• Anonym (Fondsparare)

Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?

Hej! Jag har några frågor till er som är insatta i fondsparande, om någon skulle vilja svara och ge lite tips.

Jag är i stort sett en nybörjare när det handlar om aktier och fonder, men har haft en fond på Swedbank under många år som jag genom en rådgivare på Swedbank ändrade från Swedbank Robur Bas 50 till Swedbank Robur Bas 100 då jag tänkt spara i fonden i minst 8 år.

Nu har jag börjat läsa på lite mer om fonder och förstått att Swedbank Robur Bas 100 har en dyr årsavgift på ca 1.4% jämfört med andra fonder som inte är aktivt förvaltade. Samtidigt verkar det som Robur 100 inte direkt ger bättre värdeökning än t ex en indexfond som är mycket billigare.

Jag har t ex läst att Swedbank Robur Access Global bara har 0.24 % avgift (april 2025). Är det idé att byta till denna fonden i stället?

En fråga till, bankrådgivaren tyckte inte att jag skulle byta till ISK-konto (minns inte varför) men har hört många rekommendera det för långsiktigt sparande. Är det ofta bättre att ha ISK för långsiktigt sparande eller bättre med ett vanligt fondkonto med 30% skatt på vinsten?

• Svar på tråden Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?
  • Anonym (finance-bitch)

Du ska inte betala dyra pengar för Swedbanks fonder! Avgifterna äter på ditt kapital, det blir en otrevlig ränta-på-ränta-effekt.

Börja månadsspara genom att köpa Swedbanks aktier för ditt sparbelopp i stället, och dra ner fondsparandet till 0! Givetvis har du aktierna på ditt ISK, de första 150 000 kronorna är skattefria och sen betalar du bara en schablonskatt på resten.

Du kan tänka så här: om du litar på att banken kan förvalta ditt kapital i sina fonder, kan du också lita på att de delar ut vinst till dig som aktieägare! 

Jag har aktier i alla svenska storbanker samt ett antal andra bolag i finansbranschen, och de går bra även nu när börserna (och dina fonder?) sjunkit kraftigt.

• Anonym (M)