Hur går det för barn som tidigt lider av psykisk ohälsa?
Jag är bekymrad för min dotters kompis. Barnen går i 5an. Mamman till kompisen är ensamstående med 2 yngre syskon. Den här kompisen har sedan förskoleklass mått dåligt antagligen pga av en frånvarande pappa men kanske delvis också för att det finns bipolaritet i i släkten samt ätstörning. Skolkuratorn har alltid varit inkopplad.Det sista jag vet är att hon nu går regelbundet hos bup pga att hon skurit och självskadat sig ett par gånger. Jag vet att detta barn får kämpa på i skolan och får ibland göra om prov pga dåliga resultat. Hon har jättemycket kompisar och är uppenbarligen omtyckt som vän. Samtidigt som hon kan vara väldigt elak och bl a snackar illa o folk och lägger ut elaka inlägg via tiktok. Upplever henne som lite manipulativ om man får uttala sig så om barn.
Jag har nuförtiden inte så mycket kontakt med mamman och jag har försökt att fråga försiktigt hur det står till med barnet men hon vill inte dela med sig och säger att hon har stöd hos sin mamma och syster. Bl a har jag sagt att jag och min man kan hjälpa till med skolarbetet då vi båda högre utbildningar inom både matematik och naturvetenskap.M a o vill har jag försökt visa mitt stöd men kan inte göra mycket mer om mamman inte vill ta emot hjälpen.
Jag vet själv inte så mycket om psykisk ohälsa i så unga år. Mitt egna barn har aldrig den här typen av tankar men är självklart medveten om flickans situation. Det är inte hennes närmaste vän så hon känner inte att det ska vara hon som ska stötta. Det andra barnet har aktivt valt att ha andra nära vänner.
Min fråga är således, hur brukar framtiden se ut för barn som så tidigt lider av psykisk ohälsa och redan nu börjar halka efter i skolarbetet? Är deras väg redan utstakad till att livet blir mer krokigt? Jag känner så för barnet eftersom jag känt både henne och mamman sedan förskolan.