• Tom Araya

    Könstillhörighet - biologi eller känsla?

    Tillhör man det kön man har fötts med eller är man något annat om man känner det?

    Blir en man kvinna eller blir en kvinna man efter hormonbehandling och kirurgiska ingrepp, eller försöker vi bara trolla bort de medfödda biologiska förutsättningarna med halvdana resultat?

    Skapar man problem i samhället genom att bejaka och bekräfta känslan före det biologiska?

    Hur ska man hantera transsexualitet och könsbyten, exempelvis i offentliga omklädningsrum, toaletter, dusch, bastu e.t.c. och inom exempelvis idrott eller annan verksamhet där kvinnor och män har olika fysiska förutsättningar?

    Ska man tillåta barn att genomgå könsbyte?

    Uttryck din åsikt, argumentera, diskutera och debattera.

    Jag länkar till en artikel i ämnet, som förmedlar en uppfattning jag inte nödvändigtvis delar, men jag kan inte undvika att tycka det ändå ligger något i argumenten...

    Anastasia Eman: Att motsätta sig transrörelsen är det enda rätta (nyhetsbyran.org)

  • Svar på tråden Könstillhörighet - biologi eller känsla?
  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 03:07:25 följande:
    Könet du blir född i, anser jag.
    ...och metod för att enkelt avgöra det?
  • Tom Araya
    Anonym (Liu) skrev 2024-04-21 04:46:41 följande:
    Fungerar inte på elitnivå då det skulle ge kvinnor som gör om sig till män enorma fördelar. I princip tvinga många kvinnor att byta kön om de vill ha chansen till medaljer.
    Född som kvinna har du inga fördelar av att tävla i fysisk idrott som juridisk man. Det är bara åt det motsatta hållet man kan skaffa sig fördelar.
  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 13:32:33 följande:
    ...och metod för att enkelt avgöra det?
    Vet inte om jag gör mig förstådd. Jag anser att man och kvinnoidrotter ska utövas enligt könet denne är född i. 
  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 13:28:33 följande:
    Du saknar förståelse för skälen till att det finns restriktioner och regleringar av vissa saker i samhället, som skyddade titlar, att köpa och sälja alkohol, vapen, läkemedel e.t.c, att framföra fordon på allmän väg, mm. 
    Det är jättemånga människor som skulle ha nytta av och bli lyckliga av om allt sådant var mindre restriktivt. Ur det perspektivet ser jag inte behovet av att just juridiskt könsbyte måste göras lättare.
    Anledningen till lagstiftning handlar om att säkerställa samhällets rätt till frihet, trygghet och hälsa. Byta kön är väl ingenting någon gör lättvindigt. Vad menar du med "göra det lättare"?

    Du kan ju fundera hur ett samhälle skulle se ut om det var förbjudet att vara något annat än ditt biologiska kön. (eller kanske leka med tanken att homosexualitet var förbjudet) Tror du att människors vilja till det försvinner bara pga lagstiftning? Konsekvenser blir då att människor blir olyckliga, och följdkonsekvenserna kan bli "onödig brottslighet" 

    Dina exempel innebär negativa konsekvenser för andra, alkoholtillverkning kan innebära dödsfall (om du nu inte uppfyller kriterierna för tillstånd) fordon på vägar kan innebära förstörelse av vägen, vapen regleras för att fri vapenförsäljning skulle öka dödsfall, läkemedel likaså.

    Jag kan inte se ett rimligt skäl till att förbjuda människor från att göra ett könsbyte. 
  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 14:05:43 följande:
    Vet inte om jag gör mig förstådd. Jag anser att man och kvinnoidrotter ska utövas enligt könet denne är född i. 
    ..och min fråga är då hur man på ett enkelt sätt avgör det, när man kan ha en annan juridisk könstillhörighet?
  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 14:27:15 följande:
    ..och min fråga är då hur man på ett enkelt sätt avgör det, när man kan ha en annan juridisk könstillhörighet?
    Vad menar du? Det finns väl någon historik? Pratar du om administration nu?
  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 14:25:26 följande:
    Anledningen till lagstiftning handlar om att säkerställa samhällets rätt till frihet, trygghet och hälsa. Byta kön är väl ingenting någon gör lättvindigt. Vad menar du med "göra det lättare"?
    Vad är då syftet med en lag som gör det lättare att byta juridisk könstillhörighet?
    Vilket är behovet som den nya lagen tillgodoser, till skillnad mot tidigare?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 14:25:26 följande:
    Dina exempel innebär negativa konsekvenser för andra, alkoholtillverkning kan innebära dödsfall (om du nu inte uppfyller kriterierna för tillstånd) fordon på vägar kan innebära förstörelse av vägen, vapen regleras för att fri vapenförsäljning skulle öka dödsfall, läkemedel likaså.

    Jag kan inte se ett rimligt skäl till att förbjuda människor från att göra ett könsbyte. 
    Andra människor påverkas också av att folk byter juridisk könstillhörighet.

    Vi förväntar oss att flickor/kvinnor
    -har kvinnors fysik och anatomi
    -har kvinnors fertilitetsfunktion
    -idrottar, duschar och byter om med andra kvinnor, inte med män.

    Och vi förväntar oss att pojkar/män 
    -har mäns fysik och anatomi
    -har mäns fertilitetsfunktion
    -idrottar, duschar och byter om med andra män, inte med kvinnor (vid könsseparerade träningsformer och sporter samt vanliga offentliga könsseparerade anläggningar).

    Det finns många fler sammanhang där vi särskiljer könen åt och försöker att undvika det obekväma med att ofrivilligt befinna sig i intima situationer med någon av motsatt kön, där den intima faktorn är av nödvändighet, exempelvis vid medicinska undersökningar.
  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 14:33:42 följande:
    Vad menar du? Det finns väl någon historik? Pratar du om administration nu?
    Ja, något som enkelt kan avgöras om exempelvis din 17-åriga son eller dotter idrottar i skolan eller ska börja spela fotboll i en klubb, som knappast har möjlighet till en medicinsk utredning... vart hör ditt barn hemma, bland pojkarna eller flickorna, om denne på papperet är av annat kön än vad kroppen visar?
  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 14:50:19 följande:
    Ja, något som enkelt kan avgöras om exempelvis din 17-åriga son eller dotter idrottar i skolan eller ska börja spela fotboll i en klubb, som knappast har möjlighet till en medicinsk utredning... vart hör ditt barn hemma, bland pojkarna eller flickorna, om denne på papperet är av annat kön än vad kroppen visar?

    Det här är väl ändå administrativa saker som torde vara enkla att lösa.

  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 14:44:28 följande:
    Vad är då syftet med en lag som gör det lättare att byta juridisk könstillhörighet?
    Vilket är behovet som den nya lagen tillgodoser, till skillnad mot tidigare?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 14:25:26 följande:
    Dina exempel innebär negativa konsekvenser för andra, alkoholtillverkning kan innebära dödsfall (om du nu inte uppfyller kriterierna för tillstånd) fordon på vägar kan innebära förstörelse av vägen, vapen regleras för att fri vapenförsäljning skulle öka dödsfall, läkemedel likaså.

    Jag kan inte se ett rimligt skäl till att förbjuda människor från att göra ett könsbyte. 
    Andra människor påverkas också av att folk byter juridisk könstillhörighet.

    Vi förväntar oss att flickor/kvinnor
    -har kvinnors fysik och anatomi
    -har kvinnors fertilitetsfunktion
    -idrottar, duschar och byter om med andra kvinnor, inte med män.

    Och vi förväntar oss att pojkar/män 
    -har mäns fysik och anatomi
    -har mäns fertilitetsfunktion
    -idrottar, duschar och byter om med andra män, inte med kvinnor (vid könsseparerade träningsformer och sporter samt vanliga offentliga könsseparerade anläggningar).

    Det finns många fler sammanhang där vi särskiljer könen åt och försöker att undvika det obekväma med att ofrivilligt befinna sig i intima situationer med någon av motsatt kön, där den intima faktorn är av nödvändighet, exempelvis vid medicinska undersökningar.
    Syftet att byta juridisk könstillhörighet är väl att denne vill bli betraktad som kvinna eller man. Det är inte samma sak som att göra en könskorrigerande operation. Du kanske förväxlar dessa med varandra?

    Du pratar om duschning , har tidigare skrivit mina åsikter om det. Vet inte vad fertilitetsfunktion har att göra med saken, inte alla biologiska kön är fertila heller.

    Är obekvämhet ditt argument för att förhindra människor att byta kön?
  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:27:06 följande:
    Syftet att byta juridisk könstillhörighet är väl att denne vill bli betraktad som kvinna eller man. Det är inte samma sak som att göra en könskorrigerande operation. Du kanske förväxlar dessa med varandra?
    Kommer en person född till man att betraktas som kvinna för att det står så i pappret?
    Från mitt håll är det ett definitivt nej på den frågan.
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:27:06 följande:
     Vet inte vad fertilitetsfunktion har att göra med saken, inte alla biologiska kön är fertila heller.
    Ja, du har väl läst biologi och vet väl vilken fertilitetsfunktion man har som man respektive kvinna?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:27:06 följande:
    Är obekvämhet ditt argument för att förhindra människor att byta kön?
    Är inte obekvämhet det enda argumentet för lagen?

  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:21:32 följande:

    Det här är väl ändå administrativa saker som torde vara enkla att lösa.


    Jag är nyfiken på mer detaljer där, om du har tänkt så långt.
  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:35:41 följande:
    Kommer en person född till man att betraktas som kvinna för att det står så i pappret?
     

    Det är viktigt för dennes identitet. Jag antar att du är man. Föreställ dig själv att alla kallar dig kvinna, eller i alla fall ifrågasätter en könstillhörighet du känner dig säker över. Kan tänka mig att det skulle påverka din mentala hälsa.


    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:35:41 följande:
    Ja, du har väl läst biologi och vet väl vilken fertilitetsfunktion man har som man respektive kvinna?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:27:06 följande:
    Är obekvämhet ditt argument för att förhindra människor att byta kön?


    Vad har det för betydelse för samhället eller dig personligen? Det är väl inte ett måste att människor utövar sin fertilitet om man är ett visst biologiskt kön heller? Konstigt argument.


    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:35:41 följande:
    Är inte obekvämhet det enda argumentet för lagen?

    Handlar om att möjliggöra människors frihet, trygghet och hälsa. Även om det upplevs som "obekvämt" för vissa. Förväxlar du inte juridiskt kön med könskorrigering igen?


    Tom Araya skrev 2024-04-21 15:36:59 följande:
    Jag är nyfiken på mer detaljer där, om du har tänkt så långt.

    Jag ser inte det som ett problem, enbart administration. Ser inte det som ett hinder eller argument för att inte tillåta människor att byta könstillhörighet.


    Jag förstår inte argumentet för att in tillåta något sånt? Än så länge så är det enda jag läser, olika former av "för att jag inte gillar det"

  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:51:50 följande:

    Det är viktigt för dennes identitet. Jag antar att du är man. Föreställ dig själv att alla kallar dig kvinna, eller i alla fall ifrågasätter en könstillhörighet du känner dig säker över. Kan tänka mig att det skulle påverka din mentala hälsa.


    Vad säger att det inte påverkar vår mentala hälsa om personer vi uppfattar som kvinnor kallar sig män och befinner sig bland män i en könsseparerad miljö och sammanhang?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:51:50 följande:

    Vad har det för betydelse för samhället eller dig personligen? Det är väl inte ett måste att människor utövar sin fertilitet om man är ett visst biologiskt kön heller? Konstigt argument.


    Det handlar om mer än det, medicinskt, vid fertilitetsbehandling, föräldraroller e.t.c. 
    Ta en så vanlig sak som mammografi...
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:51:50 följande:

    Handlar om att möjliggöra människors frihet, trygghet och hälsa. Även om det upplevs som "obekvämt" för vissa. Förväxlar du inte juridiskt kön med könskorrigering igen?


    Hur påverkas detta av att få en annan könstillhörighet på papperet, när folk ändå kommer att betrakta dig som det kön du är född med?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:51:50 följande:

     


    Jag förstår inte argumentet för att in tillåta något sånt? Än så länge så är det enda jag läser, olika former av "för att jag inte gillar det"


    På vilket sätt menar du att det inte är ett problem?
    Om man inte enkelt kan avgöra personens kön i de sammanhang jag nämner, så är det ju ett problem.

    Dina argument handlar om att bortse från problem och att det vissa vill eller känner behov av ska vara tillåtet. Oerhört svaga argument utan tanke eller ansvar för konsekvenser.

  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 16:12:46 följande:
    Vad säger att det inte påverkar vår mentala hälsa om personer vi uppfattar som kvinnor kallar sig män och befinner sig bland män i en könsseparerad miljö och sammanhang?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:51:50 följande:

    Vad har det för betydelse för samhället eller dig personligen? Det är väl inte ett måste att människor utövar sin fertilitet om man är ett visst biologiskt kön heller? Konstigt argument.


    Det handlar om mer än det, medicinskt, vid fertilitetsbehandling, föräldraroller e.t.c. 
    Ta en så vanlig sak som mammografi...Hur påverkas detta av att få en annan könstillhörighet på papperet, när folk ändå kommer att betrakta dig som det kön du är född med?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 15:51:50 följande:

     


    Jag förstår inte argumentet för att in tillåta något sånt? Än så länge så är det enda jag läser, olika former av "för att jag inte gillar det"


    På vilket sätt menar du att det inte är ett problem?
    Om man inte enkelt kan avgöra personens kön i de sammanhang jag nämner, så är det ju ett problem.

    Dina argument handlar om att bortse från problem och att det vissa vill eller känner behov av ska vara tillåtet. Oerhört svaga argument utan tanke eller ansvar för konsekvenser.

    Jag har redan berättat min åsikt gällande omklädningsrum. Sen så finns det väl egentligen inga hinder idag för någon att gå in på andras omklädningsrum, vad ska ett papper kunna göra åt det? Är det samma sak som ett passerkort?


    Vet inte varför du ser mammografi eller fertilitetsbehandlingar som problem, såna saker handlar väl om individuella behov. Man kan föreställa sig att en man som tar hormonbehandlingar faktiskt behöver årlig mammografi tex. Vet inte varför du tror att jag är för en juridisk ändring av könstillhörighet utan någon form av historik? Dvs administrativa saker.

    Ser inte det som ett argument för att förbjuda människor att byta kön, det känns som att ditt främsta argument till att förhindra människor handlar om känsloargument. 

  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 16:31:26 följande:

    Jag har redan berättat min åsikt gällande omklädningsrum. 


    Jo, du skrev något om särskilda omklädningsrum för enskilda som inte vill byta om med andra. Jag antar att du då menar enskilt omklädningsrum för varje person? Men det lär ju inte vara undantagsvis som folk (särskilt unga, 6-20 år) känner sig obekväma med att duscha och byta om med andra av motsatt kön. Unga idag är inte ens bekväma med att duscha och byta om med de av samma kön. Ska alla ha separata omklädningsrum så kräver det stora ytor och kostar mycket pengar som jag inte vet vart de ska komma ifrån... vet du?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 16:31:26 följande:

     Sen så finns det väl egentligen inga hinder idag för någon att gå in på andras omklädningsrum, vad ska ett papper kunna göra åt det? Är det samma sak som ett passerkort?


    Vi har regler och separerade omklädningsrum, något som de allra flesta respekterar. Det enda problem där jag har hört talas om är när ensamstående mammor tar med sig sina lite för stora söner in på damernas i simhallen.
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 16:31:26 följande:

    Vet inte varför du ser mammografi eller fertilitetsbehandlingar som problem, såna saker handlar väl om individuella behov. Man kan föreställa sig att en man som tar hormonbehandlingar faktiskt behöver årlig mammografi tex. Vet inte varför du tror att jag är för en juridisk ändring av könstillhörighet utan någon form av historik? Dvs administrativa saker.


    Du menar att den historiken skulle vara allmänt tillgänglig så att man på skolan och i idrottsföreningar vet vart personen hör hemma biologiskt  i könsseparerade sammanhang?
  • Anonym (Jodå)

    Är man född som kvinna så är man kvinna, är man född som man så är man en man. Varför krångla till det i onödan? 


    Folk skrattar bakom ryggen på alla dessa män som klär sig i kvinnokläder och kräver att alla ska kalla dem hon. Trams. Varför ska jag kalla en man för kvinna? Det är ju bara löjligt! 

  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 18:06:01 följande:
    Jo, du skrev något om särskilda omklädningsrum för enskilda som inte vill byta om med andra. Jag antar att du då menar enskilt omklädningsrum för varje person? Men det lär ju inte vara undantagsvis som folk (särskilt unga, 6-20 år) känner sig obekväma med att duscha och byta om med andra av motsatt kön. Unga idag är inte ens bekväma med att duscha och byta om med de av samma kön. Ska alla ha separata omklädningsrum så kräver det stora ytor och kostar mycket pengar som jag inte vet vart de ska komma ifrån... vet du?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 16:31:26 följande:

     Sen så finns det väl egentligen inga hinder idag för någon att gå in på andras omklädningsrum, vad ska ett papper kunna göra åt det? Är det samma sak som ett passerkort?


    Vi har regler och separerade omklädningsrum, något som de allra flesta respekterar. Det enda problem där jag har hört talas om är när ensamstående mammor tar med sig sina lite för stora söner in på damernas i simhallen.Du menar att den historiken skulle vara allmänt tillgänglig så att man på skolan och i idrottsföreningar vet vart personen hör hemma biologiskt  i könsseparerade sammanhang?
    Omklädningsrum finns som enskilda även idag på många ställen för andra som inte vill vara i allmänna av någon anledning, ser inte någon egentlig problematik i det hela. Ungdomar idag vill inte ens visa sig nakna för andra oavsett. Känns som ett dåligt argument mot att människor ska kunna byta könstillhörighet.

    historik behöver väl bara vara tillgängligt då det är nödvändigt av olika skäl, man kan ju tänka sig att det blir upp till individen att välja det delge det också, att det i så fall skulle räknas som fusk vi idrottande i högre nivåer. Kanske i de fall som dopning är en faktor för idrottandet. (Klassificeras på samma sätt)
  • Tom Araya
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 19:02:16 följande:
    Omklädningsrum finns som enskilda även idag på många ställen för andra som inte vill vara i allmänna av någon anledning, ser inte någon egentlig problematik i det hela. Ungdomar idag vill inte ens visa sig nakna för andra oavsett. Känns som ett dåligt argument mot att människor ska kunna byta könstillhörighet.
    Enskilda omklädningsrum och duschar för alla i hela skolklasser och fotbollslag?
    Ser du inte det orimliga i det?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 19:02:16 följande:
    historik behöver väl bara vara tillgängligt då det är nödvändigt av olika skäl, man kan ju tänka sig att det blir upp till individen att välja det delge det också, att det i så fall skulle räknas som fusk vi idrottande i högre nivåer. Kanske i de fall som dopning är en faktor för idrottandet. (Klassificeras på samma sätt)
    Tappar man då inte själva poängen med att juridiskt byta kön?
  • Anonym (Sevärdheter)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 20:54:32 följande:
    Enskilda omklädningsrum och duschar för alla i hela skolklasser och fotbollslag?
    Ser du inte det orimliga i det?
    Anonym (Sevärdheter) skrev 2024-04-21 19:02:16 följande:
    historik behöver väl bara vara tillgängligt då det är nödvändigt av olika skäl, man kan ju tänka sig att det blir upp till individen att välja det delge det också, att det i så fall skulle räknas som fusk vi idrottande i högre nivåer. Kanske i de fall som dopning är en faktor för idrottandet. (Klassificeras på samma sätt)
    Tappar man då inte själva poängen med att juridiskt byta kön?
    Vad gäller omklädningsrum så tror jag inte det är en stor grej för merparten av människor. De som är blyga idag kommer inte att bli mindre blyga. Som sagt, ett byte av juridiskt kön gör varken till eller från vad gäller någons tillgänglighet av omklädningsrummet. Anser också att det är ett svagt argument mot att hindra människor att byta kön. Det går faktiskt att lösa på något sätt.

    Poängen för en som gör ett könsbyte eller juridiskt byte är väl inte att bli framgångsrik i sport? Det är väl också därför det inte borde vara ett incitament för att byta kön heller (nu tänker jag man till kvinna)
Svar på tråden Könstillhörighet - biologi eller känsla?