• Goneril

Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?

Anonym (Myran) skrev 2025-04-15 21:10:31 följande:

Istället för fonder hade jag satsat på en investmentbolag. Investmentbolag har som affärsidé att äga aktier i andra aktiebolag. Blir lite som en fond men i aktieform och utan avgifterna som en fond har. Titta på tex industrivärden eller Investor. Finns också massa andra aktier som också är investmentbolag och äger aktier i diverse bolag. 

Investor har bredden, som tidigare bankman är jag lite lojal och det blir gärna åt Wallenbergshållet. Oavsett det hade jag nog fastnat för investmentbolag eftersom jag  inte är beredd att lägga massor av tid på analyser.                                                                                                                 Hur har det gått nu när Trump har försatt världens börser i baisse? Professor Calmfors säger att hans rådgivare knappast kan ha klarat grundkursen i nationalekonomi. Jag är böjd att hålla med honom, frihandel gagnar alla, protektionism ska vi passa oss för, driver på inflationen. Hur har det gått nu för mina Investor i den här turbulensen? Nu, det vill säga i dag, har ju börsen visat uppgång, men även under det värsta fallet hade jag en ökning på 40% trots att jag inte haft aktierna i evighet. Där fanns alltså utrymme för fall. Alltså, investmentbolag är inte dumt alls.                                                                                                                                Kinnevik sålde jag av när Kristina Stenbeck lämnade skutan, utan kapten lär den kapsejsa trodde jag. Nu har hon greppat årorna igen och jag ångrar mig, men nu är det för sent, en nätt förlust. Funderar på att köpa en liten post igen, vem vet, kanske farkosten får styrfart igen. Ibland kan det vara kul att köpa någon liten uppstickare, aldrig för större summor än man kan förlora. Jag köpte några AQ Group, "på skoj" för att DI skrev om en värdestegring på blygsamma 26.000%. Detta är dock historia, man vet aldrig hur det går framöver. Förpackningsindustrin. Grundregel: Ha alltid rejält med pengar på konton så man inte måste sälja aktier vid en ogynnsam tidpunkt om man skulle få oväntade utgifter.                                                                                                                                                                                       
  • Goneril
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-04-16 08:42:26 följande:
    Ja, fonder återinvesterar utdelningarna.

Kursen sjunker ofta i samband med utdelningsdagen, men återhämtar sig snabbt igen. Utdelningen är fjolårets vinst och tas inte av aktiekapitalet.
    Ja, den omedelbara effekten är att kursen backar, men snabbt nog brukar den återhämta sig. Ett sätt att bygga på portföljen är att köpa nya aktier för utdelningen. 
Svar på tråden Vilken fond ska jag välja för långsiktigt sparande?