• Anonym (Fondsparare)

Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?

Hej! Jag har några frågor till er som är insatta i fondsparande, om någon skulle vilja svara och ge lite tips.

Jag är i stort sett en nybörjare när det handlar om aktier och fonder, men har haft en fond på Swedbank under många år som jag genom en rådgivare på Swedbank ändrade från Swedbank Robur Bas 50 till Swedbank Robur Bas 100 då jag tänkt spara i fonden i minst 8 år.

Nu har jag börjat läsa på lite mer om fonder och förstått att Swedbank Robur Bas 100 har en dyr årsavgift på ca 1.4% jämfört med andra fonder som inte är aktivt förvaltade. Samtidigt verkar det som Robur 100 inte direkt ger bättre värdeökning än t ex en indexfond som är mycket billigare.

Jag har t ex läst att Swedbank Robur Access Global bara har 0.24 % avgift (april 2025). Är det idé att byta till denna fonden i stället?

En fråga till, bankrådgivaren tyckte inte att jag skulle byta till ISK-konto (minns inte varför) men har hört många rekommendera det för långsiktigt sparande. Är det ofta bättre att ha ISK för långsiktigt sparande eller bättre med ett vanligt fondkonto med 30% skatt på vinsten?

• Svar på tråden Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?
  • Anonym (finance-bitch)

Du ska inte betala dyra pengar för Swedbanks fonder! Avgifterna äter på ditt kapital, det blir en otrevlig ränta-på-ränta-effekt.

Börja månadsspara genom att köpa Swedbanks aktier för ditt sparbelopp i stället, och dra ner fondsparandet till 0! Givetvis har du aktierna på ditt ISK, de första 150 000 kronorna är skattefria och sen betalar du bara en schablonskatt på resten.

Du kan tänka så här: om du litar på att banken kan förvalta ditt kapital i sina fonder, kan du också lita på att de delar ut vinst till dig som aktieägare! 

Jag har aktier i alla svenska storbanker samt ett antal andra bolag i finansbranschen, och de går bra även nu när börserna (och dina fonder?) sjunkit kraftigt.

• Anonym (M)

Global indexfond. Då får du hela marknaden. Få aktier eller aktier slår en indexfond i längden. I 

• Elin pelin

Jag är enig med tidigare, en global indexfond. Men har du ditt befintliga sparande på fonddepå så räkna på det innan du säljer för du får skatta 30% på vinsten, med andra ord beroende på hur stor vinst du har gjort så kan det vara värt att behålla ditt befintliga sparande och lägga ditt nya sparande på isk. Du kan på Swedbank lägga upp ett isk via internetbanken. 

• Anonym (Fondsparare)
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-04-15 19:30:12 följande:

Du ska inte betala dyra pengar för Swedbanks fonder! Avgifterna äter på ditt kapital, det blir en otrevlig ränta-på-ränta-effekt.

Börja månadsspara genom att köpa Swedbanks aktier för ditt sparbelopp i stället, och dra ner fondsparandet till 0! Givetvis har du aktierna på ditt ISK, de första 150 000 kronorna är skattefria och sen betalar du bara en schablonskatt på resten.

Du kan tänka så här: om du litar på att banken kan förvalta ditt kapital i sina fonder, kan du också lita på att de delar ut vinst till dig som aktieägare! 

Jag har aktier i alla svenska storbanker samt ett antal andra bolag i finansbranschen, och de går bra även nu när börserna (och dina fonder?) sjunkit kraftigt.

Tack för svaret! Nej, det verkar inte vara en bra ide med Swedbanks fonder som har höga avgifter. Men Swedbank Robur Access Global, som inte aktivt förvaltas av dem, verkar ju vettig med en låg kostnad?

Ok, ska kolla in Swedbanks aktier. Låter bra om de har utdelningar.

• Anonym (Fondsparare)
    Anonym (M) skrev 2025-04-15 19:32:29 följande:

Global indexfond. Då får du hela marknaden. Få aktier eller aktier slår en indexfond i längden. I 

Ja, det verkar ju bra för långsiktigt sparande.
  • FredrikLiksom

Instämmer med föregående.

En global indexfond med en avgift på max 0,4.

kolla gärna Rika Tillsammans på Instagram.

• Anonym (Fondsparare)
    Elin pelin skrev 2025-04-15 19:41:44 följande:

Jag är enig med tidigare, en global indexfond. Men har du ditt befintliga sparande på fonddepå så räkna på det innan du säljer för du får skatta 30% på vinsten, med andra ord beroende på hur stor vinst du har gjort så kan det vara värt att behålla ditt befintliga sparande och lägga ditt nya sparande på isk. Du kan på Swedbank lägga upp ett isk via internetbanken. 

Ok, ska nog ändra till global indexfond i stället för den dyra Robur bas 100. När han flyttade över från robur 50 till 100 så blev det skatt på vinsten, så om jag säljer nu blir det ingen skatt alls då jag inte gjort nån vinst.

Finns det någon fördel för långsiktigt sparande med att ha en fonddepå där man betalar 30% skatt på vinsten mot att ha ett ISK-konto?

Funderar också på om jag bör föra över till en global indexfond nu när börsen fallit och är lite instabil eller vänta tills det stabiliserat sig?
  • Anonym (Fondsparare)

Känns som bakrådgivaren var lite av en försäljare också.

• Anonym (Fondsparare)
    FredrikLiksom skrev 2025-04-15 20:26:31 följande:

Instämmer med föregående.

En global indexfond med en avgift på max 0,4.

kolla gärna Rika Tillsammans på Instagram.

Tack, det ska jag kolla in.
  • Anonym (Myran)

Istället för fonder hade jag satsat på en investmentbolag. Investmentbolag har som affärsidé att äga aktier i andra aktiebolag. Blir lite som en fond men i aktieform och utan avgifterna som en fond har. Titta på tex industrivärden eller Investor. Finns också massa andra aktier som också är investmentbolag och äger aktier i diverse bolag. 

Svar på tråden Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?