• Aniiee

Kassörska slog in fel antal varor

Människor kan göra fel, och tro det eller ej, kassörskor är också människor. 

Själv hade jag inte sagt något om mindre än en hundralapp, men om du ändå har vägarna förbi kan du alltid ta med dig ditt glada humör och nära skopor förståelse och tala om att det blev fel sist, men förstår att de väl inte kan göra så mycket åt det så här i efterhand. Det som händer då är antingen att de säger att jo, självklart rättar de till det, eller så säger we att jo, så är det ju tyvärr, men eftersom de fått veta kan de se över sina rutiner.

Fel händer. Det är inte en konspiration, bara mänskligt. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    Anonym (Affärer) skrev 2025-02-13 23:51:42 följande:
    Förstår att det är mänskligt att göra fel. Osäker på exakt hur det funkar eftersom jag inte jobbat i kassa själv, men är det så enkelt alltså att råka scanna in en vara en extra gång? Vi alla borde nog börja lusläsa våra kvitton för det har säkert hänt flera gånger utan att man märkt det i så fall, speciellt om män handlar flertal olika varor på samma gång och inte räknar själv vad totalsumman blir. 
    Oh, ja, det  är lätt hänt att en vara går in två gånger av misstag. Om man bara råkar vinkla en vara för mycket till exempel, kan den gå in igen utan att man märker. Eller så har man lite släp i systemet så man med flit skannat en vara igen för att det ser ut som den inte gick in, så hoppar den i två gånger när systemet kommer ikapp. Om man slår in något manuellt är det lätt hänt att fingrarna hamnar i fel utgångsläge så blir det fel även om muskelminnet var korrekt. Osv.

Man bör alltid kolla kvittot innan man lämnar en butik. Det tar ett par sekunder och har det blivit fel åt något håll kan man rätta till det på en gång. 
  • Aniiee
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-14 01:46:31 följande:

Är det bara jag som håller räkningen i huvudet medan jag plockar på mig varor i butiken?  Då vet man ju direkt om summan verkar off, även om jag inte räknar på öret och höftar varor på lösvikt. Det går liksom på automatik ...

Jag rundar alltid alla summor uppåt till närmsta tia, vana från fattiga år, så även om mitt svar på frågan är "ja" så hjälper det inte så mycket. Fast å andra sidan självskannar jag alltid, så jag märker själv om skanningen funkar och exakta summan står ju på skärmen
  • Aniiee
    Anonym (Rätt ska vara rätt) skrev 2025-02-14 17:04:48 följande:
    Varför är du villig att ge bort pengar till affären? Om det kommit fram att du missat scanna in en vara, så hade affären inte givit dig varan om det blev upptäckt. Men du har kanske en hög inkomst som gör att du inte känner av en förlust på 99 kr?
    Handlar mest om lathet från min sida. Det händer ju inte direkt ofta, och än mindre för en hel hundralapp, utan kanske någon tia. Jag är absolut inte gjord av pengar, men är väl medelinkomsttagare, vilket även min partner är så vi har ju inte ont om pengar, och lägger dessutom gärna pengar på god och bra mat så några tior hit eller dit i mataffären är liksom inte hela världen.
Svar på tråden Kassörska slog in fel antal varor