• Anonym (Fondsparare)

Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?

Hej! Jag har några frågor till er som är insatta i fondsparande, om någon skulle vilja svara och ge lite tips.

Jag är i stort sett en nybörjare när det handlar om aktier och fonder, men har haft en fond på Swedbank under många år som jag genom en rådgivare på Swedbank ändrade från Swedbank Robur Bas 50 till Swedbank Robur Bas 100 då jag tänkt spara i fonden i minst 8 år.

Nu har jag börjat läsa på lite mer om fonder och förstått att Swedbank Robur Bas 100 har en dyr årsavgift på ca 1.4% jämfört med andra fonder som inte är aktivt förvaltade. Samtidigt verkar det som Robur 100 inte direkt ger bättre värdeökning än t ex en indexfond som är mycket billigare.

Jag har t ex läst att Swedbank Robur Access Global bara har 0.24 % avgift (april 2025). Är det idé att byta till denna fonden i stället?

En fråga till, bankrådgivaren tyckte inte att jag skulle byta till ISK-konto (minns inte varför) men har hört många rekommendera det för långsiktigt sparande. Är det ofta bättre att ha ISK för långsiktigt sparande eller bättre med ett vanligt fondkonto med 30% skatt på vinsten?

• Svar på tråden Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?
  • Anonym (M)
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-04-16 06:53:22 följande:
    Du har tyvärr rätt. Din bankkontakt är i första hand en säljare som ska sälja på dig bankens finansiella tjänster. Och tråkigt för dig som kund, men trevligt för mig som aktieägare. Swedbank delade ut 21,70 kr per A-aktie eftersom de är bra på att föra över pengar från sina kunder till sina aktieägare. Är du med på varför jag rekommenderar att du köper bank- och finansaktier i stället för fonder?

Tackar också Elin pelin för Avanza-reklamen, som aktieägare blir jag glad åt fler kunder Skrattande .