• Anonym (ts)

Orosanmälan vuxen med psykiska problem?

Min sambo har en vuxen dotter som har stora problem med psykisk ohälsa och droger. Hon har kapat kontakten med sin mamma helt sedan flera år tillbaka och min sambo är väldigt försiktig för att inte riskera att hon upplever att han bryter hennes förtroende och kapar honom också. Vilket jag verkligen kan förstå. Samtidigt behöver hon mycket mer hjälp än vad han kan ge och mer än vad hon får från samhället i nuläget. Egentligen skulle hon behöva vårdinsatser och sjukskrivning men pga att hon använder droger bollas hon mellan vården och soc. Soc verkar dock ha svårt att förstå hur illa det är. Jag gissar att hon skärper till sig för mötena med dem och min sambo vågar som sagt inte bryta förtroendet.

Är det någon som vet mer om dessa processer och vet om det skulle hjälpa om jag ringer in en anonym orosanmäla? Jag skulle ju kunna antyda att jag är en granne eller liknande. Hon har gjort en hel del sjuka saker och varit nära att bli vräkt flera gånger så det vore inte helt orimligt. Skulle det kunna hjälpa soc att ta itu med situationen?

• Svar på tråden Orosanmälan vuxen med psykiska problem?
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2025-02-17 20:19:43 följande:

Ringa och säga att du är en granne och ljuga för både myndigheter, sambon och hans dotter?

Ja, om det skulle hjälpa henne så varför inte?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-17 20:43:34 följande:
    Det är ordentligt stora problem. Jag vill inte gå in på detaljer, men fortsätter det i den här riktningen skulle jag bli förvånad om hon är i livet om tio år.
    Tror inte att du förstår vad som krävs. Att leva ett destruktivt liv är inte tillräckligt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-17 20:51:03 följande:
    Tror inte att du förstår vad som krävs. Att leva ett destruktivt liv är inte tillräckligt.
    Har du något konstruktivt att komma med?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-17 21:34:27 följande:
    Har du något konstruktivt att komma med?
    Men varför så otrevlig? Att du läser på kanske?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-17 21:37:52 följande:
    Men varför så otrevlig? Att du läser på kanske?
    Därför att din utgångspunkt verkar vara att jag överdriver och att dotterns problem inte är så allvarliga. Jag försöker föra fram att så inte är fallet men du verkar redan ha bildat dig en uppfattning. Jag tänker dock inte ge mer detaljer av misär för folk att frossa i. Vill du bidra i tråden får du komma med något konkret, inte bara att säga att ditten och datten inte räcker. Om du vet vad du pratar om så säg vad som de facto krävs för att soc ska kliva in.
  • Anonym (d)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-17 21:46:53 följande:
    Därför att din utgångspunkt verkar vara att jag överdriver och att dotterns problem inte är så allvarliga. Jag försöker föra fram att så inte är fallet men du verkar redan ha bildat dig en uppfattning. Jag tänker dock inte ge mer detaljer av misär för folk att frossa i. Vill du bidra i tråden får du komma med något konkret, inte bara att säga att ditten och datten inte räcker. Om du vet vad du pratar om så säg vad som de facto krävs för att soc ska kliva in.
    Tror att du skulle tjäna på att inte tolka folk så märkligt, jag läser in noll av vad du säger utan enbart att det faktiskt är väldigt svårt. Vuxna får vara destruktiva utan att det finns mycket att göra liksom.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-17 21:46:53 följande:
    Det har jag verkligen inte skrivit, helt din egen tolkning, men lämnar tråden.
  • Anonym (ts)
    Anonym (d) skrev 2025-02-17 21:50:09 följande:
    Tror att du skulle tjäna på att inte tolka folk så märkligt, jag läser in noll av vad du säger utan enbart att det faktiskt är väldigt svårt. Vuxna får vara destruktiva utan att det finns mycket att göra liksom.

Men det handlar inte bara om ett destruktivt liv, då hade det i alla fall funnits lite hopp om att kunna återgå till ett normalt liv efter behandling och avvänjning. Hon har dock även en svår psykisk sjukdom som även utan drogerna gör hennes liv väldigt väldigt svårt.

• Anonym (ts)
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-17 21:53:23 följande:
    Det har jag verkligen inte skrivit, helt din egen tolkning, men lämnar tråden.
    Det du skrivit är:
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-17 20:11:16 följande:
    Ja, jag tror att det är meningslöst. Det krävs otroligt stora problem för att få till det du önskar.
    Och fast jag intygade att det är stora problem så fortsatte du: 

Anonym (Nja) skrev 2025-02-17 20:51:03 följande:
    Jag kan inte läsa detta på annat sätt än att du, baserat på nästan ingenting, bestämt dig för hur hennes situation är och att den inte är illa nog. Jag vill inte vara otrevlig men lever man i vår sits är tålamodet ganska tunt. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-17 22:13:19 följande:
    Det du skrivit är:
    Och fast jag intygade att det är stora problem så fortsatte du: 
    Jag kan inte läsa detta på annat sätt än att du, baserat på nästan ingenting, bestämt dig för hur hennes situation är och att den inte är illa nog. Jag vill inte vara otrevlig men lever man i vår sits är tålamodet ganska tunt. 
    Nu skrev jag otroligt svåra problem, inte stora problem. I stort sett att man är en omedelbar fara för sig själv eller andra.

Att ditt tålamod är tunt är inget andra ska få skit för.

Hejdå.
  • Anonym (d)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-17 22:04:09 följande:

Men det handlar inte bara om ett destruktivt liv, då hade det i alla fall funnits lite hopp om att kunna återgå till ett normalt liv efter behandling och avvänjning. Hon har dock även en svår psykisk sjukdom som även utan drogerna gör hennes liv väldigt väldigt svårt.

Vilket inte var något den personen som du verkar tro är här för att jävlas med dig förnekat eller ens bett om detaljer. Det är helt enkelt väldigt svårt att hjälpa en vuxen som inte anser sig behöva hjälp, hur destruktivt denne än lever.
  • Anonym (hmm)

Tycker det låter som att det vore bättre att faktiskt STÅ för sina handlingar. Du får väl bli den elaka styvmamman helt enkelt. 

Bättre du är ärlig. För då ger du samtidigt tjejen och hennes pappa ändå en chans till att våga träffas upp men att dom då kanske undviker dig. Men ska du skylla på någon annan och ljuga om det så kan det ju gå helt fel mellan pappan och dottern istället och han riskerar att drabbas på riktigt med. 

Eller så hyr ni en stuga och vänjer av henne där och hjälps åt. Men läs på först så ni inte bara avbryter allt via cold turkey så att hon dör p ga det. 

• Anonym (zxcv)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-17 20:08:24 följande:
    Det pågår en LVM-utredning men jag vet inte om den kommer att leda till något. I övrigt har hon inte haft så mycket kontakt med soc av vad jag förstår (jag var inte med i början när det spårade ur), men vården verkar vilja bolla över henne dit pga drogerna.
    Att en LVM-utredning pågår betyder att de tar allt på stort allvar.
    Jag har varit heroinmissbrukare och trots det har det aldrig varit tal om LVM, ansågs ändå förhållandevis skötsam, hade egen bostad och tog inte överdoser till och från.
    Så ha tilltro till den utredningen. Dottern har rätt att uttala sig i rätten, men kan hon inte visa på förbättringar så blir hon troligen dömd enligt LVM och får 6 mån tvångsvård.
    Om hon sköter sig på LVM-hemmet (ska vara betydligt värre än anstalt) så kan hon få komma till ett vanligt behandlingshem efter ett litet tag på LVM-hemmet med fokus på att inte bara bli ren med tvång utan också hur man lever ett drogfritt och givande liv. Om hon dricker handsprit, slåss med personal, försöker ta sitt liv, tar droger när/om det kommer in, ja då får hon stanna på LVM-hemmet tills nästa beslut. Det är enbart förvaring och alla blir feta eftersom det enda som finns att göra är att äta, sen kommer de ut och mår dåligt över vikten och ska tjackbanta för att förlora vikt snabbt..

Som du hör är jag inte så positivt inställd till LVM. Det gör ofta mer skada än nytta och kostar hiskeliga summor, dessutom onödigt att lägga stora pengar på helt ovilliga personer. Procenten av de som lyckas sluta med enbart LVM är skrämmande låg.
    Men ibland är det rätt beslut och kan hjälpa när någon totalt skiter i om den lever eller dör. Avgiftningen och tristessen kan framkalla motivation att komma vidare till behandlingshem, om behandlingshemmet sen är rätt för just henne så kan det tillslut bli en solskenshistoria.
    Hoppas det går bra för henne♡
  • Anonym (ts)
    Anonym (hmm) skrev 2025-02-18 02:14:46 följande:

Tycker det låter som att det vore bättre att faktiskt STÅ för sina handlingar. Du får väl bli den elaka styvmamman helt enkelt. 

Bättre du är ärlig. För då ger du samtidigt tjejen och hennes pappa ändå en chans till att våga träffas upp men att dom då kanske undviker dig. Men ska du skylla på någon annan och ljuga om det så kan det ju gå helt fel mellan pappan och dottern istället och han riskerar att drabbas på riktigt med. 

Eller så hyr ni en stuga och vänjer av henne där och hjälps åt. Men läs på först så ni inte bara avbryter allt via cold turkey så att hon dör p ga det. 

Jag skulle aldrig våga göra en orosanmälan under mitt namn med risk att det slår tillbaka på sambon. Och om de inte har kontakt skulle hon kunna ligga död i sin lägenhet utan att någon märker tills grannarna känner lukten.

Jag träffar knappt dottern ändå. Man kan räkna antalet gånger på ena handens fingrar fast jag och sambon bott ihop i mer än fem år. Detta är inte någon i grunden lycklig familjerelation där tjejen bara hamnat lite på sned utan hon är svårt psykiskt sjuk.

• Anonym (ts)
    Anonym (zxcv) skrev 2025-02-18 03:15:44 följande:
    Att en LVM-utredning pågår betyder att de tar allt på stort allvar.
    Jag har varit heroinmissbrukare och trots det har det aldrig varit tal om LVM, ansågs ändå förhållandevis skötsam, hade egen bostad och tog inte överdoser till och från.
    Så ha tilltro till den utredningen. Dottern har rätt att uttala sig i rätten, men kan hon inte visa på förbättringar så blir hon troligen dömd enligt LVM och får 6 mån tvångsvård.
    Om hon sköter sig på LVM-hemmet (ska vara betydligt värre än anstalt) så kan hon få komma till ett vanligt behandlingshem efter ett litet tag på LVM-hemmet med fokus på att inte bara bli ren med tvång utan också hur man lever ett drogfritt och givande liv. Om hon dricker handsprit, slåss med personal, försöker ta sitt liv, tar droger när/om det kommer in, ja då får hon stanna på LVM-hemmet tills nästa beslut. Det är enbart förvaring och alla blir feta eftersom det enda som finns att göra är att äta, sen kommer de ut och mår dåligt över vikten och ska tjackbanta för att förlora vikt snabbt..

Som du hör är jag inte så positivt inställd till LVM. Det gör ofta mer skada än nytta och kostar hiskeliga summor, dessutom onödigt att lägga stora pengar på helt ovilliga personer. Procenten av de som lyckas sluta med enbart LVM är skrämmande låg.
    Men ibland är det rätt beslut och kan hjälpa när någon totalt skiter i om den lever eller dör. Avgiftningen och tristessen kan framkalla motivation att komma vidare till behandlingshem, om behandlingshemmet sen är rätt för just henne så kan det tillslut bli en solskenshistoria.
    Hoppas det går bra för henne♡
    Tack för att du delar dina erfarenheter. Vi vet inte hur utredningen slutar men jag tänker att en intagning skulle i vart fall förhoppningsvis leda till att hon tar sina mediciner regelbundet under en period vilket kan göra henne lite mer stabil.
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-18 08:23:53 följande:
    Tack för att du delar dina erfarenheter. Vi vet inte hur utredningen slutar men jag tänker att en intagning skulle i vart fall förhoppningsvis leda till att hon tar sina mediciner regelbundet under en period vilket kan göra henne lite mer stabil.
    Absolut. Att hon tar sina mediciner regelbundet kan förhoppningsvis hjälpa mycket för att få henne mer stabil för att kunna ta bra beslut om hur hon vill leva.
    I just dessa fall kan LVM vara riktigt bra. 
    Jag tror att utredningen kommer att leda till ett LVM. Hade hon lämnat intyg från boendestödjare, läkare etc. till rätten som bevisat att hon tar sin medicin och ett urinprov som är rent, då hade nog utredningen lagts ned. Låter inte som att hon är så kapabel till det just nu. Så förhoppningsvis går LVM igenom.
Svar på tråden Orosanmälan vuxen med psykiska problem?