• Anonym (Ledsen)

Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset

Om din särbo skulle genomgå en stor operation, hur skulle du ta att inte få besöka på sjukhuset? Hen kommer vara inlagd minst en vecka. På frågan om hen vill att du kommer dit får du ett rakt "nej" till svar. Hen vill inte heller att du kommer hem till hen tiden efteråt, innan hen är "på benen som vanligt" igen.

• Svar på tråden Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset
  • Anonym (Fia)

Jag förstår inte varför alla utifrån TS tre inlägg utgår från att TS är en "hon" som vägrar acceptera att hennes särbo, "han" som ska opereras, säger nej till besök.

Baserat på ett par nyligen postade trådar där detaljerna är väldigt lika dessa tror jag att TS är den som är sjuk, och hennes särbo vill inte respektera att hon inte vill att han mer eller mindre vill flytta in och ta hand om henne efter sjukhusvistelsen. Därav nickat "ledsen". I de trådarna var TS kvinna och särbon man. Hennes två inlägg utöver trådstarten indikerar också att det är hon som ska ligga inne på sjukhus, om ni kollar vad det är hon reagerar på. 

Det verkar som att dessa två har svårt med kommunikation - han bara kör på som han vill och insisterar, medan hon säger nej och tycker, som flera här instämmer med, att hon inte ska behöva motivera det mer än "vill inte". Självklart har hon rätt att säga nej, men jag tycker snarare hon bör fundera över om hon vill vara med någon som inte respekterar hennes nej.

Samtidigt tycker jag att man i en relation bör fundera över hur mycket man bryr sig om någon om man inte ens kan bemöda sig med att kommunicera varför i vissa situationer, däribland denna. "Jag vill bara inte" utan vidare förklaring tolkar jag som irriterat och fientligt, och jag hade nog i partnerns situation funderat på om jag vill leva med någon som inte bryr sig tillräckligt för att motivera varför. Jag förstår verkligen inte varför hon inte bara säger varför, särskilt när det verkar så viktigt för henne att han inte dyker upp. 

Jag tror TS skrev denna tråden på detta vaga vis (typ som en tvärtomtråd) för hon vet att FL i 90% av fallen kommer vända sig mot TS - men eftersom det tolkas tvärtom får hon "bevis" på att hon har rätt och kan visa detta för honom.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-25 11:20:45 följande:
    Fast ts har ju startat tråden av en anledning. Så uppenbarligen har de inte en relation där hon är så trygg att det räcker med "nej jag vill inte". Och det är inte mycket begärt att man som partner ska kunna kommunicera om den andra partern behöver det. Varflr ska man slippa ansvaret att pratat bara för att man ska opereras. 
    Det verkar inte som att relationen är otrygg, utan snarare TS.

Men det kanske bara är en hittepåtråd, trots allt.
  • Ezmeraldah
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-25 10:02:29 följande:
    Jag tror säkert du förstår att alla är olika. TS partner vill inte ha besök och då krävs inte direkt någon förklaring. Det innebär inte att de har ett dåligt förhållande eller inte bryr sig om den andra. Det betyder helt enkelt bara att personen ifråga inte vill ha besök. 

Man kan alltid fråga efter en förklaring, men man har inte rätt att kräva någon. Ibland kan saker vara svåra att förklara för någon som inte har varit i samma sits. 

Man är inte sig själv efter en stor operation. Man kan ha varit livshotande sjuk, kanske fortfarande är det, man kan ha ångest över att känna sig handikappad osv osv. Då är inte partnerns känslor i främsta rummet. Om det är någon gång man får sätta sig själv främst så är det när man är jättesjuk. Man behöver inte ha dåligt samvete för det. 

Som jag sa, jag ville inte ens ha mitt eget barn på besök. Det var bättre att han fick vänta en vecka tills jag kom hem och jag hade lite mer ork att vara i mamma-mode och inte bara ha ont. 

Självklart får TS vara ledsen för detta, men det är inte henne det handlar om just nu. Så hon får acceptera att vara ledsen och hantera det. 
    Jag har inte motsatt mig nåt av detta. Alltså vad fan?! Läs vad jag skriver istället för att hitta på. Jag orkar inte mer nu. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Fia) skrev 2025-03-25 13:48:23 följande:

Jag förstår inte varför alla utifrån TS tre inlägg utgår från att TS är en "hon" som vägrar acceptera att hennes särbo, "han" som ska opereras, säger nej till besök.

Baserat på ett par nyligen postade trådar där detaljerna är väldigt lika dessa tror jag att TS är den som är sjuk, och hennes särbo vill inte respektera att hon inte vill att han mer eller mindre vill flytta in och ta hand om henne efter sjukhusvistelsen. Därav nickat "ledsen". I de trådarna var TS kvinna och särbon man. Hennes två inlägg utöver trådstarten indikerar också att det är hon som ska ligga inne på sjukhus, om ni kollar vad det är hon reagerar på. 

Det verkar som att dessa två har svårt med kommunikation - han bara kör på som han vill och insisterar, medan hon säger nej och tycker, som flera här instämmer med, att hon inte ska behöva motivera det mer än "vill inte". Självklart har hon rätt att säga nej, men jag tycker snarare hon bör fundera över om hon vill vara med någon som inte respekterar hennes nej.

Samtidigt tycker jag att man i en relation bör fundera över hur mycket man bryr sig om någon om man inte ens kan bemöda sig med att kommunicera varför i vissa situationer, däribland denna. "Jag vill bara inte" utan vidare förklaring tolkar jag som irriterat och fientligt, och jag hade nog i partnerns situation funderat på om jag vill leva med någon som inte bryr sig tillräckligt för att motivera varför. Jag förstår verkligen inte varför hon inte bara säger varför, särskilt när det verkar så viktigt för henne att han inte dyker upp. 

Jag tror TS skrev denna tråden på detta vaga vis (typ som en tvärtomtråd) för hon vet att FL i 90% av fallen kommer vända sig mot TS - men eftersom det tolkas tvärtom får hon "bevis" på att hon har rätt och kan visa detta för honom.

Tack!!!!!!!!! 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Ezmeraldah
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-25 10:02:29 följande:
    Jag tror säkert du förstår att alla är olika. TS partner vill inte ha besök och då krävs inte direkt någon förklaring. Det innebär inte att de har ett dåligt förhållande eller inte bryr sig om den andra. Det betyder helt enkelt bara att personen ifråga inte vill ha besök. 

Man kan alltid fråga efter en förklaring, men man har inte rätt att kräva någon. Ibland kan saker vara svåra att förklara för någon som inte har varit i samma sits. 

Man är inte sig själv efter en stor operation. Man kan ha varit livshotande sjuk, kanske fortfarande är det, man kan ha ångest över att känna sig handikappad osv osv. Då är inte partnerns känslor i främsta rummet. Om det är någon gång man får sätta sig själv främst så är det när man är jättesjuk. Man behöver inte ha dåligt samvete för det. 

Som jag sa, jag ville inte ens ha mitt eget barn på besök. Det var bättre att han fick vänta en vecka tills jag kom hem och jag hade lite mer ork att vara i mamma-mode och inte bara ha ont. 

Självklart får TS vara ledsen för detta, men det är inte henne det handlar om just nu. Så hon får acceptera att vara ledsen och hantera det. 
    Ezmeraldah: Alla relationer är inte likadana.
    Ms Moneybags: Jag tror säkert att du förstår att alla är olika.

Jag beskrev vilken typ av relation jag vill ha och hur jag vill att kommunikationen ska se ut. Vad är ditt problem och vad vill du mig? 

Jag har inte dåligt samvete för att jag inte släppte in min killkompis när jag låg på sjukhus. Så du du behöver inte mästra mig om dåligt samvete. 

Jag har jobbar på sjukhus (olika avdelningar) i 20 år så du behöver inte berätta för mig hur sjuk man kan vara och allt det där andra. 

Ja, jag säger ju att man självklart ska acceptera partnerns vilja. Vill du att jag säger det 100 gånger till? 

Var har jag påstått att nån annans förhållande är dåligt? Citera så kan jag bemöta det.

Jag har inte sagt att det "krävs" nån förklaring. Jag da hur jag vill kommunicera i min relation. Är det förbjudet eller?

Jag har inte sagt att det är TS det handlar om i första hand. Jag sa att det är okej att tänka och känna saker och skriva om det I känsliga rummet. Det är min åsikt och det tycker jag även om du inte håller med. 

Grattis till att alltid vara perfekt. Jag står för mina brister så du behöver lite uppfostra mig.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Nej, nej) skrev 2025-03-24 23:39:27 följande:

En lång tråd där det inte längre går att citera. Att ha upplevt en operation eller en sjukhusvistelse och verkligen veta vad det innebär har beskrivits utförligt; jag visste inte heller tidigare hur eländig man blir. Förutom att mage och blåsa inte alltid kan kontrolleras, man kanske tvingas att ha blöja, känner man sig självklart låg. Där har partner såväl som vänner en viktig roll, man kan ringa, skicka blommor eller hänga lite godsaker på dörrhandtaget som någon föreslog.                                                                                                                                                                                                                 Det som är påfrestande är de fysiska besöken. TS har framfört sin önskan och den ska respekteras. När jag tänker på saken måste jag säga att jag själv i en liknande situation hade blivit besviken på särbon om han inte hade hörsammat detta, så mycket fingertoppskänsla förväntar jag mig av en partner. När någon är alltför "på" hela tiden skulle jag bli irriterad. Man ska ju träffas sedan, efter tillfrisknandet, och glädjas åt att det gått bra, men man får ha tålamod, kroppen och själen också för den delen måste få tid att läka. 

Var står det att hen orkar prata i telefon men inte ses fysiskt? Du som vet bäst kan ju ta och berätta det tack. 
  • Virriga Vera

Det kan ju vara så enkelt att den som blir opererad inte orkar med TS omvårdnad? Att det skall duttas, klappas om, frågas och rättas till kuddar och filtar i all oändlighet: Att det är därför som den som skall opereras inte vill säga något för att inte såra sin särbo.....

• Anonym (Fia)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-25 17:05:45 följande:
    Tack!!!!!!!!! 
    Ingen orsak! Tycker dina inlägg stack ut som nyanserade och skrivna med eftertanke, och blev förvånad (eller kanske inte så mycket ändå) över att du fick tummen ner. Men ser man allt i svartvitt och har redan från början bestämt sig för att "TS = dålig" är det kanske svårt att hantera nyanser...
  • Anonym (Fia)
    Virriga Vera skrev 2025-03-25 17:46:09 följande:

Det kan ju vara så enkelt att den som blir opererad inte orkar med TS omvårdnad? Att det skall duttas, klappas om, frågas och rättas till kuddar och filtar i all oändlighet: Att det är därför som den som skall opereras inte vill säga något för att inte såra sin särbo.....

Återigen är det inte alls säkert att TS är den omvårdande, utan snarare är TS den som vill slippa bli vårdad av sin särbo. Och varför då inte vara rak och tydlig mot särbon om varför man inte vill, så särbon slipper gissa? Om något är det väl sårande att bli utestängd med en grinig icke-förklaring som "för jag vill bara inte".
Svar på tråden Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset