• Anonym (Affärer)

Kassörska slog in fel antal varor

Handlade förut och tänkte inte på något speciellt med summan då, men när jag kom hem och av någon anledning bara fick för mig att kolla på kvittot ser jag att det är instämplat tre varor av en viss vara. Jag köpte två av det. Är detta ett kryphål affärerna kör med för att försöka tjäna extra pengar?

Många kollar inte på kvittot och vissa tar det inte ens. I så fall väldigt fult. Jag förlorade bara 60 kr men i dessa dyra tider hade jag ju kunnat köpa något annat för det. Svårt bevisa att jag bara köpte två så är väl ingen idé gå tillbaka och försöka få summan tillbaka. 

• Svar på tråden Kassörska slog in fel antal varor
  • Anonya
    Aniiee skrev 2025-02-14 01:20:38 följande:
    Man bör alltid kolla kvittot innan man lämnar en butik. Det tar ett par sekunder och har det blivit fel åt något håll kan man rätta till det på en gång. 
    Där har digitala kvitton en stor nackdel, har jag konstaterat.
  • Dr Nail
    Anonym (Affärer) skrev 2025-02-13 23:51:42 följande:
    Förstår att det är mänskligt att göra fel. Osäker på exakt hur det funkar eftersom jag inte jobbat i kassa själv, men är det så enkelt alltså att råka scanna in en vara en extra gång? Vi alla borde nog börja lusläsa våra kvitton för det har säkert hänt flera gånger utan att man märkt det i så fall, speciellt om män handlar flertal olika varor på samma gång och inte räknar själv vad totalsumman blir. 
    Det måste inte vara att de dubbelscannar, det kan också vara att de trycker repeat på skärmen, och gör man det för snabbt och för automatiskt kan det bli som det blev. Hon kanske var trött.
  • Anonym (Mia)

Är det bara jag som håller räkningen i huvudet medan jag plockar på mig varor i butiken?  Då vet man ju direkt om summan verkar off, även om jag inte räknar på öret och höftar varor på lösvikt. Det går liksom på automatik ...

• Aniiee
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-14 01:46:31 följande:

Är det bara jag som håller räkningen i huvudet medan jag plockar på mig varor i butiken?  Då vet man ju direkt om summan verkar off, även om jag inte räknar på öret och höftar varor på lösvikt. Det går liksom på automatik ...

Jag rundar alltid alla summor uppåt till närmsta tia, vana från fattiga år, så även om mitt svar på frågan är "ja" så hjälper det inte så mycket. Fast å andra sidan självskannar jag alltid, så jag märker själv om skanningen funkar och exakta summan står ju på skärmen
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Nej..)
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-14 01:46:31 följande:

Öh, nej jag brukar inte huvudräkna en veckohandling som ligger på kanske 2000:-
    och om den var en hundring off så skulle jag nog heller inte märka det oavsett.
    småhandlar gör jag sällan.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej..) skrev 2025-02-14 10:14:07 följande:
    Öh, nej jag brukar inte huvudräkna en veckohandling som ligger på kanske 2000:-
    och om den var en hundring off så skulle jag nog heller inte märka det oavsett.
    småhandlar gör jag sällan.
    Haha, jag antar att det kanske inte är lätt för alla, men jag lägger bara ner en sak i taget och då går det lätt att räkna ihop, även för storhandlingar. Håll bara senaste summan i huvudet och addera tillskott. Det går som sagt automatiskt för mig. Vi är 6 personer i hushållet så visst blir det rätt höga summor även för oss.

När barnen höll på att lära sig addera fick de hjälpa till. De satt i kundvagnen och hade en liten magnetisk ritbräda så de kunde skriva ner summorna. Haha, jag antar att vi gillar siffror i vår familj, för de tyckte att det var kul.

Och för att återkoppla till ts så händer det då och då att det blir fel i kassan. Inte jätteofta, men kanske någon gång varannan, var tredje månad. Både uppåt och neråt så det kanske skulle jämna ut sig med tiden?
  • Anonym (H)

Jag brukar stå vid kassan när de slår in/skannar varan. Blir det ett berg av varor på bandet längre ned får det bli det. Är det kort kvitto kollar jag allt, är det långt kollar jag bara att extrapriserna gått in.

Det har säkert blivit för mycket någon gång och för lite någon gång. 
    För någon månad sedan kollade jag kvittot först hemma och hade fått en vara för mycket inslagen. Gick tillbaka till butiken och det var inga problem med returen.
    Väldigt många upptäcker inte felet och vissa idds inte försöka korrigera det. Det är småpengar för butiken att rätta till de som klagar.

• Anonym (H)

Jag är så gammal att när jag jobbade extra i högstadiet/gymnasiet i en matbutik hade vi kassaapparater vi tryckte in belopp i för varje vara. Skräcken var också att frukt och grönt som vi vägde i kassan och skulle med miniräknare eller huvudräkning räkna ut priset. Herrgud så mycket fel det blev...och så gammal jag känner mig haha :D. Oavsett, det blir väldigt mycket mer rätt nu för tiden. 

Att det i dag blir fel pga mänsklig faktor i kassan är liksom ok. Systemet är inte bättre än så. Det som retar mig mer är att skyltar med extrapriser i butiken inte är inlagda i kassasystemet.

• Lynx123

Kryphål är det definitivt inte för det betyder något annat. Däremot är det nog ett uppriktigt misstag. Som jag förstår tänker du inte gå tillbaka så hoppas att det inte var något jättedyrt och att du fortsättningsvis kollar kvittot.

• Anonym (Rätt ska vara rätt)
    Aniiee skrev 2025-02-13 23:42:03 följande:

Människor kan göra fel, och tro det eller ej, kassörskor är också människor. 

Själv hade jag inte sagt något om mindre än en hundralapp, men om du ändå har vägarna förbi kan du alltid ta med dig ditt glada humör och nära skopor förståelse och tala om att det blev fel sist, men förstår att de väl inte kan göra så mycket åt det så här i efterhand. Det som händer då är antingen att de säger att jo, självklart rättar de till det, eller så säger we att jo, så är det ju tyvärr, men eftersom de fått veta kan de se över sina rutiner.

Fel händer. Det är inte en konspiration, bara mänskligt. 

Varför är du villig att ge bort pengar till affären? Om det kommit fram att du missat scanna in en vara, så hade affären inte givit dig varan om det blev upptäckt. Men du har kanske en hög inkomst som gör att du inte känner av en förlust på 99 kr?
  • Aniiee
    Anonym (Rätt ska vara rätt) skrev 2025-02-14 17:04:48 följande:
    Varför är du villig att ge bort pengar till affären? Om det kommit fram att du missat scanna in en vara, så hade affären inte givit dig varan om det blev upptäckt. Men du har kanske en hög inkomst som gör att du inte känner av en förlust på 99 kr?
    Handlar mest om lathet från min sida. Det händer ju inte direkt ofta, och än mindre för en hel hundralapp, utan kanske någon tia. Jag är absolut inte gjord av pengar, men är väl medelinkomsttagare, vilket även min partner är så vi har ju inte ont om pengar, och lägger dessutom gärna pengar på god och bra mat så några tior hit eller dit i mataffären är liksom inte hela världen.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym

Jag kollar nuförtiden alltid kvittot i affären.

Jag tycker inte man kan gå tillbaka för något som de inte kan kontrollera.

• Anonym (d)
    Anonym skrev 2025-02-14 19:38:52 följande:

Jag tycker inte man kan gå tillbaka för något som de inte kan kontrollera.

Klart man kan. Och det görs...
  • Anonym (Mia2)

Även om varje enskilt fall är ett misstag så är det ett systemfel eftersom felen mycket oftare är till företagens fördel än nackdel.

Detsamma om man tex handlar på mcdonalds eller skickar efter något på nätet: hur ofta händer det att något saknas jämfört med att det råkar skickas med något extra?

Det är ju inte en slump att det är så, utan det handlar om att företaget har utvecklat bättre rutiner för att förhindra sådant de missgynnas av än sådant de gynnas av.

Så ja, det du råkat ut för är sannolikt en del i ett väl utstuderat bedrägeri, men det är inte personalen du handlat av som medvetet utsatt dig. 

Oftast brukar de acceptera misstaget om du går tillbaka med varan, men inte alltid. 

Svar på tråden Kassörska slog in fel antal varor