• Anonym (Mannen)

Säga till flickvän att jag inte vill ha en son

Hej. Jag har en fundering som jag sitter och tänker på och har gjort länge. Jag vill ha barn med min flickvän men jag vill absolut inte ha en son. Jag känner att jag inte har de rätta generna för en pojke och vill inte ha en son som ser ut som mig under några omständigheter.

Hur ska jag ta upp detta med tjejer att jag vill att hon gör abort om det visar sig vara en pojke?

• Svar på tråden Säga till flickvän att jag inte vill ha en son
  • Anonym (xxx)

Låt henne även fundera på hur hon ställer sig till om hon får missfall, är hon då också beredd att göra abort nästa gång hon blir gravid?

• Anonym (4)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-06 17:45:16 följande:
    Efter en otrolig massa år. Ett helt ung liv i incelliv vill jag inte att en ev son ska uppleva.
    Så du önskar att du hade blivit aborterad istället?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-06 22:56:43 följande:

Det är ju inga problem att vara kort. Är många män som är det. Du tycker korta tjejer är snygga? Men korta tjejer har ju i sådana fall korta pappor? Eller? Annars skulle dom väl vara långa?

Det är stora problem att vara kort som man i Sverige.
    Anonym (4) skrev 2025-02-07 08:39:09 följande:
    Så du önskar att du hade blivit aborterad istället?
    Inte nu, men flera perioder i mitt liv har jag önskat det.
  • Anonym (Lägg ner)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-06 20:30:47 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Men jag kan inte släppa denna tanke :/
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 20:04:41 följande:
    Om du tex ser på Daniel Radcliffe, Elijah Wood,  Al Pacino,  Robert Downey Jr, Lionel Messi så är de 1,70 eller kortare. Man får ändå kalla dem för framgångsrika.
    Tror du dessa hade haft lätt att få kvinnor om dom inte var rika och berömda? Det tror inte jag.

De har alla varit okända och "orika" innan de blev kända och rika. Visst, Daniel Radcliffe är ju känd sedan liten men de övriga har varit både okända och inte rika tidigare. Så lägg ner det där tramset om att de får tjejer bara för att de är kända och har pengar. Det handlar om självkänsla, om självförtroende, om att vara en sympatisk person. 

Det finns en anledning till varför man inte får göra könsultraljud innan abortgränsen uppnåtts. 
  • Anonym (två barns mamma)

Ts jag tror att få kvinnor vill vara gravida så pass länge tills det går att se könet för att sen göra abort för att mannen vill det pga kön, hon ska alltså var gravid i flera veckor med allt vad det innebär för att sen göra abort för att du anser att det är fel kön. Inte nog med att hon ska behöva vara gravid och inte kunna känna och glädjas utan bara oroa sig för att det är fel kön, sen genomgå en abort för att du vill, ett ingrepp. Sen ska ni försöka igen och hennes oro då igen att det åter ska vara en pojke, samma sak ska upprepas, vad tror du att det gör med hennes känslor?
    Ska hon kanske vara gravid i flera veckor fler gånger för att sen göra abort flera gånger för att det är pojkar?
    Vet faktiskt inte vem som skulle vilja genomgå det, måste vara jättesvårt känslomässigt.
    Tror inte någon vill vara med om det.
    Nej då får ni söka er utomlands där man kan göra ivf och där könsbestämning är tillåtet vilket det ju inte är i Sverige. Men det är ju väldigt dyrt.
    Men även om hon först säger att hon kan göra abort en gång, kanske hon inte vill göra det fler gånger.
    Hon kan även säga att hon kan tänka sig abort men sen när hon är gravid och har alla symtom, känner sig gravid med ett barn kan helt andra känslor komma och då kan man helt ändra sig och inte alls längre kan tänka sig att ta bort ett barn som växer inom sig.
    Man kan inte veta innan man blir gravid hur man kommer att känna och att ta bort ett barn bara pga att partnern tycker att det är fel kön kan kännes helt främmande när man är gravid.
    Men du får väl fråga om hon vill göra abort efter ett antal veckor och hur många gånger hon kan tänka sig att göra samma procedur, tror inte många vill genomgå det.
    Tror ni får hitta något annat sätt än aborter.
    Vad säger din flickvän om att du inte kan tänka dig att få pojkar? 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-06 20:30:47 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Men jag kan inte släppa denna tanke :/
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 20:04:41 följande:
    Om du tex ser på Daniel Radcliffe, Elijah Wood,  Al Pacino,  Robert Downey Jr, Lionel Messi så är de 1,70 eller kortare. Man får ändå kalla dem för framgångsrika.
    Tror du dessa hade haft lätt att få kvinnor om dom inte var rika och berömda? Det tror inte jag.

Föddes de rika och berömda då?

Det är ju tvärtom, de visar att trots att de föddes i vanliga familjer och är korta, så kan man lyckas. Du har ju redan bestämt dig för länge sedan att du ska vara misslyckad.
  • Anonym (Emma)

Ts vad händer om din flickvän önskar sig pojkar? Kommer du separera då eller inte vilja ha barn alls? Jag ville hemskt gärna ha pojkar, vilket jag också fick.

Min man har 6 brorsor ( varav 3 halvsyskon), och två systrar. Det var mao rätt stor chans at vi skulle få killar. De två systrarna var dessutom sist kommande barn. Det krävdes några försök innan min mans pappa fick flickor.

• Anonym (Kajsa)

Hur lång är du?
    Det är nog mer än din längd som gjort att du har haft svårigheter. Att ens tänka att din flickvän ska utsättas för detta säger en del om din förmåga till empati. Har du fått någon form av terapi?

• Anonym (Mannen)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2025-02-07 09:53:54 följande:

Ts jag tror att få kvinnor vill vara gravida så pass länge tills det går att se könet för att sen göra abort för att mannen vill det pga kön, hon ska alltså var gravid i flera veckor med allt vad det innebär för att sen göra abort för att du anser att det är fel kön. Inte nog med att hon ska behöva vara gravid och inte kunna känna och glädjas utan bara oroa sig för att det är fel kön, sen genomgå en abort för att du vill, ett ingrepp. Sen ska ni försöka igen och hennes oro då igen att det åter ska vara en pojke, samma sak ska upprepas, vad tror du att det gör med hennes känslor?

Vad säger din flickvän om att du inte kan tänka dig att få pojkar?

När du skriver sådär så börjar jag tänka annorlunda faktiskt. Ja det måste vara jobbigt. Jag har inte tagit upp detta med henne då det är ett känsligt ämne med abort.
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-07 10:12:04 följande:
    Du har ju redan bestämt dig för länge sedan att du ska vara misslyckad.
    Jag kan ju se hur mitt liv har varit fram tills nu? Min historia är fakta.
    Anonym (Emma) skrev 2025-02-07 10:12:05 följande:

Ts vad händer om din flickvän önskar sig pojkar? Kommer du separera då eller inte vilja ha barn alls? Jag ville hemskt gärna ha pojkar, vilket jag också fick.

Min känsla är att jag hellre är utan barn faktiskt. Jag vill inte att mina söner ska få samma problem i livet som jag haft. Det är inget värdigt liv.
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-02-07 11:19:24 följande:

Hur lång är du?
    Det är nog mer än din längd som gjort att du har haft svårigheter. Att ens tänka att din flickvän ska utsättas för detta säger en del om din förmåga till empati. Har du fått någon form av terapi?

1.65. Nej jag har aldrig haft terapi gällande just detta med längd.
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-07 20:06:46 följande:
    När du skriver sådär så börjar jag tänka annorlunda faktiskt. Ja det måste vara jobbigt. Jag har inte tagit upp detta med henne då det är ett känsligt ämne med abort.
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-07 10:12:04 följande:
    Du har ju redan bestämt dig för länge sedan att du ska vara misslyckad.
    Jag kan ju se hur mitt liv har varit fram tills nu? Min historia är fakta.Min känsla är att jag hellre är utan barn faktiskt. Jag vill inte att mina söner ska få samma problem i livet som jag haft. Det är inget värdigt liv.
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-02-07 11:19:24 följande:

Hur lång är du?

1.65. Nej jag har aldrig haft terapi gällande just detta med längd.
    Ja det är bra att du tänker till om vad det innebär känslomässigt för din flickvän,
    det skulle ju kunna innebära fler aborter på raken om det visar sig vara pojkar innan det blir en flicka, det kan man ju inte veta innan.
    Hur många gånger skulle man orka vara gravid med allt vad det innebär och inte kunna känna glädje för att veta att man ska göra abort om det är en pojke.
    Har faktiskt väldigt svårt att se att någon vill göra abort flera ggr på raken, vad skulle hon känna om hon tex för tredje gången åter skulle behöva göra abort?
    Hur skulle hennes känslor vara för att du inte vill ha en son?
    Hon kanske själv inte bryr sig om vilket kön det är utan vill ha barn.
    Tror hon skulle vara känslomässigt dränerad och om hon skulle ha gjort flera aborter kanske inte alls sen då kunna känna glädje när det sen till slut blir en flicka, kanske tom känna skuld att hon tagit bort pojkar.
    Jag kan givetvis inte veta detta men det skulle kunna vara så och jag tror inte du har satt dig in i din flickväns känslor utan tänker på hur du själv känner för din situation.

Jag tror det är svårt att få någon kvinna att gå med på att utsätta sig själv för möjliga flera aborter för att mannen inte vill att en son ska bli lik en själv.

Din flickvän har ju fallit för dig och tycker om dig som du är, hur skulle hon då gå med på att eran potentiella son/söner inte skulle duga för att han/ dom kanske skulle se ut som dig? Det blir märkligt speciellt eftersom dom inte ens behöver få din längd.
    1.65 är inte långt men heller inte extremt kort.
    Vi känner ett par män som har din längd, dom lever i förhållande och har barn.
    Jag förstår att du mår dåligt men att be din flickvän göra abort/aborter är inte lösningen.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Short Kings)

Jag har en kort sambo och vi har söner som också kommer bli korta. Men vet du vad, min sambo är fantastik på alla sätt och vis och jag har inte reflekterat så mycket mer över hans längd mer än att jag konstaterade att han var kort (kortare än mig). Han har aldrig haft problem att få tjejer, snarare tvärtom. Det var jag som fick jaga honom ;). och inte för att låta skrytig, men mitt utseende är det inget fel på, jag har kunnat välja och vraka när det kommer till män. 

Barnen är medvetna om att de är korta och det har varit jobbigt ett par gånger för dem i skolan, men det är ju för att andra ungar är så jäkliga och det kan de ju vara för allt möjligt. Men det beror ju lite på hur man tar det med. Nån måste vara kortast helt enkelt. Äg det!

Så bygg upp ditt självförtroende, skaffa barn när du är redo och lär både söner och döttrar att de duger precis som de är. Oavsett längd. 

Svar på tråden Säga till flickvän att jag inte vill ha en son