• Anonym (zxcv)

Orosanmälan vuxen med psykiska problem?

Anonym (ts) skrev 2025-02-17 20:08:24 följande:
    Det pågår en LVM-utredning men jag vet inte om den kommer att leda till något. I övrigt har hon inte haft så mycket kontakt med soc av vad jag förstår (jag var inte med i början när det spårade ur), men vården verkar vilja bolla över henne dit pga drogerna.
    Att en LVM-utredning pågår betyder att de tar allt på stort allvar.
    Jag har varit heroinmissbrukare och trots det har det aldrig varit tal om LVM, ansågs ändå förhållandevis skötsam, hade egen bostad och tog inte överdoser till och från.
    Så ha tilltro till den utredningen. Dottern har rätt att uttala sig i rätten, men kan hon inte visa på förbättringar så blir hon troligen dömd enligt LVM och får 6 mån tvångsvård.
    Om hon sköter sig på LVM-hemmet (ska vara betydligt värre än anstalt) så kan hon få komma till ett vanligt behandlingshem efter ett litet tag på LVM-hemmet med fokus på att inte bara bli ren med tvång utan också hur man lever ett drogfritt och givande liv. Om hon dricker handsprit, slåss med personal, försöker ta sitt liv, tar droger när/om det kommer in, ja då får hon stanna på LVM-hemmet tills nästa beslut. Det är enbart förvaring och alla blir feta eftersom det enda som finns att göra är att äta, sen kommer de ut och mår dåligt över vikten och ska tjackbanta för att förlora vikt snabbt..

Som du hör är jag inte så positivt inställd till LVM. Det gör ofta mer skada än nytta och kostar hiskeliga summor, dessutom onödigt att lägga stora pengar på helt ovilliga personer. Procenten av de som lyckas sluta med enbart LVM är skrämmande låg.
    Men ibland är det rätt beslut och kan hjälpa när någon totalt skiter i om den lever eller dör. Avgiftningen och tristessen kan framkalla motivation att komma vidare till behandlingshem, om behandlingshemmet sen är rätt för just henne så kan det tillslut bli en solskenshistoria.
    Hoppas det går bra för henne♡
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (ts) skrev 2025-02-18 08:23:53 följande:
    Tack för att du delar dina erfarenheter. Vi vet inte hur utredningen slutar men jag tänker att en intagning skulle i vart fall förhoppningsvis leda till att hon tar sina mediciner regelbundet under en period vilket kan göra henne lite mer stabil.
    Absolut. Att hon tar sina mediciner regelbundet kan förhoppningsvis hjälpa mycket för att få henne mer stabil för att kunna ta bra beslut om hur hon vill leva.
    I just dessa fall kan LVM vara riktigt bra. 
    Jag tror att utredningen kommer att leda till ett LVM. Hade hon lämnat intyg från boendestödjare, läkare etc. till rätten som bevisat att hon tar sin medicin och ett urinprov som är rent, då hade nog utredningen lagts ned. Låter inte som att hon är så kapabel till det just nu. Så förhoppningsvis går LVM igenom.
Svar på tråden Orosanmälan vuxen med psykiska problem?