Tyra myra skrev 2025-02-20 13:28:03 följande:
Vad tror du? är det en respekt man aldrig haft för sin partner eller är det en respekt man förlorat för sin partner?
Har funderat länge över detta, men aldrig kommit fram till något entydigt svar.
Så vad tror du?
Tror att det kan vara båda. Tänker att de personer som går från det ena förhållander till det andra och vänstrar i dessa saknar grundläggande respekt generellt. Där är något som gör att "min tillfälliga tillfredsställelse" om den så är sexuell, emotionell, psykologisk eller har mer med spänning att göra, är viktigare än min partners rätt att fatta välinformerade beslut.
Sedan tror jag att det finns många förhållanden där kärleken kanske dött, respekten långsamt brutits ned över tid, där personen kanske långt tidigare borde ha lämnat. Men att lämna är så definitivt, det finns ingen tillbakaväg och faktum är ju att vi ändå har det ganska bra tillsammans. Är det värt att riskera? Och så väntar och väntar man istället för att faktiskt gör jobbet (lämna eller på riktigt jobba på relationen) och plötsligt dyker någon upp som faktiskt verkar vara bättre och så tar en risken att testa,