• Anonym (suck och stön)

Önskar jag hade en trollstav att trolla bort vikten med

Hade inte det varit något?

Är det bara att ge upp helt nu? Mellan mediciner och 40? 

Jag har varit fet sedan jag var barn. Här är en kort tabel över mina BMI genom åren:

10 år: ca 18 (iso)
    15 år: 31 (iso)
    18 år: 39 (iso)/30 (vanliga)
    23 år: 50
    28 år: 50
    32 år: 45,7
    38 år: 42,2
    39 år: 41,4 (augusti 2024) 
    40 år: 45,7

Ge mig inga applåder för vikten mellan 28 och 38, jag gjorde ingenting, det visade sig att jag var sjuk, men eftersom jag var överviktig var det ingen som funderade över varför, eller ens märkte jag tappade i vikt, trost att jag under de åren förmodligen snittade på drygt 3000 kcal om dagen. Fråga bara de dryga 7 kg choklad och lösgodis jag åt i veckan. Jag har ätit helt ok sedan jag var 38, men sen fick jag medicin!

Jag har ett par menyer med lågkalorimat. Den ena är från 80-talet, någon smalmatsbok, och den andra är från tror jag 2012, en upplaga av rutiga kokboken. Troro ni det kan hjälpa?

• Svar på tråden Önskar jag hade en trollstav att trolla bort vikten med
  • Anonym (suck och stön)

på 18 år ska det stå 39 på båda, så klart. Felslag av mig.

• Anonym (Hormoner)

Skulle rekommendera att du lär dig hur hormoner funkar då det är dom som styr hela kroppen. Då blir det lättare att både tänka rätt samt anpassa livsstilen efter det. 

Här är några exempel:

- Överskott av hormonet kortisol gör att kroppen lagrar fett och hämmar ämnesomsättningen. Ett allvarligt och långvarigt tillstånd kan till och med leda till cushings syndrom.
    - Överskott/obalans av östrogen gör att kroppen lättare lagrar fett
    - Hormonet grelin gör att man blir mer hungrig och sötsugen, vilket utsöndras varje gång man äter eller dricker något sött. Det kan snabbt leda till en ond spiral. 

Du måste leva på ett sätt som skapar hormonell balans. I det är kosten en del av det hela, men det är inte allt. 

• Anonym (suck och stön)
    Anonym (Hormoner) skrev 2025-03-21 23:14:53 följande:

Skulle rekommendera att du lär dig hur hormoner funkar då det är dom som styr hela kroppen. Då blir det lättare att både tänka rätt samt anpassa livsstilen efter det. 

Här är några exempel:

- Överskott av hormonet kortisol gör att kroppen lagrar fett och hämmar ämnesomsättningen. Ett allvarligt och långvarigt tillstånd kan till och med leda till cushings syndrom.
    - Överskott/obalans av östrogen gör att kroppen lättare lagrar fett
    - Hormonet grelin gör att man blir mer hungrig och sötsugen, vilket utsöndras varje gång man äter eller dricker något sött. Det kan snabbt leda till en ond spiral. 

Du måste leva på ett sätt som skapar hormonell balans. I det är kosten en del av det hela, men det är inte allt. 

Ja, jag vet absolut ingenting om hormoner. Jag har något vagt minne av att kortisol kallas för stresshormonet? Mitt liv har inte varit lätt, kan jag ju säga, och jag har levt under mycket stress som barn/tonåring, en slags lågintensiv men ständigt närvarande stress.
  • Anonym (suck och stön)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-21 23:36:56 följande:

Hade du haft två trollstavar kunde du använt de som gåstavar och gått ner i vikt! 

Jag har läst en hel del av dina inläg och har svårt att avgöra om du tror att du är lustig, inte har känsla för takt och hyfs eller helt enkelt är dum och elak.
  • burleskburkläsk
    Anonym (suck och stön) skrev 2025-03-22 00:19:56 följande:
    Jag har läst en hel del av dina inläg och har svårt att avgöra om du tror att du är lustig, inte har känsla för takt och hyfs eller helt enkelt är dum och elak.
    Jag har själv varit fet, vägde som mest 170.
    Så jag vet hur det känns...vilket såklart inte är kul.

Det jag skrev var ett dåligt skämt som jag ångrade men gjort är gjort.

Ja mig är lätt att hålla koll på, jag kommer inte vid ett enda tillfälle skriva som anonym.
    Folk får tycka vad de vill om mig, det är helt ok.

Jag stör mig på män som rackar ner på kvinnor för att de är just kvinnor eller personer som skapar fejktråd på fejktråd för att irritera folk och folk som sitter med offerkoftan på...jag har inte suttit på forum på många år och har precis börjat...

Allt har med kosten att göra när det gäller viktnedgång, kanske kan boken hjälpa dig...men i stället för att kanske äta låg kalori så dra ner på mängden mat och tider du äter på...I början är det tufft.
    Uteslut socker och sötningsmedel helt.
    Har du provat tillskott för att gå ner i vikt?
  • Anonym (suck och stön)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-22 00:34:29 följande:
    Jag har själv varit fet, vägde som mest 170.
    Så jag vet hur det känns...vilket såklart inte är kul.

Det jag skrev var ett dåligt skämt som jag ångrade men gjort är gjort.

Ja mig är lätt att hålla koll på, jag kommer inte vid ett enda tillfälle skriva som anonym.
    Folk får tycka vad de vill om mig, det är helt ok.

Jag stör mig på män som rackar ner på kvinnor för att de är just kvinnor eller personer som skapar fejktråd på fejktråd för att irritera folk och folk som sitter med offerkoftan på...jag har inte suttit på forum på många år och har precis börjat...

Allt har med kosten att göra när det gäller viktnedgång, kanske kan boken hjälpa dig...men i stället för att kanske äta låg kalori så dra ner på mängden mat och tider du äter på...I början är det tufft.
    Uteslut socker och sötningsmedel helt.
    Har du provat tillskott för att gå ner i vikt?
    Jag råder dig att tänka innan du skriver. Du vet inte vad människan på andra sidan skärmen har varit med om eller hur den mår, eller vilka ord som kan tippa dem över kanten. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (suck och stön) skrev 2025-03-22 00:45:02 följande:
    Jag råder dig att tänka innan du skriver. Du vet inte vad människan på andra sidan skärmen har varit med om eller hur den mår, eller vilka ord som kan tippa dem över kanten. 
    Nej det är faktiskt sant, tack!
  • Anonym (Hormoner)
    Anonym (suck och stön) skrev 2025-03-22 00:19:13 följande:
    Ja, jag vet absolut ingenting om hormoner. Jag har något vagt minne av att kortisol kallas för stresshormonet? Mitt liv har inte varit lätt, kan jag ju säga, och jag har levt under mycket stress som barn/tonåring, en slags lågintensiv men ständigt närvarande stress.
    Du kan göra allt rätt, men ändå inte gå ner i vikt om din kropp befinner sig i stress. Plus att det blir lättare att gå upp i vikt också. 
    Även för lite sömn gör att man har svårt att hålla en hälsosam vikt. Allt hör ihop, så det är viktigt att fokusera på helheten, inte bara på "kalorier in och kalorier ut" för så enkelt är det inte. 

Problem med sköldkörteln kan också vara en orsak till viktuppgång, då den påverkar hormonerna. Så återigen, hormoner spelar en stor roll. 

Du har troligtvis även överväxt av candida, som i sin tur också påverkar hur du äter. Den programmerar oss till att vilja äta osunt eftersom den livnär sig på sånt. 
  • Anonym (Hormoner)

Jag kan inte ge dig en trollstav, men jag kan uppmuntra till att sätta dig in i den här typen av kunskap då kunskap är makt. 

Allt för många fokuserar enbart på toppen av isberget, dvs att äta mindre/bättre och att röra på sig mer. 

• Anonym (suck och stön)
    Anonym (Hormoner) skrev 2025-03-22 14:30:18 följande:
    Du kan göra allt rätt, men ändå inte gå ner i vikt om din kropp befinner sig i stress. Plus att det blir lättare att gå upp i vikt också. 
    Även för lite sömn gör att man har svårt att hålla en hälsosam vikt. Allt hör ihop, så det är viktigt att fokusera på helheten, inte bara på "kalorier in och kalorier ut" för så enkelt är det inte. 

Problem med sköldkörteln kan också vara en orsak till viktuppgång, då den påverkar hormonerna. Så återigen, hormoner spelar en stor roll. 

Du har troligtvis även överväxt av candida, som i sin tur också påverkar hur du äter. Den programmerar oss till att vilja äta osunt eftersom den livnär sig på sånt. 
    Tack, jag ska läsa på lite.
    Anonym (Hormoner) skrev 2025-03-22 14:32:39 följande:

Jag kan inte ge dig en trollstav, men jag kan uppmuntra till att sätta dig in i den här typen av kunskap då kunskap är makt. 

Allt för många fokuserar enbart på toppen av isberget, dvs att äta mindre/bättre och att röra på sig mer. 

Det är ju också en käpphäst många drar till med, ät mindre, motionera mer. Jag kan säkert äta mindre och bättre, men knappast röra på mig mer. Jag går 1-2 mil om dagen i arbetsdagarna plus tränar armar och axlar med hantlar varje dag för en gammal axelskada.
  • Anonym (Skill)

Tycker du ska acceptera att du har en övervikt. Jag tror att ju mer man avskyr sin vikt (och självet) desto svårare blir det att gå ner i vikt. Återta ägandet över kroppen s a s.

Skapa i stället en hälsosam livsstil som bidrar till en långsam viktnedgång. 

Vad är dina fallgropar? Äter du hälsosamt men kompenserar med chips på helgerna? Äter du för stora måltider? Dricker du läsk eller är det sockret som gör det?

• Anonym (Skill)

Vid den sortens övervikt så borde du nog också vända dig till vården. De kanske kan ge dig en remiss till en dietist. Kolla att dina värden ser ok ut. Berätta vad din kropp klarar av.

• Anonym (suck och stön)
    Anonym (Skill) skrev 2025-03-22 15:07:26 följande:

Tycker du ska acceptera att du har en övervikt. Jag tror att ju mer man avskyr sin vikt (och självet) desto svårare blir det att gå ner i vikt. Återta ägandet över kroppen s a s.

Skapa i stället en hälsosam livsstil som bidrar till en långsam viktnedgång. 

Vad är dina fallgropar? Äter du hälsosamt men kompenserar med chips på helgerna? Äter du för stora måltider? Dricker du läsk eller är det sockret som gör det?

Jag avskyr inte min vikt. Jag är van vid att vara överviktig. Men det blir ju hälsoproblem till slut, idag exempelvis har jag förbannat ont i ryggen, och det är inte ryggskott. Det hade jag en gång när jag var 20, det känns inte likadant. 

Jag äte rinte så mycket godis längre, men visst kunde jag äta ännu mindre. Jag äter väl ungefär som 2 dubbelchoklad i veckan. Du vet, som dubbeldaim, japp, och liknande. Läsk dricker jag inte, men smaksatt mineralvatten, jag vet faktiskt inte om det är socker i dem? Aldrig tänkt på.

Jag tror att mitt stora problem är stora måltider till frukost och middag. Dels gör mitt jobb att jag inte alltid kan äta en bra lunch så det kan bli mycket till middag, och dels är jag ofta vrålhungrig på morgonen, och så ser jag dagen framför migoch tänker att det är bäst att äta ordentligt så jag orkar fram till lunch. Lunchen min kan bokstavligen vara en köpt macka och dricka på en buss, eller hemma hos en kund.
  • Anonym (suck och stön)
    Anonym (Skill) skrev 2025-03-22 15:11:58 följande:

Vid den sortens övervikt så borde du nog också vända dig till vården. De kanske kan ge dig en remiss till en dietist. Kolla att dina värden ser ok ut. Berätta vad din kropp klarar av.

Vi pratade lite om det när jag fick min nya medicin men läkarn konstaterade bara att  "du kan ju det här med mat", vilket är sant att jag kan i teorin. Jag brukar säga det att de är få som är experter på mat så som överviktga som inte lyckas gå ner i vikt.
  • Anonym (Skill)
    Anonym (suck och stön) skrev 2025-03-22 17:12:20 följande:
    Vi pratade lite om det när jag fick min nya medicin men läkarn konstaterade bara att  "du kan ju det här med mat", vilket är sant att jag kan i teorin. Jag brukar säga det att de är få som är experter på mat så som överviktga som inte lyckas gå ner i vikt.

Fast då tror du dig veta vad boven är. Frukost, middag och jappen, lunchmacka är ju inte särskilt hälsosamt heller, inte särskilt lågkalori lunch.

Tror du behöver skifta fokus. Tänka mer på att din mat innehåller kvalitativ näring i stället för att du ska ta bort saker. Innehåller japp eller lunchmacka kvalitativ näring? Nej, fokusera på bra näring i första hand. Blir du sugen på japp efteråt då så må det vara hänt. Du lär dig långsamt att prioritera rätt sorts mat. 

Varför inte testa en dietist? Du har ju en bok från 80-talet. Du kanske bara tror att du vet.

• Anonym (suck och stön)
    Anonym (Skill) skrev 2025-03-22 17:35:08 följande:

Fast då tror du dig veta vad boven är. Frukost, middag och jappen, lunchmacka är ju inte särskilt hälsosamt heller, inte särskilt lågkalori lunch.

Tror du behöver skifta fokus. Tänka mer på att din mat innehåller kvalitativ näring i stället för att du ska ta bort saker. Innehåller japp eller lunchmacka kvalitativ näring? Nej, fokusera på bra näring i första hand. Blir du sugen på japp efteråt då så må det vara hänt. Du lär dig långsamt att prioritera rätt sorts mat. 

Varför inte testa en dietist? Du har ju en bok från 80-talet. Du kanske bara tror att du vet.

Jag var villig att prata med en dietist, det var läkaren som sa att det var onödligt då jag redan kan, i teorin. 

Boken från 80-talet innehöll en meny. Det betyder inte att mina kunskaper är så gamla. Boken från 2012 innehåller också en meny. Mina kunskaper är inte från 2012 heller. Men jag kan så klart inte exakt allt.

Något måste jag äta på jobbet. Något som är hyfsat matigt så jag står mig ytterligare 4-7 timmar, beroende på dag. Macka är inte idealiskt, det är sant. Jag vet inte riktigt vad annars jag ska äta bara.
  • Anonym (m)

Det som hjälpte mig var att räkna kalorier och lära mig vilken mat som gav mest mättnad för kalorierna. Då blir det inte så jobbigt att hålla det på en bättre nivå

sen att inte ha för höga krav hjälper också.  Det är bättre att lyckas hålla BMI 41 än 45 tex. Så får man se om man sen kan bli ännu bättre sen då är det bara ett plus.

gå ner i vikt långsamt, äter du tex 3000 kalorier idag så prova hålla det på 2800 kalorier en tid tex.

inte dricka några kalorier brukar vara den enklaste åtgärden. Drick bara vatten kaffe te. Utan mjölk och socker såklart. Och se om det händer nåt

och tänk på att det tar tid att vänja sig vid något nytt. Det är jobbigt i början men nya vanor som man lyckas få ingrodda är svåra att bryta. Det blir psykiskt. Sen kan man tydligen krympa magsäcken också sägs det och det tar också ett tag med minskade storlekar på portionerna. Sen ska det gå mycket lättare enligt folk som har den erfarenheten

Svar på tråden Önskar jag hade en trollstav att trolla bort vikten med