• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • EpicF
    Anonym (Mikael Jacksson) skrev 2021-05-07 08:03:51 följande:

Fel. Han är inte dömd. Du kan inte samla på dig en dom.

Vad är det du pratar om? Samla på sig en dom?
  • EpicF

Anonym (XXX) skrev 2021-05-07 10:49:05 följande:

Nja, det ÄR trots allt skillnad om det händer inom en relation, och om det skulle vara någon vilt främmande som skulle förgripa sig på en i en liggvagn på tåget t.ex.. I det andra fallet är det solklart våldtäkt, men om det är en relation så är spektrat mer flytande mellan "låter sig övertalas", "ställer upp för husfridens skull" o.s.v. - och våldtäkt.

Jag skulle göra slut och ta mig ifrån denna relation, men inte polisanmäla - något som bara skulle skapa stora problem för både honom och dig. Det är onödigt. Polisanmäla en man som jag hade en relation med, skulle jag bara göra om han var farlig och jag behövde samhällets hjälp med bostad, hemlig adress, ny identitet, polisbeskydd och sådant. Det är typ det sista man gör. 

Vad är skillnaden på ett nej till sex i en relation eller ett nej till se av en vilt främmande? Begge är nej. Så vad är skillnaden?

"Låta sig övertalas" och "ställa upp för husfridenss skull" kan mycket väl vara våldtäkt om klart sagt nej först.
  • KlantSmurfen
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-07 10:49:05 följande: #86

Nja, det ÄR trots allt skillnad om det händer inom en relation, och om det skulle vara någon vilt främmande som skulle förgripa sig på en i en liggvagn på tåget t.ex.. I det andra fallet är det solklart våldtäkt, men om det är en relation så är spektrat mer flytande mellan "låter sig övertalas", "ställer upp för husfridens skull" o.s.v. - och våldtäkt.

Jag skulle göra slut och ta mig ifrån denna relation, men inte polisanmäla - något som bara skulle skapa stora problem för både honom och dig. Det är onödigt. Polisanmäla en man som jag hade en relation med, skulle jag bara göra om han var farlig och jag behövde samhällets hjälp med bostad, hemlig adress, ny identitet, polisbeskydd och sådant. Det är typ det sista man gör. 

Jo, det är ju klart att polisanmälan kan skapa stora problem för den som våldtar och det är inte konstigt att den som den som våldtar tycker det är onödig men jag är nyfiken på varför vissa är så emot att polisanmäla våldtäkt och varför vissa låtsas att samtyckeslagen inte gäller i relationer...
  • KlantSmurfen
    EpicF skrev 2021-05-07 11:45:36 följande: #90

Om någon blivit anmäld av olika kvinnor kan det verka jäkligt misstänkt, finns säkert någon som lyckats samla på sig en dom. En polisanmälan kan funka i avskräckande syfte.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (*) skrev 2021-05-07 11:28:39 följande:
    Att det sker i en relation betyder inte nödvändigtvis att det är omöjligt att avgöra om det är våldtäkt eller inte. I det här fallet är det ju solklart att det inte handlade om att TS "lät sig övertalas" eller "ställde upp för husfridens skull". Dels hade TS inte känt sig chockad eller ledsen då. Dels sa hon tydligt nej flera gånger, men sambon respekterade inte det, utan trängde bara in i henne.

Vad spelar det för roll om mannen får problem av att bli polisanmäld för våldtäkt? Han har betett sig som ett svin och då får han ta konsekvenserna av det. Han förtjänar inga sympatier.

Att det är "det sista man gör" att polisanmäla sin partner får stå för dig. Självklart är det inte fel att polisanmäla någon för våldtäkt, oavsett om det är ens partner eller inte. Nu finns det sannolikt inga bevis i TS fall, men antag att det hade gjort det och att han hade blivit fälld. Då skyddar man andra kvinnor från denna farliga man åtminstone under den tid han sitter i fängelse. Plus att andra då också kan få reda på att han är dömd för våldtäkt, och därmed skydda sig från honom. Dessutom tycker du ju att hon ska lämna honom, så det finns ingen anledning att fortsätta hålla sig väl med honom för relationens skull.
    Fast ofta blir det mer problem än det är värt, i dessa fall. T.ex. måste man sitta i rätten och berätta varje detalj, inför publik. Förundersökningen blir offentlig; någon lustigkurre kommer säkert att lägga ut den på Flashback och sedan kan alla man känner gotta sig åt detaljerna. 

Kanske finns det gemensamma vänner som man förlorar genom anmälan, kanske är man vän med hans syskon eller andra släktingar - och blir osams med dom...

Visst, det går att diskutera att man borde anmäla av allmänna, feministiska skäl, men man måste tänka på sig själv också. Även i mer allvarliga fall, faktiskt. Jag har t.ex. en kollega - hon är i 60-årsåldern nu, detta hände för mer än 20 år sedan. Hon blev misshandlad av sin man, berättade det för sina väninnor - och typ alla sa att "du måste anmäla". De använde sådana argument som du, att man måste göra det för andra kvinnors skull. Detta slutade med att han hotade att döda henne, och att hon blev tvungen att skaffa sig skyddad identitet, bli flyttad av polisen till en annan ort o.s.v., med allt vad det innebär. (Att hon vågade berätta för oss nyligen, beror på att mannen nu avlidit. Men det blev många år av rädsla.)

Hon säger, att det hade varit mycket bättre om hon inte hade anmält. Hon hade kunnat lirka med honom, och ta sig därifrån ändå, utan att han skulle bli så rasande att han bestämde sig för att döda henne. Det intressanta är också, att INTE EN ENDA av de kvinnor som uppmuntrade henne att polisanmäla, ville ha henne som inneboende under tiden som det tog innan han kom i fängelse (han fick alltså vara på fri fot). De var rädda för mannen, ville inte bli inblandade när det kom till kritan. Så mycket var den feminismen värd!!!
  • Anonym (XXX)
    EpicF skrev 2021-05-07 11:50:09 följande:
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-07 10:49:05 följande:

Vad är skillnaden på ett nej till sex i en relation eller ett nej till se av en vilt främmande? Begge är nej. Så vad är skillnaden?

"Låta sig övertalas" och "ställa upp för husfridenss skull" kan mycket väl vara våldtäkt om klart sagt nej först.
    Har du levt i ett förhållande överhuvudtaget? 
  • Fiona M
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-07 12:28:36 följande:
    Det låter som du menar att sex mot sin vilja ingår i förhållanden, men förtydliga gärna.
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-07 12:27:30 följande:

Fast ofta blir det mer problem än det är värt, i dessa fall. T.ex. måste man sitta i rätten och berätta varje detalj, inför publik. Förundersökningen blir offentlig; någon lustigkurre kommer säkert att lägga ut den på Flashback och sedan kan alla man känner gotta sig åt detaljerna. 

Kanske finns det gemensamma vänner som man förlorar genom anmälan, kanske är man vän med hans syskon eller andra släktingar - och blir osams med dom...

Visst, det går att diskutera att man borde anmäla av allmänna, feministiska skäl, men man måste tänka på sig själv också. Även i mer allvarliga fall, faktiskt. Jag har t.ex. en kollega - hon är i 60-årsåldern nu, detta hände för mer än 20 år sedan. Hon blev misshandlad av sin man, berättade det för sina väninnor - och typ alla sa att "du måste anmäla". De använde sådana argument som du, att man måste göra det för andra kvinnors skull. Detta slutade med att han hotade att döda henne, och att hon blev tvungen att skaffa sig skyddad identitet, bli flyttad av polisen till en annan ort o.s.v., med allt vad det innebär. (Att hon vågade berätta för oss nyligen, beror på att mannen nu avlidit. Men det blev många år av rädsla.)

Hon säger, att det hade varit mycket bättre om hon inte hade anmält. Hon hade kunnat lirka med honom, och ta sig därifrån ändå, utan att han skulle bli så rasande att han bestämde sig för att döda henne. Det intressanta är också, att INTE EN ENDA av de kvinnor som uppmuntrade henne att polisanmäla, ville ha henne som inneboende under tiden som det tog innan han kom i fängelse (han fick alltså vara på fri fot). De var rädda för mannen, ville inte bli inblandade när det kom till kritan. Så mycket var den feminismen värd!!!

Om man nu skulle vara vän med förövaren syskon och sedan bli ovänner så får syskonen skylla sig själva som tar en våltäksmana parti.

Man anmäler att sin egen del och för att man blivit utsatt för ett brott. Om folk gottar sig åt det på ex flaschback så är de dem som inte har alla hästar i hagen.

Anmäla för feministiska skäl? Va?

Visst det är skit jobbigt att sitta i rätten och berätta vad man varit med om i detalj. Men det känns så mycket bättre efter att man har gjort det (ja, det är individuellt men för de flesta så känns det bättre).
  • EpicF

Ja, jag både lever i ett nu och har levt i flera tidigare. Skulle aldrig någonsin låta mig övertalas eller ställa upp för husfridensskull. Tack och lov lever jag i ett förhållande där vi både accepterar och respekterar att ett nej är ett nej. Vill man inte ha sex så har man inte det. Vi respekterar varandra.

Ett nej är ett nej, även i ett förhållande. Och om ens partner (oavsett kön) inte respekterar ett nej och prövar sig på sex ändå eller kanske rent av har sex ändå så är det våldtäkt.
  • EpicF

Kan man inte respekterar varandra i ett förhållande så ska man inte vara i ett förhållande.

Att ha sex för husfridens skull eller att bli övertalad till sex trots att man sagt nej och inte vill har inget i ett förhållande att göra.

Säger man nej till sex så är det nej oavsett om man är i ett förhållande eller träffar någon vilt främmande ute. Om denne då ändå har sex så är det våldtäkt, det ändras inte av att man är i ett förhållande eller annan relation.
Svar på tråden Är detta våldtäkt?