är det bästa materialet för den som syr sitt munskydd själv. Polyester är bättre än bomull, men bomull duger. Det här beskedet kommer från Teknologiska forskningscentralen VTT, som under de senaste veckorna testat hur effektivt hemmasydda masker egentligen skyddar för coronasmitta.
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-07-23 23:34:13 följande:

    Hur går det, Stockholm? Har ni redan uppnått *inte Sveriges strategi*? Eller hur går det?


    Jo, det verkar som smittan fortsätter att klinga av i Stockholm. 3 avlidna förra veckan,vilket är en halvering av antalet från veckan dessförinnan och förhållandevis få jämfört med de 375 som dog vecka 15 då pandemin kulminerade här.

    Här kommer statistik som sträcker sig fram till 27 juli.

    https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-07-28 12:17:47 följande:
    Du tycker inte att jag är bra på att uttrycka mig? Tack detsamma.

    För övrigt är du både oförskämd och ute i ogjort väder om du tror att jag tillhör dem som läser för lite. Men jag ursäktar dig det, det har visat sig att det är din idé om en saklig diskussion vilket förstås säger allt.
    Det tror jag säkert att jag gör småfel ibland. Det är mitt fjärde språk - och då räknar jag bara dem som jag kan flytande - det är ditt första, antar jag. 

    Ja... jag tror inte verkligen att du inte läser böcker, men oförskämdheter ifrån din sidan har ackumulerat sig lite mer än vanligt. Först då blev jag irriterad. Däremot tror jag verkligen att det är en orsak att folk blandar ihop sånt som egenskapen med personlighetsstörningen, för att folk använder det utan att veta vad de pratar om. Det är snarare de som läser lite, men de påverkar ibland oss alla. 

    Jag har i alla fall aldrig menat att AO skulle ha en personlighetsstörning. Och jag har inte sagt det heller, därför uppfattade jag det som ett onödigt påhopp. Dessutom borde du bestämma dig om du ska diskutera med mig eller inte. Att prata OM mig är definitivt otrevligt.

    Vad du säger om saklig diskussion här förstår jag inte. Jag tycker jag har varit saklig, och jag anser inte att "lägg av" är sakligt, framför allt när jag  - fortfarande lugnt och sakligt förklarar att du påstår något felaktigt.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin