Inlägg från: Anonym (Hormoner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hormoner)

Önskar jag hade en trollstav att trolla bort vikten med

Skulle rekommendera att du lär dig hur hormoner funkar då det är dom som styr hela kroppen. Då blir det lättare att både tänka rätt samt anpassa livsstilen efter det. 

Här är några exempel:

- Överskott av hormonet kortisol gör att kroppen lagrar fett och hämmar ämnesomsättningen. Ett allvarligt och långvarigt tillstånd kan till och med leda till cushings syndrom.
    - Överskott/obalans av östrogen gör att kroppen lättare lagrar fett
    - Hormonet grelin gör att man blir mer hungrig och sötsugen, vilket utsöndras varje gång man äter eller dricker något sött. Det kan snabbt leda till en ond spiral. 

Du måste leva på ett sätt som skapar hormonell balans. I det är kosten en del av det hela, men det är inte allt. 

• Anonym (Hormoner)
    Anonym (suck och stön) skrev 2025-03-22 00:19:13 följande:
    Ja, jag vet absolut ingenting om hormoner. Jag har något vagt minne av att kortisol kallas för stresshormonet? Mitt liv har inte varit lätt, kan jag ju säga, och jag har levt under mycket stress som barn/tonåring, en slags lågintensiv men ständigt närvarande stress.
    Du kan göra allt rätt, men ändå inte gå ner i vikt om din kropp befinner sig i stress. Plus att det blir lättare att gå upp i vikt också. 
    Även för lite sömn gör att man har svårt att hålla en hälsosam vikt. Allt hör ihop, så det är viktigt att fokusera på helheten, inte bara på "kalorier in och kalorier ut" för så enkelt är det inte. 

Problem med sköldkörteln kan också vara en orsak till viktuppgång, då den påverkar hormonerna. Så återigen, hormoner spelar en stor roll. 

Du har troligtvis även överväxt av candida, som i sin tur också påverkar hur du äter. Den programmerar oss till att vilja äta osunt eftersom den livnär sig på sånt. 
  • Anonym (Hormoner)

Jag kan inte ge dig en trollstav, men jag kan uppmuntra till att sätta dig in i den här typen av kunskap då kunskap är makt. 

Allt för många fokuserar enbart på toppen av isberget, dvs att äta mindre/bättre och att röra på sig mer. 

Svar på tråden Önskar jag hade en trollstav att trolla bort vikten med