Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Ja, jag tycker också att det är stor skillnad mellan Sveriges hantering av pandemin och Finlands - och jag tycker att det är så det bör vara i och med att länderna har så olika förutsättningar.
Självklart borde svenskar som reser till Finland respektera Finlands karantänsregler, anser man att de är felaktiga avstår man lämpligen från att resa dit.
Samtidigt tycker jag att finländare som bor i Sverige borde försöka förstå den svenska linjen som ju bygger på frivillighet och personligt ansvar, enligt FHM är finländare den invandrargrupp som drabbats hårdast av covid-19.
Angående tygmasker, så har man i Tyskland sagt så här gällande deras användning: Om man använder tygmask så får man bara använda dem en gång och sedan tvätta i 90 grader. Jag vet att många människor i Tyskland har sytt egna tygmasker, men det där med att tvätta i 90 grader är ju ett problem. Inte många tyg klarar detta. Hur ofta tvättar man annars i 90 grader? Ska man då ha ett tiotal såna masker och tvätta en maskin i 90 grader en gång i veckan? Om man inte direkt är sömmerska och vet var man hittar ett sånt tåligt tyg, så kan det ju vara ganska svårt?
Den enda praktiskt möjliga varianten jag kan tänka mig vore att köpa byggmasker (halvmask, FFP2), ha flera stycken och använda dem omväxlande, och då hoppas att viruset ju måste ha dött efter någon dag eller två.
Jag hade själv beställt såna på nätet, men tyvärr gick den beställningen snett, de skickades till fel adress, men jag tänker beställa några innan jag börjar jobba igen.
Hur kan tygmasker kosta 3 - 400?? Lidl säljer tygmasker kommande vecka, kommer inte ihåg priset, men det var betydligt mindre. Men som sagt - tvätta dem i 90 grader??
Hur går det, Stockholm? Har ni redan uppnått *inte Sveriges strategi*? Eller hur går det?