Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Kassörska slog in fel antal varor

Är det bara jag som håller räkningen i huvudet medan jag plockar på mig varor i butiken?  Då vet man ju direkt om summan verkar off, även om jag inte räknar på öret och höftar varor på lösvikt. Det går liksom på automatik ...

• Anonym (Mia)
    Anonym (Nej..) skrev 2025-02-14 10:14:07 följande:
    Öh, nej jag brukar inte huvudräkna en veckohandling som ligger på kanske 2000:-
    och om den var en hundring off så skulle jag nog heller inte märka det oavsett.
    småhandlar gör jag sällan.
    Haha, jag antar att det kanske inte är lätt för alla, men jag lägger bara ner en sak i taget och då går det lätt att räkna ihop, även för storhandlingar. Håll bara senaste summan i huvudet och addera tillskott. Det går som sagt automatiskt för mig. Vi är 6 personer i hushållet så visst blir det rätt höga summor även för oss.

När barnen höll på att lära sig addera fick de hjälpa till. De satt i kundvagnen och hade en liten magnetisk ritbräda så de kunde skriva ner summorna. Haha, jag antar att vi gillar siffror i vår familj, för de tyckte att det var kul.

Och för att återkoppla till ts så händer det då och då att det blir fel i kassan. Inte jätteofta, men kanske någon gång varannan, var tredje månad. Både uppåt och neråt så det kanske skulle jämna ut sig med tiden?
Svar på tråden Kassörska slog in fel antal varor