• Anonymen789123

Är detta våldtäkt?

Hej! Jag har en pojkvän som jag varit tillsammans med i ungefär 2 år. Han har gjort sexuella grejer med mig som jag anser att inte är helt ok. En händelse som jag har mått lite dåligt över och som jag pratat med min psykolog om hände i somras. Han var småberusad och vi sku lägga oss och sova. Han ville då ha sex, men jag ville inte och sa nej. Han fortsatte röra mig och jag sa nej ett flertal gånger och han lyssnade inte. Till slut vände jag mig om (med ryggen mot honom) för att sova. Han fortsatte ändå kort efter fortsätta röra mig och intala mig hur våt jag är och att han vet att jag visst vill ha sex var jag säger nej. Han väljer ändå att stoppa in den och jag blir ganska chockad och ledsen. Jag ligger där och vet inte vad jag ska göra. Jag vänder mig tillsist om för att bara få det undan. Jag vet att jag i situationen hade kunnat ropa eller bara försökt springa ut men jag tänkte inte klart då och blev så chockad att han gjorde så även då jag såå många gånger sagt nej och visat att jag inte ville.

Min fråga är nu om jag överdriver och det här inte alls är ett övergrepp? Vill bara höra andras åsikter för att jag själv kanske skall få ett svar då jag skuldbelägger mig själv mycket för händelsen men samtidigt mår lite dåligt ibland över den och kan ha mardrömmar.

• Svar på tråden Är detta våldtäkt?
  • Lena08

Jag måste fråga ts. Har han gjort fler saker mot dig? Du tar upp en sak, men det låter som han gör dumma grejer så fort han dricker. Varför gör han det förresten? Dricker menar jag. Är det för att lugna ner sig tror du? Försök hjälpa honom med alkoholmissbruket! Annars kan det gå riktigt illa, men som sagt är det nog bäst att lämna pronto.

• EpicF
    Anonym (Mikael Jacksson) skrev 2021-05-06 21:49:32 följande:

Så fungerar inte rättssystemet.

Rättssystemet? Du vet att en anmälan ligger var i systemet och man kan få fram den om man får in en till anmälan. Så jo, det kan ha betydelse för framtiden.
  • Anonym (Kt)
    EpicF skrev 2021-05-06 23:15:36 följande:

Rättssystemet? Du vet att en anmälan ligger var i systemet och man kan få fram den om man får in en till anmälan. Så jo, det kan ha betydelse för framtiden.

Han kommer inte att dömas iaf.

Det bästa hon kan göra är att göra slut och gå vidare.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:52:02 följande: #42
    Anonym (*) skrev 2021-05-06 06:40:30 följande:

Eh, det var ju precis det jag skrev i inlägget du citerade - att det är lagen som avgör och inget annat. Att det är min åsikt som avgör har jag inte påstått någonstans. Däremot verkar ju du anse att det är din åsikt som avgör.

Enda anledningen till att han sannolikt inte kommer att dömas är att det saknas bevis. Det innebär inte att det han gjorde inte var en våldtäkt. Det måste du väl ändå förstå? Eller menar du att själva handlingen i sig inte kan klassas som en våldtäkt? Varför inte i så fall?

Det är domstolar som avgör brottslig handlingar i Sverige. Om de finner att det inte är styrkt att det var en våldtäkt så är det ingen våldtäkt.

Min åsikt är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Domstolen avgör.
    Ok, det är domstolar som avgör om det är en brottslig handling och du är ingen domstol så din åsikt är fullständigt irrelevant, så långt både hänger och håller jag med dej men jag har ändå några frågor:
    Varför tror du att din fullständigt irrelevanta åsikt är relevant?
    Varför tror du att det är din fullständigt irrelevanta åsikt avgör?
    Har du fått hjärndimma av korona?
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 05:57:02 följande: #34
    Nej, det är inte våldtäkt.
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-06 06:29:13 följande: #39
    Rättssystemet kommer inte att döma honom så då är det ingen våldtäkt.
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-07 04:32:26 följande: #83

• Anonym (Mikael Jacksson)
    EpicF skrev 2021-05-06 23:15:36 följande:

Fel. Han är inte dömd. Du kan inte samla på dig en dom.
  • Anonym (XXX)

Nja, det ÄR trots allt skillnad om det händer inom en relation, och om det skulle vara någon vilt främmande som skulle förgripa sig på en i en liggvagn på tåget t.ex.. I det andra fallet är det solklart våldtäkt, men om det är en relation så är spektrat mer flytande mellan "låter sig övertalas", "ställer upp för husfridens skull" o.s.v. - och våldtäkt.

Jag skulle göra slut och ta mig ifrån denna relation, men inte polisanmäla - något som bara skulle skapa stora problem för både honom och dig. Det är onödigt. Polisanmäla en man som jag hade en relation med, skulle jag bara göra om han var farlig och jag behövde samhällets hjälp med bostad, hemlig adress, ny identitet, polisbeskydd och sådant. Det är typ det sista man gör. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Mikael Jacksson) skrev 2021-05-07 08:03:51 följande:
    Apropå detta: vet du hur länge en anmälan ligger kvar i polisens system?
  • Anonym (*)
    Anonym (XXX) skrev 2021-05-07 10:49:05 följande:

Nja, det ÄR trots allt skillnad om det händer inom en relation, och om det skulle vara någon vilt främmande som skulle förgripa sig på en i en liggvagn på tåget t.ex.. I det andra fallet är det solklart våldtäkt, men om det är en relation så är spektrat mer flytande mellan "låter sig övertalas", "ställer upp för husfridens skull" o.s.v. - och våldtäkt.

Jag skulle göra slut och ta mig ifrån denna relation, men inte polisanmäla - något som bara skulle skapa stora problem för både honom och dig. Det är onödigt. Polisanmäla en man som jag hade en relation med, skulle jag bara göra om han var farlig och jag behövde samhällets hjälp med bostad, hemlig adress, ny identitet, polisbeskydd och sådant. Det är typ det sista man gör. 

Att det sker i en relation betyder inte nödvändigtvis att det är omöjligt att avgöra om det är våldtäkt eller inte. I det här fallet är det ju solklart att det inte handlade om att TS "lät sig övertalas" eller "ställde upp för husfridens skull". Dels hade TS inte känt sig chockad eller ledsen då. Dels sa hon tydligt nej flera gånger, men sambon respekterade inte det, utan trängde bara in i henne.

Vad spelar det för roll om mannen får problem av att bli polisanmäld för våldtäkt? Han har betett sig som ett svin och då får han ta konsekvenserna av det. Han förtjänar inga sympatier.

Att det är "det sista man gör" att polisanmäla sin partner får stå för dig. Självklart är det inte fel att polisanmäla någon för våldtäkt, oavsett om det är ens partner eller inte. Nu finns det sannolikt inga bevis i TS fall, men antag att det hade gjort det och att han hade blivit fälld. Då skyddar man andra kvinnor från denna farliga man åtminstone under den tid han sitter i fängelse. Plus att andra då också kan få reda på att han är dömd för våldtäkt, och därmed skydda sig från honom. Dessutom tycker du ju att hon ska lämna honom, så det finns ingen anledning att fortsätta hålla sig väl med honom för relationens skull.
  • EpicF
    Anonym (Kt) skrev 2021-05-07 04:32:26 följande:

Dömas för våldtäkten mot ts kommer inte. Men det retande avklarat.
  • EpicF
    Anonym (Mikael Jacksson) skrev 2021-05-07 08:03:51 följande:

Vad är det du pratar om? Samla på sig en dom?
Svar på tråden Är detta våldtäkt?