• Anonym (Ledsen)

Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset

Om din särbo skulle genomgå en stor operation, hur skulle du ta att inte få besöka på sjukhuset? Hen kommer vara inlagd minst en vecka. På frågan om hen vill att du kommer dit får du ett rakt "nej" till svar. Hen vill inte heller att du kommer hem till hen tiden efteråt, innan hen är "på benen som vanligt" igen.

• Svar på tråden Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset
  • Anonym (Nej, nej)
    Anonym (Tu) skrev 2025-03-24 15:56:41 följande:
    Har man aldrig varit i situationen själv har man kanske ingen aning om varför man vill vara ifred utan tänker sig konvalescensen som på film, att man ligger nerbäddad och är lite ynklig, och behöver serveras vindruvor och baddas i pannan med en fuktig handduk? Så då kanske man behöver få höra hur verkligheten faktiskt ser ut. 
    Huvudet på spiken. Många här tror att man ligger och plågas i skönhet, ungefär som Kameliadamen med sin tuberkulos, allt enligt Alexander Dunas d.y  Hjältinnan hostar diskret i sin spetsprydda näsduk, dör stilla och vackert i sin älskares armar. Verkligheten: Medicin i stora kassar överallt, hushållspapper, ostädat och sjuklingen svettig i sunkig pyjamas, svår värk och illamående och hela tiden längtande efter att bli lämnad i fred.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Nej, nej) skrev 2025-03-24 18:15:30 följande:
    Huvudet på spiken. Många här tror att man ligger och plågas i skönhet, ungefär som Kameliadamen med sin tuberkulos, allt enligt Alexander Dunas d.y  Hjältinnan hostar diskret i sin spetsprydda näsduk, dör stilla och vackert i sin älskares armar. Verkligheten: Medicin i stora kassar överallt, hushållspapper, ostädat och sjuklingen svettig i sunkig pyjamas, svår värk och illamående och hela tiden längtande efter att bli lämnad i fred.
    Många här kan inte ens läsa utan hittar på vad de tror att andra skrivit eller lyckas missförstå ett helt inlägg och svara nåt idiotiskt. Och givetvis passar de på.att klanka ner på andra i nedlåtande ton. Man fattar nästan varför somliga inte får besök på sjukan.
  • Ezmeraldah
    Fjäril kär skrev 2025-03-24 15:32:26 följande:

Alltså ... det finns exakt NOLL skyldigheter för den opererade och sjuke att gå med på besök etc 

Partnern har NOLL rättigheter i ett sånt läge 

Hur kan detta ens vara en fråga? 

Man visar respekt och hänsyn i en svår period. Punkt. 

Har man så svårt med tillit och annat som gör att Hjärnspöken börjar komma fram behöver man nog rannsaka sig själv och den relation man lever i. 

Varför skulle partnerns känslor vara viktigare än den som är sjuk? 

Är det nån som motsatt sig nåt av detta? 
  • Anonym (H)

Det får han bestämma, en del vill vara ensamma eller med någon annan i sådana situationer. 

• Ezmeraldah
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 18:55:52 följande:

Det får han bestämma, en del vill vara ensamma eller med någon annan i sådana situationer. 

Har du läst trådstarten? Det är ingen som har frågat vem som får bestämma. TS undrar hur andra skulle KÄNNA i hennes situation. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Tu) skrev 2025-03-24 15:56:41 följande:
    Har man aldrig varit i situationen själv har man kanske ingen aning om varför man vill vara ifred utan tänker sig konvalescensen som på film, att man ligger nerbäddad och är lite ynklig, och behöver serveras vindruvor och baddas i pannan med en fuktig handduk? Så då kanske man behöver få höra hur verkligheten faktiskt ser ut. 
    Nja men bilden att det sprutar olika vätskor från alla hål på kroppen, allt är fruktansvärd misär, allt är nedsvettat, man kan inte duscha på flera veckor, man är totalt ynklig i flera veckor. Hela hemmet stinker. Det är bajs i hela sängen. Haha nja det tror jag inte tillhör vanligheten heller. Vad är det för operationer folk har varit med om liksom. Snacka om att folk överdriver hur saker är efter en op. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Nej, nej) skrev 2025-03-24 13:11:58 följande:
    Inkluderas i de äckliga kroppsvätskorna? De timslånga toalettbesöken? Behöva se mig ofräsch och oduschad bland travar av medicinkartonger? Fruktansvärt. Skulle du själv stå ut med det? Vi är nog båda "äckelhatare", särbon och jag, noga med kläder och våra hem, allt ska vara prydligt. 
    Överdriver en del eller? Kroppsvätskor i tid och otid i hela lägenheten i flera veckor. Travar av medicin? Vilken sorts op?
  • Anonym (Betty)

Alltså ... det finns exakt NOLL skyldigheter för den opererade och sjuke att gå med på besök etc 

Har man så svårt med tillit och annat som gör att Hjärnspöken börjar komma fram behöver man nog rannsaka sig själv och den relation man lever i. 

Håller inte alls med. Båda har rättigheter och skyldigheter. Och partnerns skyldighet är att komma med en vettigare förklaring än "jag vill inte ses på flera veckor". Det duger inte med den kortfattade förklaringen i en relation. 
  • Anonym (Räcker)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-24 22:18:08 följande:
    Nja men bilden att det sprutar olika vätskor från alla hål på kroppen, allt är fruktansvärd misär, allt är nedsvettat, man kan inte duscha på flera veckor, man är totalt ynklig i flera veckor. Hela hemmet stinker. Det är bajs i hela sängen. Haha nja det tror jag inte tillhör vanligheten heller. Vad är det för operationer folk har varit med om liksom. Snacka om att folk överdriver hur saker är efter en op. 
    Har du opererat dig? Jag opererade blindtarm och tjocktarm som växt ihop för några månader sedan. Ingen jättestor operation direkt. Kan säga att jag var blöt av svett från infektion, sket på mig flera gånger om dagen då jag hade fruktansvärt diarré efter all antibiotika och spydde då och då. Nu är jag gift, men hade ärligt talat inte velat ha besök annars. Tycker inte alls att det är överdrivet. Man tappar ju värdigheten totalt när man mår riktigt dåligt.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Betty) skrev 2025-03-24 22:26:21 följande:

Håller inte alls med. Båda har rättigheter och skyldigheter. Och partnerns skyldighet är att komma med en vettigare förklaring än "jag vill inte ses på flera veckor". Det duger inte med den kortfattade förklaringen i en relation. 
    Grejen är ju att partnern inte vill ses från ingenstans, utan att hen vill ha tid för sig själv att återhämta sig från en stor operation. Där är förklaringen. Det är väldigt själviskt att i ett sånt läge vända det så att det handlar om en själv. 
Svar på tråden Upprörd över att inte få besöka på sjukhuset