• Anonym (Från en förälder till en annan)

Hur går det för barn som tidigt lider av psykisk ohälsa?

Jag är bekymrad för min dotters kompis. Barnen går i 5an. Mamman till kompisen  är ensamstående med 2 yngre syskon. Den här kompisen har sedan förskoleklass mått dåligt antagligen pga av en frånvarande pappa men kanske delvis också för att det finns bipolaritet i i släkten samt ätstörning. Skolkuratorn har alltid varit inkopplad.

Det sista jag vet är att hon nu går regelbundet hos bup pga att hon skurit och självskadat sig ett par gånger. Jag vet att detta barn får kämpa på i skolan och får ibland göra om prov pga dåliga resultat. Hon har jättemycket kompisar och är uppenbarligen omtyckt som vän. Samtidigt som hon kan vara väldigt elak och bl a snackar illa o  folk och lägger ut elaka inlägg via tiktok. Upplever henne som lite manipulativ om man får uttala sig så om barn.

Jag har nuförtiden inte så mycket kontakt med mamman och jag har försökt att fråga försiktigt hur det står till med barnet men hon vill inte dela med sig och säger att hon har stöd hos sin mamma och syster. Bl a har jag sagt att jag och min man kan hjälpa till med skolarbetet då vi båda högre utbildningar inom både matematik och naturvetenskap.M a o vill har jag försökt visa mitt stöd men kan inte göra mycket mer om mamman inte vill ta emot hjälpen.

Jag vet själv inte så mycket om psykisk ohälsa i så unga år. Mitt egna barn har aldrig den här typen av tankar men är självklart medveten om flickans situation. Det är inte hennes närmaste vän  så hon känner inte att det ska vara hon som ska stötta. Det andra barnet har aktivt valt att ha andra nära vänner.

Min fråga är således, hur brukar framtiden se ut för barn som så tidigt lider av psykisk ohälsa och redan nu börjar halka efter i skolarbetet? Är deras väg redan utstakad till att livet blir mer krokigt? Jag känner så för barnet eftersom jag känt både henne och mamman sedan förskolan.
  • Svar på tråden Hur går det för barn som tidigt lider av psykisk ohälsa?
  • Anonym (M)
    Anonym (Från en förälder till en annan) skrev 2025-02-11 12:52:53 följande:

Herre!
    Jag skev just att mina ambitioner inte ligger i att lyfta berg. Deras välmående är varken min eller min dotters ansvar. Jag undrade om man vet vad utfallet blir när barn i så tidig ålder lider av psykisk ohälsa. Jag skiter fullständigt i om någon random person  anser att jag är snobbig eller anledningen till varför vi inte står nära varandra . Min dotter går stenhårt in för sin idrott och har hittat nya vänner där, detta barn idrottar inte och valde andra vänner före min dotter. Barns umgänge är ju ombytligt. Vi har inga naturliga sociala plattformar längre och då är det väl inte så konstigt att man inte anförtror sig till varandra längre. Eller anses idrott också vara att ställa sig över någon?

Jag frågade inte efter vad jag kan göra. Jag bad inte om råd och inte heller tror jag lite läxhjälp skulle hjälpa till med psykisk ohälsa på något sätt. Den som påstår något sånt måste ju vara lite korkad själv eller lida av mindervärdeskomplex.

Ändå verkar du bry dig väldigt mycket. Jag skrev ett inlägg om barn i min omgivning som hade psykiska problem och som det har gått bra för i vuxen ålder samt vad jag tror att det beror på.

Fast du svarade enbart på det jag skrev om ensamma mammor och tog inte ens till dig av det jag skrev utan blev defensiv och skrev om dig själv. 

Det är fint att du oroar dig för den här tjejen men dina inlägg handlar lika mycket om hur bra det går för dina barn och din familj. Vad har det med ämnet att göra? 

Det ger intrycket av att du egentligen ser ner på den här mamman. 

• Anonym (M)
    Anonym (Från en förälder till en annan) skrev 2025-02-11 12:52:53 följande:

Herre!
    Jag skev just att mina ambitioner inte ligger i att lyfta berg. Deras välmående är varken min eller min dotters ansvar. Jag undrade om man vet vad utfallet blir när barn i så tidig ålder lider av psykisk ohälsa. Jag skiter fullständigt i om någon random person  anser att jag är snobbig eller anledningen till varför vi inte står nära varandra . Min dotter går stenhårt in för sin idrott och har hittat nya vänner där, detta barn idrottar inte och valde andra vänner före min dotter. Barns umgänge är ju ombytligt. Vi har inga naturliga sociala plattformar längre och då är det väl inte så konstigt att man inte anförtror sig till varandra längre. Eller anses idrott också vara att ställa sig över någon?

Jag frågade inte efter vad jag kan göra. Jag bad inte om råd och inte heller tror jag lite läxhjälp skulle hjälpa till med psykisk ohälsa på något sätt. Den som påstår något sånt måste ju vara lite korkad själv eller lida av mindervärdeskomplex.

Ok, mindervärdeskomplex i förhållande till dig och ditt liv som underförstått är värt mer eller hur menar du nu?
  • Anonym (F)
    Anonym (slejf) skrev 2025-02-11 11:26:18 följande:
    Med ökande ålder måste man ju vara mer och mer noga med barnets egen integritet. Och om varken ni eller era barn längre är så nära vänner så är det ju naturligt att inte anförtro svåra och känsliga saker längre. 

Jag vet inte om du uppfattade att jag kallade er skrytsamma föräldrar? Det gjorde jag inte, men att du kan upplevas som dömande när du tar upp hög utbildning i förhållande till barnets skolsvårigheter. Dels för att du ju inte vet vad det är för skolsvårigheter (koncentration, dyslexi, NPF, depression eller ren kunskapsbrist), eller att just dina insatser skulle göra nån som helst skillnad för barnet. 

Såklart det är lätt att hjälpa ett barn som har det lätt för sig? Men att du bara för det skulle kunna hjälpa ett barn, med för dig okända svårigheter, är ju att tänka väl ensidigt om en situation. Att du är utbildad inom matematik och naturvetenskap innebär ju inte att du har nån pedagogisk kunskap bara för det. Och om skolproblemen beror på depression eller autism så är väl knappast läxhjälp med en före detta kompis förälder ett rimligt steg?

Om du verkligen vill hjälpa så kan du satsa på att vara en vän, inte en oombedd hjälpare som kommer med förslag som säkert inte ens är på kartan vad barnet behöver. 
    Exakt!!

TS vill kanske något annat av familjen som hon vill få tillgång till hela familjens hälsa, vilket som inte är hennes uppgift alls.
  • Anonym (r)

Det känns väldigt obehagligt att diskutera ett barn framtid på sättet som TS vill.

Jag hade ingen baktanke med något alls. Det första svaret jag fick var det enda sakliga svar på min fråga. Allt annat är påhopp, anklagelser och ifrågasättande om min dolda min agenda. Jag har ingen skyldighet att bemöta era anklagelser eller påståenden. Ni eldar bara på varandra och tycker det ena påhoppet är bättre än det andra. Det kanske inte är så konstigt att vissa lyckas bättre än andra i livet med tanke på hur lättkränkta och aggressiva en stor del är utav att bara läsa en text av en person dom inte har någon som helst relation till. Om ämnet är så obehagligt så förstår jag inte varför man ens kommenterar. 

• Anonym (M)
    Anonym (Från en förälder till en annan) skrev 2025-02-11 14:07:34 följande:

Jag hade ingen baktanke med något alls. Det första svaret jag fick var det enda sakliga svar på min fråga. Allt annat är påhopp, anklagelser och ifrågasättande om min dolda min agenda. Jag har ingen skyldighet att bemöta era anklagelser eller påståenden. Ni eldar bara på varandra och tycker det ena påhoppet är bättre än det andra. Det kanske inte är så konstigt att vissa lyckas bättre än andra i livet med tanke på hur lättkränkta och aggressiva en stor del är utav att bara läsa en text av en person dom inte har någon som helst relation till. Om ämnet är så obehagligt så förstår jag inte varför man ens kommenterar. 

Hahaha, det enda du gör är att bekräfta att vi hade rätt från början. 
    Anonym (M) skrev 2025-02-11 14:22:46 följande:
    Hahaha, det enda du gör är att bekräfta att vi hade rätt från början. 
    Du är bra korkad. Du tror inte jag skrev det där för att provocera?  Skrattar bäst som skrattar sist. Det är väl snarare att du och alla andra med noll impulskontroll som bekräftar er själva?
  • Anonym (r)

Dold agenda? Den verkar väldigt tydlig.

• Anonym (M)
    Anonym (Från en förälder till en annan) skrev 2025-02-11 14:33:17 följande:
    Du är bra korkad. Du tror inte jag skrev det där för att provocera?  Skrattar bäst som skrattar sist. Det är väl snarare att du och alla andra med noll impulskontroll som bekräftar er själva?
    Det krävdes inte mycket för att din altruistiska självbild skulle börja krackelera. 
    Anonym (M) skrev 2025-02-11 15:36:49 följande:
    Det krävdes inte mycket för att din altruistiska självbild skulle börja krackelera. 
    Du tycker själv att du för en trevlig ton i samtalet? Du om någon är en elitistisk fjant. Jag har väl ändå rätt att försvara mig om påståendena om mig är helt uppåt väggarna fel? Och varför ska man inte kunna prata om barns ohälsa och vad det för med sig i framtiden utan att det är obehagligt?  Ni är helt paranoida och konspriratoriska när ni tror att jag är "ute efter något annat". Druckit för mycket kool-aid?
  • Anonym (M)
    Anonym (Från en förälder till en annan) skrev 2025-02-11 17:22:01 följande:
    Du tycker själv att du för en trevlig ton i samtalet? Du om någon är en elitistisk fjant. Jag har väl ändå rätt att försvara mig om påståendena om mig är helt uppåt väggarna fel? Och varför ska man inte kunna prata om barns ohälsa och vad det för med sig i framtiden utan att det är obehagligt?  Ni är helt paranoida och konspriratoriska när ni tror att jag är "ute efter något annat". Druckit för mycket kool-aid?

Jag har ifrågasatt det du skrev, du attackerar mig för den du anser att jag är. Du beklagar dig över personangrepp ovan men det är exakt vad du ägnar dig åt själv. 

Jag ifrågasatte dina resonemang och du vräker på med invektiv. 

• Goneril

Har följt tråden, frågan var helt enkelt hur det går för barn med psykisk ohälsa senare i livet och huruvida  folk kunde bidra med sina upplevelser.. Den frågan går knappast att besvara eftersom det finns så många faktorer som spelar in. Tråden spårade ur något och kom att bli en tvekamp mellan några skribenter och deras utbildning. Det var inte avsikten utan TS undrade helt enkelt hur det har gått i livet för dessa ungdomar.                                                                                                         Att den psykiska ohälsan ökat bland unga är ett känt faktum och stora insatser krävs ibland för att hjälpa dem. De fall jag har sett på nära håll handlade om mobbing, där var det nödvändigt att byta skola. Sen gick det bra för barnen ifråga, i stället för att bli  hemmasittare gick de ut gymnasiet med skapliga betyg. Ett annat barn med ensamstående förälder lyckades inte lika bra. Nu måste inte föräldrarna nödvändigtvis leva ihop; det viktiga är att båda tar sitt ansvar.                                                                                                                      Så var det frågan om läxhjälp; inte måste man ha en hög universitetsutbildning för att hjälpa någon i högstadiet eller gymnasiet! Huvudsaken är att man behärskar ämnet och är pedagogisk. TS  och mannen har "högre utbildningar" och påpekar de det alltför tydligt tror jag inte att det faller i god jord. Den frånvarande pappan är ett problem; honom borde man ställa mot väggen. Även om inte föräldrarna lever ihop borde han ta sitt ansvar. Man kan också hyra läxhjälp, en student till exempel. Det är bättre än att TS "hjälper till", i nuläget kan det bli lite infekterat.

• Anonym (Håller med)
    Anonym (M) skrev 2025-02-11 11:32:14 följande:

Det finns flera ungdomar i min omgivning som mådde dåligt under uppväxten med ätstörningar och olika NPF-diagnoser men som idag mår bra och har hittat sin väg i livet. 

Mamman till kompisen verkar ju göra det hon kan med BUP etc. Det visar att mamman är engagerad och det är en mycket viktig faktor för att det ska gå bra. 

Jag är född på 70-talet när det inte alls fanns samma medvetenhet om diagnoser och psykiska problem hos barn och unga och det gick bra ändå för flera av mina vänner som hade det tufft. 

Det var självfallet sämre på den tiden men min poäng är att psykiska problem i barn- och ungdomen inte behöver innebära att man inte klarar sig senare i livet. 

Som ensamstående mamma kan jag dock bli lite trött på att det tas upp som en faktor i det här sammanhanget. Jag kan förstå argumentet om tidsbrist men barn får inte per automatik psykiska problem för att de växer upp med en förälder. 

De ungdomar som har mått dåligt i min omgivning har vuxit upp i kärnfamiljer med högutbildade, resursstarka föräldrar. Min son är en av de få som inte har haft psykiska problem, kontakt med BUP etc. 

Jag växte själv upp i en sådan kärnfamilj som dessutom var rejält förmögen och jag skulle byta min svåra barndom mot en med en kärleksfull närvarande ensam mamma any day. 

Jag tror att du menar väl TS men jag har lite svårt för när folk framställer ensamma mammor som tragiska personer då man tvärtom behöver vara stark för att klara av det, inte minst på grund av alla fördomar. 

Jag håller helt med dig! Jag är ensamstående mamma på heltid med två barn som mår psykiskt och fysiskt bra. Det går bra i skolan, med kompisar, fritidsintressen, de har inga diagnoser osv. Skulle ärligt säga att det går bättre för mina barn än för majoriteten av barnen i deras omgivning. 

Själv är jag uppvuxen i kärnfamilj. Jag mådde dåligt redan i mellanstadiet, hade ätstörningar och depression. Jag klarade av skolan men var ju inte glad direkt. Mår bra som vuxen. Fick hjälp via kuratorn och andra vuxna omkring mig. Men mina föräldrar hjälpte mig knappast. Började må bra när jag närmade mig 30-årsåldern. 
  • Anonym (Later gator)

Jag har, vad det känns, aldrig mått psykiskt bra. Jag satt på BUP första gången som 8-åring, efter att ha låst in mig på toaletten hemma med en kökskniv.

Idag är jag 23 och nej, jag mår inte bra, och nja, det går inte jättebra för mig.

Jag kan skriva mer imorgon. Jag skrev mest det här inlägget för att spara tråden. 

• Anonym (kalle)

Jag har fått sjukpension. Mått dåligt ända sedan barnsben, om det var frågan?

Så ingen hög livskvalitet är en risk.

Anonym (Later gator) skrev 2025-02-12 00:10:09 följande:

Jag har, vad det känns, aldrig mått psykiskt bra. Jag satt på BUP första gången som 8-åring, efter att ha låst in mig på toaletten hemma med en kökskniv.

Idag är jag 23 och nej, jag mår inte bra, och nja, det går inte jättebra för mig.

Jag kan skriva mer imorgon. Jag skrev mest det här inlägget för att spara tråden. 

Jag är väldigt ledsen för att höra det. Jag var dum nog att berätta min egen situation och hur "bra " jag är men det var den här typ av inlägg jag efterfrågade även om större delen trodde jag hade någo annan agenda.
    Vad hade hjälpt dig i din situation? Vad hade omgivningen kunnat göra bättre?
    Anonym (kalle) skrev 2025-02-12 20:41:35 följande:

Jag har fått sjukpension. Mått dåligt ända sedan barnsben, om det var frågan?

Så ingen hög livskvalitet är en risk.

Också väldigt ledsen för din skull  Hur gammal är du? Ställer samma fråga till dig. Vad hade omgivningen  kunnat göra bättre för din skull.

• Anonym (kalle)
    Anonym (Från en förälder till en annan) skrev 2025-02-12 22:29:55 följande:
    Jag hade som barn behövt familj som inte var dysfunktionell. Skola som brydde sig. Och vänner som inte introducerade mig till droger.

Nu har jag vad jag behöver till viss del. Kommer aldrig kunna ha förhållande eller familj själv men jag har fast inkomst och går till Fontänhuset.

Jag är 39 år.
Svar på tråden Hur går det för barn som tidigt lider av psykisk ohälsa?