Inlägg från: Anonym (Skill) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skill)

Önskar jag hade en trollstav att trolla bort vikten med

Tycker du ska acceptera att du har en övervikt. Jag tror att ju mer man avskyr sin vikt (och självet) desto svårare blir det att gå ner i vikt. Återta ägandet över kroppen s a s.

Skapa i stället en hälsosam livsstil som bidrar till en långsam viktnedgång. 

Vad är dina fallgropar? Äter du hälsosamt men kompenserar med chips på helgerna? Äter du för stora måltider? Dricker du läsk eller är det sockret som gör det?

• Anonym (Skill)

Vid den sortens övervikt så borde du nog också vända dig till vården. De kanske kan ge dig en remiss till en dietist. Kolla att dina värden ser ok ut. Berätta vad din kropp klarar av.

• Anonym (Skill)
    Anonym (suck och stön) skrev 2025-03-22 17:12:20 följande:
    Vi pratade lite om det när jag fick min nya medicin men läkarn konstaterade bara att  "du kan ju det här med mat", vilket är sant att jag kan i teorin. Jag brukar säga det att de är få som är experter på mat så som överviktga som inte lyckas gå ner i vikt.

Fast då tror du dig veta vad boven är. Frukost, middag och jappen, lunchmacka är ju inte särskilt hälsosamt heller, inte särskilt lågkalori lunch.

Tror du behöver skifta fokus. Tänka mer på att din mat innehåller kvalitativ näring i stället för att du ska ta bort saker. Innehåller japp eller lunchmacka kvalitativ näring? Nej, fokusera på bra näring i första hand. Blir du sugen på japp efteråt då så må det vara hänt. Du lär dig långsamt att prioritera rätt sorts mat. 

Varför inte testa en dietist? Du har ju en bok från 80-talet. Du kanske bara tror att du vet.

Svar på tråden Önskar jag hade en trollstav att trolla bort vikten med