• Anonym (Fondsparare)

Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?

Hej! Jag har några frågor till er som är insatta i fondsparande, om någon skulle vilja svara och ge lite tips.

Jag är i stort sett en nybörjare när det handlar om aktier och fonder, men har haft en fond på Swedbank under många år som jag genom en rådgivare på Swedbank ändrade från Swedbank Robur Bas 50 till Swedbank Robur Bas 100 då jag tänkt spara i fonden i minst 8 år.

Nu har jag börjat läsa på lite mer om fonder och förstått att Swedbank Robur Bas 100 har en dyr årsavgift på ca 1.4% jämfört med andra fonder som inte är aktivt förvaltade. Samtidigt verkar det som Robur 100 inte direkt ger bättre värdeökning än t ex en indexfond som är mycket billigare.

Jag har t ex läst att Swedbank Robur Access Global bara har 0.24 % avgift (april 2025). Är det idé att byta till denna fonden i stället?

En fråga till, bankrådgivaren tyckte inte att jag skulle byta till ISK-konto (minns inte varför) men har hört många rekommendera det för långsiktigt sparande. Är det ofta bättre att ha ISK för långsiktigt sparande eller bättre med ett vanligt fondkonto med 30% skatt på vinsten?

• Svar på tråden Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?
  • Anonym (M)
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-04-16 06:53:22 följande:
    Du har tyvärr rätt. Din bankkontakt är i första hand en säljare som ska sälja på dig bankens finansiella tjänster. Och tråkigt för dig som kund, men trevligt för mig som aktieägare. Swedbank delade ut 21,70 kr per A-aktie eftersom de är bra på att föra över pengar från sina kunder till sina aktieägare. Är du med på varför jag rekommenderar att du köper bank- och finansaktier i stället för fonder?

Tackar också Elin pelin för Avanza-reklamen, som aktieägare blir jag glad åt fler kunder Skrattande .

Aktier är aldrig en riskfri sparform, men det gäller vare sig du äger aktierna direkt och har full kontroll eller indirekt genom en fond och lämnar kontrollen till banken. Den tid som läggs ner på att jämföra fonder och avgifter kan i stället läggas ner på att jämföra börsbolag.

Fast utdelning får även i fonder, men det syns inte. De flesta av företagen som i går i olika fonder delar ut. 

Sedan så sjunker ju kursen med ungefär samma belopp som utdelningen är på, så du blir ju inte rikare efter en utdelning. 

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (M) skrev 2025-04-16 07:00:05 följande:

Fast utdelning får även i fonder, men det syns inte. De flesta av företagen som i går i olika fonder delar ut. 

Sedan så sjunker ju kursen med ungefär samma belopp som utdelningen är på, så du blir ju inte rikare efter en utdelning. 

Ja, fonder återinvesterar utdelningarna.

Kursen sjunker ofta i samband med utdelningsdagen, men återhämtar sig snabbt igen. Utdelningen är fjolårets vinst och tas inte av aktiekapitalet.
  • Goneril
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-04-16 08:42:26 följande:
    Ja, fonder återinvesterar utdelningarna.

Kursen sjunker ofta i samband med utdelningsdagen, men återhämtar sig snabbt igen. Utdelningen är fjolårets vinst och tas inte av aktiekapitalet.
    Ja, den omedelbara effekten är att kursen backar, men snabbt nog brukar den återhämta sig. Ett sätt att bygga på portföljen är att köpa nya aktier för utdelningen. 
  • Anonym (Fondsparare)
    Elin pelin skrev 2025-04-16 06:29:00 följande:
    Avanza är kul, där hittar du fler fonder än på Swedbank. Lf global är en annan bred indexfond. Plusfonderna är indexfonder som är lite nischade om man vill leka utan att satsa på aktier. 
    Sen har du opti och lysa, där har flera fonder i en och ska på så sätt sprida risken ytterligare.

Som någon påpekade så innehåller en global fond ca 60%usa och det kanske man inte vill ha nu, men de stör för 60% av världsmarknaden...

Många vill ha lite Sverige, det blir en form av valutasäkring och vi bor i Sverige. Sverige har historiskt haft en stark börs och gått bra, där har du ex plus Sverige som är en indexfond med lägre avgift.

Avanza Global ligger på 0.08 % tills du uppnår en viss summa, tror det är 100 000 sedan blir den högre, men fortfarande låg i jämförelse.
    Ok, jag förstår. Finns en hel del att välja bland. Tror jag väljer Swedbank Access Global tills vidare, bara så jag får bort Swedbank bas 100-fonden.

Kan de fonder med mycket usa betyder väl lägre priser att köpa för nu?
  • Anonym (Fondsparare)
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-04-16 06:53:22 följande:
    Du har tyvärr rätt. Din bankkontakt är i första hand en säljare som ska sälja på dig bankens finansiella tjänster. Och tråkigt för dig som kund, men trevligt för mig som aktieägare. Swedbank delade ut 21,70 kr per A-aktie eftersom de är bra på att föra över pengar från sina kunder till sina aktieägare. Är du med på varför jag rekommenderar att du köper bank- och finansaktier i stället för fonder?

Tackar också Elin pelin för Avanza-reklamen, som aktieägare blir jag glad åt fler kunder Skrattande .

Aktier är aldrig en riskfri sparform, men det gäller vare sig du äger aktierna direkt och har full kontroll eller indirekt genom en fond och lämnar kontrollen till banken. Den tid som läggs ner på att jämföra fonder och avgifter kan i stället läggas ner på att jämföra börsbolag.
    Aha, ja jag förstår fördelen med stabila aktier som ger bra utdelning. Är det Swedbank-aktien som är bäst av bankerna?

Men en global indexfond har väl historiskt sett visat sig vara väldigt säkert för sparande på lång sikt eftersom den sprider ut riskerna i fonden?
  • Anonym (Abc)

Jag skulle passa mig för enskilda aktier. Fonder är bredare vilket bör göra risken mindre.

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Fondsparare) skrev 2025-04-16 10:32:16 följande:
    Aha, ja jag förstår fördelen med stabila aktier som ger bra utdelning. Är det Swedbank-aktien som är bäst av bankerna?

Men en global indexfond har väl historiskt sett visat sig vara väldigt säkert för sparande på lång sikt eftersom den sprider ut riskerna i fonden?
    Själv har jag aktier i alla svenska storbanker, samt ett antal andra i finansbranschen. Du kan gå in och läsa på Marknadsinformation eller motsvarande på din bankapp/internetbank, så kan du jämföra. Brukar finnas överskådlig info med grafer och jämförelsetal, just för att man ska kunna jämföra olika bolag.

Globala indexfonder följer världsekonomin, och har ofta tunga innehav i USA, vilket har gett dem rejält röda siffror de senaste veckorna. Det kan förstås betyda att det är rea och köpläge, men det kan också vara så att den amerikanska ekonomin går in i en långvarig lågkonjunktur, och då kan det ta ett antal år att få tillbaka satsade pengar.
    Det finns fonder som investerar bara i Sverige, Norden, EU, Asien, Afrika och så vidare, om du inte vill ta risken med USA. Men tänk på att välja en fond med låg avgift, som du redan varit inne på!
  • Anonym (Fondsparare)

Men hur är det med fonden Swedbank Robur Technology? Den är dyr, 1.37%, men har gått upp 147% senaste 5 åren. Ska man tänka ifall teknik rent allmänt kommer fortsätta gå bra och utvecklas så är det bra att satsa på den, eller bör man säkrast fokusera på hur hög avgiften är om man som mig inte är en sån aktiv sparare?

• Elin pelin
    Anonym (Fondsparare) skrev 2025-04-16 12:20:05 följande:

Men hur är det med fonden Swedbank Robur Technology? Den är dyr, 1.37%, men har gått upp 147% senaste 5 åren. Ska man tänka ifall teknik rent allmänt kommer fortsätta gå bra och utvecklas så är det bra att satsa på den, eller bör man säkrast fokusera på hur hög avgiften är om man som mig inte är en sån aktiv sparare?

Absolut, den har gått upp men de senaste två åren har den inte över presterat mot Stockholmsbörsen eller en globalfond utan snarare tvärt om.

Ju mer passiv du är desto bättre med en bred indexfond, där kan du tänka att du inte ska göra något utan bara glömma att du sparar.

Du har fondrobotar, ex lysa, opti.
    Fördelen är att de automatiskt obalanserar ditt innehav, om du vill ha x% Sverige men Sverige går bättre än övriga fonder så obalanserar de regelbundet (säljer av Sverige och köper globalt istället)
  • Anonym (Fondsparare)
    Elin pelin skrev 2025-04-16 14:52:00 följande:
    Absolut, den har gått upp men de senaste två åren har den inte över presterat mot Stockholmsbörsen eller en globalfond utan snarare tvärt om.

Ju mer passiv du är desto bättre med en bred indexfond, där kan du tänka att du inte ska göra något utan bara glömma att du sparar.

Du har fondrobotar, ex lysa, opti.
    Fördelen är att de automatiskt obalanserar ditt innehav, om du vill ha x% Sverige men Sverige går bättre än övriga fonder så obalanserar de regelbundet (säljer av Sverige och köper globalt istället)
    Ok, jag kör på global indexfond till att börja med.

Kollade in fondroboten Lysa och det verkar ju bra. Har du använt den själv? En nackdel är väl att den också kostar lite grann per år.
  • Elin pelin
    Anonym (Fondsparare) skrev 2025-04-16 18:34:04 följande:
    Ok, jag kör på global indexfond till att börja med.

Kollade in fondroboten Lysa och det verkar ju bra. Har du använt den själv? En nackdel är väl att den också kostar lite grann per år.
    Nej, jag tycker för mycket om att pilla själv för att ha en robot... Jag har aktier, flera olika fonder, men sätter allt månadssparande i globala indexfonder.
    Lysa är fortfarande inte dyr, 0,4 eller 0,2 gör inte så mycket på sig över tid, men 1,5 eller 0,4 i avgift påverkar resultatet.
    Räkna på avgift på följande länk

rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifter/

De har även fler räkneverktyg som är vettiga...
Svar på tråden Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?