Orosanmälan vuxen med psykiska problem?
Min sambo har en vuxen dotter som har stora problem med psykisk ohälsa och droger. Hon har kapat kontakten med sin mamma helt sedan flera år tillbaka och min sambo är väldigt försiktig för att inte riskera att hon upplever att han bryter hennes förtroende och kapar honom också. Vilket jag verkligen kan förstå. Samtidigt behöver hon mycket mer hjälp än vad han kan ge och mer än vad hon får från samhället i nuläget. Egentligen skulle hon behöva vårdinsatser och sjukskrivning men pga att hon använder droger bollas hon mellan vården och soc. Soc verkar dock ha svårt att förstå hur illa det är. Jag gissar att hon skärper till sig för mötena med dem och min sambo vågar som sagt inte bryta förtroendet.
Är det någon som vet mer om dessa processer och vet om det skulle hjälpa om jag ringer in en anonym orosanmäla? Jag skulle ju kunna antyda att jag är en granne eller liknande. Hon har gjort en hel del sjuka saker och varit nära att bli vräkt flera gånger så det vore inte helt orimligt. Skulle det kunna hjälpa soc att ta itu med situationen?