• Anonym (Mamma)

    Helgmornar i barnfamiljer

    Ponera att ni har två barn, tre och sex år gamla, som på helgmorgonen vaknar vid sju-tiden. De sätter sig vid vid någon skärm och är väldigt nöjda med det. Ingen av dem frågar efter frukost eller så. Hur länge är det ok för föräldrarna att ligga kvar i sängen då? När bör frukosten dukas fram som senast? Vill veta vad ni tycker eftersom jag o sambon har lite olika åsikter...

  • Svar på tråden Helgmornar i barnfamiljer
  • Nenne666
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-28 08:05:24 följande:

    Ponera att ni har två barn, tre och sex år gamla, som på helgmorgonen vaknar vid sju-tiden. De sätter sig vid vid någon skärm och är väldigt nöjda med det. Ingen av dem frågar efter frukost eller så. Hur länge är det ok för föräldrarna att ligga kvar i sängen då? När bör frukosten dukas fram som senast? Vill veta vad ni tycker eftersom jag o sambon har lite olika åsikter...


    Ni ligger väl och drar er i sängen hela dagen om ni nu själva tycker det. Det finns väl inga 'måsten' eller se ut på något visst sätt.
  • Nenne666
    DeLo skrev 2016-02-29 11:12:49 följande:

    När jag var liten så vaknade jag självklart tidigast. Satte mig vid tvn och kollade på barnprogram medan mamma och pappa sov. Tror även jag gjorde någon smörgås till mig själv om jag blev hungrig. 

    Så gör min ena systers barn med. Hellre att man lär sina barn klara sig själv än att alltid behöva hjälp. Nu menar jag självklart inte att man som vuxen ska kunna sova bort hela dagen men kunna ta lite sovmorgon i alla fall. 


    Jag håller med dig.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-28 08:41:58 följande:

    Ok, är det alltså vanligt att såpass små barn äter frukost själva på helgerna? Hur gör ni om den ene föräldern ständigt vill sova längre än till nio då? Kan barnen vara själva till kl 11-12 också då?


    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-28 13:48:57 följande:

    Det är min man som inte vill komma upp o äta frukost på helgerna. Han är för trött säger han, jobbar heltid oregelbundna tider o så. Jag är fl, och tycker det är trevligt om vi kan äta ihop de dagar vi är lediga.


    Jag har inte läst hela tråden, och mina barn är lite större än era, men kan berätta att vi i princip aldrig äter frukost ihop, sånt händer bara på typ hotellvistelser. Vi äter middag och kanske också lunch ihop istället! Ungarna äter frukost i TV-soffan, och ena föräldern sover som regel lite längre än den andre, men vi turas om. Våra fixar dock inte frukost själva, även om de gott skulle kunna göra det. Vid 9.30 börjar de bråka av hunger... så har ingen av oss redan klivit upp kan man säga att startskottet går då vi vaknar av bråket!

    Men ingen av oss sover ju nånsin så länge som till 11-12... då har ju redan halva dagen gått??

  • Fjäril kär
    Anonym (H) skrev 2016-02-29 15:55:32 följande:

    Det är skillnad om man måste jobba. Personen jag citerade orkade inte vara med familjen, det är sorgligt. Då ska man inte skaffa barn. Vissa hade nog behövt mer stöd av soc.


    Så det är bättre att ha en morgonsur förälder vid bordet som är osocial och faktiskt inte orkar vara trevlig? Vilken fin start de barnen får på morgonen?

    Är det inte bättre att familjen är nöjd och glad och alla får den början på dagen man vill ha?

    Du tycker man är dålig förälder i behov av sochjälp bara för att morgonhumöret inte är på topp? Jisses!
  • fluu

    Tills ungarna faktiskt ber om/behöver frukost. Låter som rena drömmen ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi
    Anonym (H) skrev 2016-02-29 15:55:32 följande:

    Det är skillnad om man måste jobba. Personen jag citerade orkade inte vara med familjen, det är sorgligt. Då ska man inte skaffa barn. Vissa hade nog behövt mer stöd av soc.


    Men seriöst, är det mig du pratar om fortfarande? Vad har du för problem? Tror du seriöst att någon som inte vill sitta och småprata vid köksbordet på helgmorgonen automatiskt inte orkar med sin familj. Det var bland det medt puckade jag läst på familjeliv. vet inte vad som är värst, tanken att du tror på det du skriver eller att du inte förstår vad du skriver!
  • Anonym (Bingo)

    Jag ser inte poängen med att rubba barns tider för mycket på helgen, för det blir bara jobbigt då när de ska gå till förskola/skola igen. Så jag vill ha frukost senast 9 och det är då en kompromiss mellan mig och min man, som gärna sover till 10.

    Men jag tycker detsamma om griniga yrkesarbetande, lägg er tidigare i veckorna då istället för att sitta framför dator/TV och skrota!

    Att sova för lite gör inget bra för varken kropp eller knopp, och den som behöver sova ikapp för många timmar på helgen är i obalans, stressar sin kropp och kommer att få problem på sikt.

    Tänk vad konstigt att jag aldrig har huvudvärk eller låg energi eller får magproblem p.g.a. för mycket kaffe, vad kan det bero på? Medan vissa kollegor äter skräp och överdoserar koffein som gör att de hamnar helt fel med sin sömn, sen knarkar huvudvärkstabletter ovanpå det och konstant undrar varför de mår så apdåligt.

    Ja gissa det ni...? Obestämd

  • Anonym (Llaa)

    Vår snart treåring vaknar 06 varje dag och då går jag upp. Jag hade inte tyckt det kändes ok att låta henne gå upp själv och äta frukost.

  • Bebelle

    Det verkar som om många här har upplägg de är nöjda med vilket ju är bra. Själv hade jag inte velat låta min treåring sitta uppe vid en skärm mer än en timma så där på morgonen. Min man och jag går upp var sin helgmorgon när barnen (1,5 år och 3,5 år) vaknar vid 5-6 tiden. När den minsta är i 3-årsåldern hoppas jag att vi kan låta dem vara uppe själva nån timma iaf. Fast jag föredrar nog att någon av oss föräldrar ligger bredvid i soffan då eller att minstingen sitter med i sängen. Annars tror jag att jag haft svårt att slappna av helt. Men jag är kanske lite väl nojig..

  • Alexi
    Anonym (Bingo) skrev 2016-02-29 18:59:33 följande:
    Jag ser inte poängen med att rubba barns tider för mycket på helgen, för det blir bara jobbigt då när de ska gå till förskola/skola igen. Så jag vill ha frukost senast 9 och det är då en kompromiss mellan mig och min man, som gärna sover till 10.

    Men jag tycker detsamma om griniga yrkesarbetande, lägg er tidigare i veckorna då istället för att sitta framför dator/TV och skrota!

    Att sova för lite gör inget bra för varken kropp eller knopp, och den som behöver sova ikapp för många timmar på helgen är i obalans, stressar sin kropp och kommer att få problem på sikt.

    Tänk vad konstigt att jag aldrig har huvudvärk eller låg energi eller får magproblem p.g.a. för mycket kaffe, vad kan det bero på? Medan vissa kollegor äter skräp och överdoserar koffein som gör att de hamnar helt fel med sin sömn, sen knarkar huvudvärkstabletter ovanpå det och konstant undrar varför de mår så apdåligt.

    Ja gissa det ni...? Obestämd
    Jag går och lägger mig ofta runt 21.30 på vardagarna och går upp 06 eller 06.30. Tidigare kan jag inte lägga mig om jag ska hinna med någonting tex prata med min man efter att barnen lagt sig. På lördagen är det guld värt att få få sova till 09-10, då sover jag ikapp det jag tappat under veckan. På söndagen är jag uppe med barnen, går upp ca 06.30-07 då. Så att få sova tills jag vaknar en dag per vecka är guld värt. Och då sitter jag inte uppe halva nätterna resten av veckan...
Svar på tråden Helgmornar i barnfamiljer