• Anonym (Fia)

Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset

Jag förstår inte varför alla utifrån TS tre inlägg utgår från att TS är en "hon" som vägrar acceptera att hennes särbo, "han" som ska opereras, säger nej till besök.

Baserat på ett par nyligen postade trådar där detaljerna är väldigt lika dessa tror jag att TS är den som är sjuk, och hennes särbo vill inte respektera att hon inte vill att han mer eller mindre vill flytta in och ta hand om henne efter sjukhusvistelsen. Därav nickat "ledsen". I de trådarna var TS kvinna och särbon man. Hennes två inlägg utöver trådstarten indikerar också att det är hon som ska ligga inne på sjukhus, om ni kollar vad det är hon reagerar på. 

Det verkar som att dessa två har svårt med kommunikation - han bara kör på som han vill och insisterar, medan hon säger nej och tycker, som flera här instämmer med, att hon inte ska behöva motivera det mer än "vill inte". Självklart har hon rätt att säga nej, men jag tycker snarare hon bör fundera över om hon vill vara med någon som inte respekterar hennes nej.

Samtidigt tycker jag att man i en relation bör fundera över hur mycket man bryr sig om någon om man inte ens kan bemöda sig med att kommunicera varför i vissa situationer, däribland denna. "Jag vill bara inte" utan vidare förklaring tolkar jag som irriterat och fientligt, och jag hade nog i partnerns situation funderat på om jag vill leva med någon som inte bryr sig tillräckligt för att motivera varför. Jag förstår verkligen inte varför hon inte bara säger varför, särskilt när det verkar så viktigt för henne att han inte dyker upp. 

Jag tror TS skrev denna tråden på detta vaga vis (typ som en tvärtomtråd) för hon vet att FL i 90% av fallen kommer vända sig mot TS - men eftersom det tolkas tvärtom får hon "bevis" på att hon har rätt och kan visa detta för honom.

• Anonym (Fia)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-25 17:05:45 följande:
    Tack!!!!!!!!! 
    Ingen orsak! Tycker dina inlägg stack ut som nyanserade och skrivna med eftertanke, och blev förvånad (eller kanske inte så mycket ändå) över att du fick tummen ner. Men ser man allt i svartvitt och har redan från början bestämt sig för att "TS = dålig" är det kanske svårt att hantera nyanser...
  • Anonym (Fia)
    Virriga Vera skrev 2025-03-25 17:46:09 följande:

Det kan ju vara så enkelt att den som blir opererad inte orkar med TS omvårdnad? Att det skall duttas, klappas om, frågas och rättas till kuddar och filtar i all oändlighet: Att det är därför som den som skall opereras inte vill säga något för att inte såra sin särbo.....

Återigen är det inte alls säkert att TS är den omvårdande, utan snarare är TS den som vill slippa bli vårdad av sin särbo. Och varför då inte vara rak och tydlig mot särbon om varför man inte vill, så särbon slipper gissa? Om något är det väl sårande att bli utestängd med en grinig icke-förklaring som "för jag vill bara inte".
Svar på tråden Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset