• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 18:10:53 följande:
    Jag har visat stort tålamod och jag har på ett seriöst sätt försökt att besvara dina inlägg så sakligt som jag har kunnat.
    Men det här inlägget väljer jag av uppenbara skäl att inte besvara.

Ditt sätt att uttrycka dig till och om andra människor förstör tråden och gör så att andra medlemmar inte ens vill delta i tråden.

Skärp dig om du vill föra ett resonemang med mig.

Om du inte klarar att skärpa dig så tycker jag att du ska lämna tråden till dess du kan delta i resonemangen, och bemöta andra människor, på ett åtminstone någorlunda normal sätt.

På FL:s Säkerhet och regler står att läsa bl a:

"Det skal vara trevligt att umgås på FamiljeLiv.se

För att alla ska trivas på vårt community gäller vissa regler hos oss. Du hittar alla användarvillkor här.

Men egentligen är det inte så märkligt. Det handlar om vanlig enkel hyfs. Och att bemöta andra som du själv vill bli bemött. Rätt enkelt, eller hur?"

Försök åtminstone att leva upp till detta.
    Om du inte vill göra det så bör du ta konsekvenserna och lämna tråden och FL, till dess du klarar att följa reglerna.

Jag för ett sakligt resonemang med dig, dina argument ÄR väldigt lika de man ser hos människor med personlighetsstörningar, exakt samma förhålliningssätt till sanningen, lögner och manipulation, det är ju inte direkt någon nyhet. Att du sen inte gillar att det tas upp betyder ju inte att det inte stämmer.

När du ändå är inne och lusläser regler, vad står det om att propagera för lögner och manipulation?

Som sagt, det är väldigt lustigt hur selektivt känsliga vissa människor kan vara.. Att ljuga för och manipulera andra människor är helt ok, men att säga att en persons värderingar är sjuka är tydligen oförlåtligt Drömmer
  • Aviga
    ClumsySmurf skrev 2023-03-28 18:22:52 följande:

men du förstår väl du också att en helt anonyms egna påstådda studier i ämnet är mycket trovärdigare än alla studier där otrogna själva svarat eftersom det är simpel logik att de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända rolling-on-the-floor-laughing.gif

Jag har en närmare närstående som arbetat med detta i 50 år, han inte håller med, det trovärdiga argumentet väger faktiskt 10 år mer 🤣
    Tittade in på tråden jag tidigare lämnat och blev förfärad!! Den är ju ännu mer depraverad och verklighets frånvänd än tidigare. 

Ännu en tråd som förstörts av illasinnade. 

Personligen förstår jag inte vad man kan få ut av att bete sig på detta sätt. Möjligen är det maktbegär
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (pfft) skrev 2023-03-28 17:53:04 följande:
    Varför är ditt "råd" att inte vara otrogen? Vad tycker du är fel med att vara otrogen?

Tack för din fråga, det uppskattas. (Äntligen!)

Mitt råd är att inte vara otrogen.
    Min egen uppfattning grundar sig nog helt enkelt på ungefär samma anledningar som vanligen framförs och som i de flesta fall förs fram i de flesta olika trådar om otrohet.

Generellt och på ett ungefär så håller jag med om en hel del av det som de flesta brukar ange som de vanligaste anledningarna.

Men jag ser nog inte lika allvarligt på saken och framförallt gör jag mitt eget val att inte vara lika dömande mot en annan människa, den människa jag älskar (älskade innan det hände?) och som jag själv har valt som min partner, jag dömer inte så som vissa (ganska många?) verkar välja att göra.

Rent sakligt så måste ju inte en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten innebära några som helst faktiska konsekvenser.
    Jag har ju inte förlorat en hand pga att min partner har haft penetrerande sex med någon annan...

Känslomässigt kan det ju vara en helt annan sak.
    Men hur jag själv väljer att känna mig rent känslomässigt det är ju trots allt mitt eget val och det ligger helt och hållet inom mig själv hur jag väljer att hantera mina egna känslor.
    Till skillnad mot jämförelsen med en förlorad hand som är en rent fysisk påföljd och som inte alls är mitt eget val.
    Visst är det enkelt att se denna tydliga skillnad?

Men om jag är lyckligt ovetande, "det jag inte vet mår jag inte ont av", så får det ju inga som helst konsekvenser.
    Inte ens känslomässigt då!
    Om jag får vara lyckligt ovetande så skulle jag absolut inte vilja veta om min partner hade en tillfällig sexuell upplevelse med någon annan. Då slipper jag ju ens hantera några svåra känslor överhuvudtaget!

Det är i stort mitt sätt att se på saken.
    Men jag har både förståelse och jag accepterar att andra väljer att se saken på ett annat sätt.

För mig dock förvånande att vissa inskränkta och dömande personer försöker "förbjuda" mig, eller försöker beröva mig rätten, att ha min åsikt och att se på mitt sätt på saken.

• Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 17:57:37 följande:
    Vad dessa personer säger och hur du tolkar det är inte nödvändigtvis samma sak och med tanke på hur du förhåller dig till sanningen så är det snarare högst tveksamt. 

Dina egna subjektiva tolkningar av vad dina påstådda vänner sagt duger inte som fakta... du förstår.. det räcker inte med att slänga in hänvisningar till påstådda "yrkesfolks" åsikter i rena spekulationer för att det ska uppfattas som fakta för det är ju i praktiken inget annat än samma sak som att säga "jag hörde nån som sa att...."
    Var skulle jag ha sagt något om att det är fakta?
    Nu ljuger du ju igen, och avslöjar dig själv igen.
  • Anonym (jaha)
    Aviga skrev 2023-03-28 18:32:36 följande:
    Tittade in på tråden jag tidigare lämnat och blev förfärad!! Den är ju ännu mer depraverad och verklighets frånvänd än tidigare. 

Personligen förstår jag inte vad man kan få ut av att bete sig på detta sätt. Möjligen är det maktbegär
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 18:28:47 följande:
    Som sagt, det är väldigt lustigt hur selektivt känsliga vissa människor kan vara.. Att ljuga för och manipulera andra människor är helt ok, men att säga att en persons värderingar är sjuka är tydligen oförlåtligt Drömmer

Och här har vi ännu ett exempel på selektiv känslighet

Att bedra andra, delta i att bedra andra, ljuga för andra och manipulera andra är helt ok och inte alls illasinnat, men att tycka någons värderingar är sjuka är illasinnat
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-28 18:32:36 följande: #162
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #160

men du förstår väl du också att en helt anonyms egna påstådda studier i ämnet är mycket trovärdigare än alla studier där otrogna själva svarat eftersom det är simpel logik att de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända rolling-on-the-floor-laughing.gif

Jag har en närmare närstående som arbetat med detta i 50 år, han inte håller med, det trovärdiga argumentet väger faktiskt 10 år mer 🤣

vilken tråd?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 18:35:20 följande:
    Var skulle jag ha sagt något om att det är fakta?
    Nu ljuger du ju igen, och avslöjar dig själv igen.
    Gösses, det här blir ju bara mer och mer bisarrt 
  • Anonym (Piggsvin)

Jag accepterar att jag är ett svin för tillfället, men livet blev väldigt mycket intressantare med en ny partner, lite kreativ sexting och nytt sex.

Inte en chans att min partner hade låtit mig uppleva det vi gör, för det är inte hens intresse alls. 

• Aviga
    ClumsySmurf skrev 2023-03-28 18:39:15 följande:
     vilken tråd?
    Ursäktar att det blev svar på din. Skäms

Var menat som eget inlägg 
  • molly50
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 15:26:32 följande:
    Du kanske inte har gett rådet att vara otrogen.
    Vad då kanske???
    Klarar du inte att ta till dig mina mycket tydliga ord:
    Mitt råd är inte att vara otrogen.
    Jag ber dig vänligen att ta till dig och begrunda dessa ord innan du skriver ditt nästa inlägg till mig.

du resonerar på ett sätt som att det skulle vara ok.
    Nej, jag resonerar absolut inte så!
    Det där är bara din tolkning som du gör för att du låter dina känslor styra dig.

Visa annars var jag rent objektivt, faktiskt och sakligt skulle ha resonerat så?
    I så fall är det fel av mig och jag vill i så fall få chansen att rätta till det och jag lovar dig att rätta till det, om så skulle vara fallet.

Jag kan mycket väl förstå att du har svåra känslor omkring detta ämne, du gillar inte det som jag rent objektivt för fram och det känns inte bekvämt för dig att otrohet är relativt vanligt förekommenade och att du aldrig kan hindra din partner från att vara otrogen.
    Jag förstår det, jag förstår dina känslor och jag accepterar utan problem att du känner så.

Jag har heller aldrig kommenterat om det skulle vara ok eller inte i de fall det inte kommer fram.
    Utan jag konstaterar bara att med en enkel bedömning av sannolikheten så kan vi alla förmoda att väldigt många fall, enligt mig sannolikt de flesta fall, förblir okända.

en "tillfällig sexuell upplevelse utanför förhållandet" och alltså inte hela världen, som du så fint skrev.
    Nej, det har jag inte skrivit.
    Jag kan i vart fall inte hitta att jag "så fint skrev" det?
    Visa gärna med nr på inlägget och citat tack, så lovar jag att rätta till det.
    Eller jag får förklara om jag skrivit på ett sådant sätt att det enkelt kunde missförstås av dig?

Att människor inte är öppna och ärliga om det, och människornas anledningar till det, har ju radats upp i massor av trådar.
    Jag konstaterar bara att det enligt min bedömning, enligt alla rimliga bedömningar, är mycket vanligare att människor väljer att dölja det än att vara öppna med det.
    Jag tänker inte upprepa alla dessa orsaker och anledningar och jag ids inte resonera om vad som är bra och dåligt i vad olika människor väljer att framföra.

När det gäller ditt och andras vanliga argument att man bör välja ett öppet förhållande så är ju det för de allra flesta inte realistiskt.
    Det är ovanligt att en enskild människa föredrar ett öppet förhållande och det är EXTREMT ovanligt att två människor som föredrar den livsstilen skulle passa för varandra, skulle ha alla de personliga egenskaper som i allt i övrigt passar ömsesidigt för båda parter.
    Sannolikheten att dessa två människor skulle välja en relation med varandra är självfallet i det närmaste obefintlig.

Vad som faktiskt och realistiskt gäller angående svikna löften har jag objektivt redogjort för. 
    Misshandel, eller våld, har jag också kommenterat i ett annat inlägg och tycker inte jag behöver säga mer i det här sammanhanget, annat än att jag noterar att det är lagbrott. Förskingring eller andra lagbrott väljer jag avstå från att kommentera då jag inte tycker det hör hit.
    Otrohet är väl inte ett lagbrott, åtminstone inte enligt Svensk lag?

Även dig ber jag vänligen om att:
    Försök åtminstone undvika att lägga ord i min mun som jag aldrig har tagit.
    Undvik påstå saker som jag skulle ha sagt men som inte stämmer i sak.
    Men resonera gärna och svara på just det som jag faktiskt har skrivit.
    Läs gärna lite mera noga och håll dig till det jag faktiskt har skrivit i stället för att hitta på egna saker.

Men självfallet får du gärna berätta för mig och andra vad du känner och vad du själv tycker.
    Jag uppskattar att du delar med dig och att du framför din åsikt. Men om du gör det och citerar mig så var då noga med att citera korrekt.
    I ditt inlägg # 64 så skrev du detta:

Citat: "Fortfarande efter alla dessa år har ingen lyckats förklara vad som egentligen och på djupet är så allvarligt med en tillfällig sexuell upplevelse utanför tvåsamheten?"

Om du med detta inte menar att det är hela världen så får du gärna förklara hur du menar.
    För det är faktiskt ganska lätt att tolka detta som att du menar att det inte är hela världen.

Och jag har heller ingenstans påstått att du förespråkar otrohet.
    Så var snäll och lägg inte heller ord i mun på mig innan du ber mig om detsamma. 

Och nej,otrohet är inte olagligt. Men det betyder väl inte,för den sakens skull,att det är rätt?
Svar på tråden Sluta dömma