Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Säga till flickvän att jag inte vill ha en son

Hej. Jag har en fundering som jag sitter och tänker på och har gjort länge. Jag vill ha barn med min flickvän men jag vill absolut inte ha en son. Jag känner att jag inte har de rätta generna för en pojke och vill inte ha en son som ser ut som mig under några omständigheter.

Hur ska jag ta upp detta med tjejer att jag vill att hon gör abort om det visar sig vara en pojke?

• Svar på tråden Säga till flickvän att jag inte vill ha en son
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-06 13:05:33 följande:
    Är du verkligen mogen för att bli förälder? Jag hade börjat i den ändan, så prata med någon utomstående, en psykolog kanske. Då kan du diskutera båda sakerna, dels att du inte vill ha en pojke, men även varför du tycker att din fästmö ska gå igenom en abort bara för att könet inte passar dig. Varför du ens snuddar vid tanken att kunna få bestämma över hennes kropp. Dessutom, det är inte säkert att man kan se det så tidigt, inte 100%. 
    Just därför jag vill veta hur jag ska lägga fram detta.
    Anonym (Silja) skrev 2025-02-06 13:17:42 följande:

Att be någon att genomgå en befruktning och sedan abort med ett friskt foster är helt uteslutet. Det kan bli sista spiken i kistan för er relation. 

Händer in detta hela tiden av andra anledningar? Människor gör abort av ekonomiska skäl bland annat. Eller för att man inte känner sig redo.
    Anonym (Silja) skrev 2025-02-06 14:55:17 följande:
    Det har hon, men HAN har inte rätt att be henne göra abort. Det är inte i hans kropp barnet växer. 
    Min tjej och jag vill väl att våra barn ska kunna lyckas så bra som möjligt i livet? Jag är övertygad om att min son inte kommer få det kul i livet. Men en dotter kan få det ganska bra.
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 16:19:45 följande:

Gissat att TS anmälde mitt inlägg. Moget.

Ts, du kan inte kräva det. Innan du accepterar att det kan bli både en son och en dotter ska du helt enkelt inte skaffa barn. För barnet behöver en pappa som jobbat mer med sig själv än vad du verkar ha gjort. Det är inte för din skull jag säger det, uta barnets.

Nej det gjorde jag inte.

Det är såklart jag inte kan KRÄVA det. Men jag önskar gärna det. Min dröm är två tvillingflickor.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 16:28:16 följande:
    Din dröm borde vara friska barn. Som sagt, du låter faktiskt inte redo att skaffa barn.
    Det ingår där också såklart.
    Anonym (Flicka) skrev 2025-02-06 16:42:09 följande:

Kul att du inte vill ha en son som ser ut som dig. Fun fact! Jag vet flera tjejer som är på pricken lik sin far. Och killar som är lika sin mor. 

Är det inte lika synd om en framtida eventuell dotter som en son om de ser ut som dig i så fall? Var glad för och om du kan få barn istället. 

Undantaget är om man bär på genetiska sjukdomar, då kan abort vara ett alternativ. Inte ditt utseende. Tänk på din flickvän också som är ihop med dig på grund av hur du är och ser ut. Vad ska hon tro?

Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 16:29:42 följande:

Att inte vilja skaffa en son för att han visuellt ser ut som dig? Du vet om att även en dotter kan bli en kopia?

Jag tänker främst på min längd. Korta tjejer är snygga men inte korta män.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-02-06 17:43:08 följande:
    Det är faktiskt synd om korta män. Men du hittade uppenbarligen en tjej ändå?
    Efter en otrolig massa år. Ett helt ung liv i incelliv vill jag inte att en ev son ska uppleva.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-02-06 17:45:52 följande:

Sen är det inte säkert att en son kommer bli kort bara för att du är det. Kolla på andra släktingar också.

Jag känner för övrigt ett par där båda är korta och faktiskt mor och farföräldrar är inte heller speciellt långa. Men dottern blev en jätte typ

Visst kan det hända. Men för mig blev det tvärtom som blev kortare än min pappa och typ jämnlång med mamma.
    AndreaBD skrev 2025-02-06 18:12:46 följande:
    Det är inte klokt att tänka så. Du kan inte veta vad en eventuell son skulle ärva av dig. När det gäller utseende - jag har sett barn som såg riktigt bra ut trots att de hade två ganska fula föräldrar. Man kan aldrig veta hur barnet kommer att se ut, vilka gener han får av mamma och vilka av pappa.
    Jag förstår ju att man kanske inte bör tänka så, men jag gör det. Tänk om min eventuellt son får uppleva ett liv och uppväxt som jag har fått göra? Blivit hånad av tjejer många gånger under livet för min längd av tjejer. Jag önskar ingen att få uppleva detta.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 19:53:06 följande:

Ts, det du frågar om är inte görbart. Att be en kvinna genomgå en abort för att du inte vill ha ett visst kön är inget du kan önska, begära eller kräva av en annan individ. Det är inte din kropp. Det du begär är en extrem belastning på en annan människa för att lugna din egen oro för framtiden.

Jag förstår hur du tänker. Men jag kan inte släppa denna tanke :/
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 20:04:41 följande:
    Om du tex ser på Daniel Radcliffe, Elijah Wood,  Al Pacino,  Robert Downey Jr, Lionel Messi så är de 1,70 eller kortare. Man får ändå kalla dem för framgångsrika.
    Tror du dessa hade haft lätt att få kvinnor om dom inte var rika och berömda? Det tror inte jag.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Emma) skrev 2025-02-06 20:46:34 följande:
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-06 20:30:47 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Men jag kan inte släppa denna tanke :/Tror du dessa hade haft lätt att få kvinnor om dom inte var rika och berömda? Det tror inte jag.

Men din längd är inte allt som avgör hur din avkomma blir.
    Min syster är kortväxt på 150cm och hennes man är i min längd 165 cm. Deras dotter som är 12 år har redan gått om mamma och pappa. Deras 16 åriga son är redan 183cm.

Kolla inte bara på dig själv utan dina bröder, kusiner, farbröder etc.
    Sist och slutligen, vad har det flr betydelse om han inte skulle bli så lång? Det finns många andra män i världen som inte är långa. Mobbing kan ske för vad som helst, och problemet ligger oftast hos mobbarna. Du kan lära din son självförtroende och att våga säga ifrån.

P.S jag förstår din rädsla var den kommer ifrån, men låt den inte hindra dig från att leva.

Ja man kan ju aldrig veta, men tänk om han blir som mig? De flesta tjejer är väldigt anti korta män, om du bara visste vad jag har fått höra igenom mitt liv.
    Anonym (Lol) skrev 2025-02-06 20:58:33 följande:
    Just därför behöver du gå i terapi innan du skaffar barn. För att bearbeta det.

Att det enda du fokuserar på är deras framgång med tjejer säger också något. Det är alltså världsstjärnor inom film och idrott och din enda tanke är "de fick tjejer". 
    Oavsett om jag går i terapi eller inte så vet vi att korta män har det tufft med kvinnor.

Såklart att många kändisar hade haft svårt med tjejer om dom inte varit just kändisar.
    Aliona skrev 2025-02-06 21:01:09 följande:

Ni får fundera på vad ni har för alternativ. Att göra abort mot sin vilja är självklart helt uteslutet, för en abort kan vara ett mycket stort trauma för en kvinna, i synnerhet om hon egentligen inte vill. On ni verkligen inte vill riskera att en pojke får dina gener så är kanske spermadonation ett alternativ för er? Jag skulle tro att det går att göra på privata kliniker i er situation. 

Ja jag förstår att abort kan vara väldigt jobbigt. Därför skulle jag gärna vilja göra någon form av könsval om det går. För ärligt talat är jag hellre utan barn än får en son.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-06 22:56:43 följande:

Det är ju inga problem att vara kort. Är många män som är det. Du tycker korta tjejer är snygga? Men korta tjejer har ju i sådana fall korta pappor? Eller? Annars skulle dom väl vara långa?

Det är stora problem att vara kort som man i Sverige.
    Anonym (4) skrev 2025-02-07 08:39:09 följande:
    Så du önskar att du hade blivit aborterad istället?
    Inte nu, men flera perioder i mitt liv har jag önskat det.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2025-02-07 09:53:54 följande:

Ts jag tror att få kvinnor vill vara gravida så pass länge tills det går att se könet för att sen göra abort för att mannen vill det pga kön, hon ska alltså var gravid i flera veckor med allt vad det innebär för att sen göra abort för att du anser att det är fel kön. Inte nog med att hon ska behöva vara gravid och inte kunna känna och glädjas utan bara oroa sig för att det är fel kön, sen genomgå en abort för att du vill, ett ingrepp. Sen ska ni försöka igen och hennes oro då igen att det åter ska vara en pojke, samma sak ska upprepas, vad tror du att det gör med hennes känslor?

Vad säger din flickvän om att du inte kan tänka dig att få pojkar?

När du skriver sådär så börjar jag tänka annorlunda faktiskt. Ja det måste vara jobbigt. Jag har inte tagit upp detta med henne då det är ett känsligt ämne med abort.
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-07 10:12:04 följande:
    Du har ju redan bestämt dig för länge sedan att du ska vara misslyckad.
    Jag kan ju se hur mitt liv har varit fram tills nu? Min historia är fakta.
    Anonym (Emma) skrev 2025-02-07 10:12:05 följande:

Ts vad händer om din flickvän önskar sig pojkar? Kommer du separera då eller inte vilja ha barn alls? Jag ville hemskt gärna ha pojkar, vilket jag också fick.

Min känsla är att jag hellre är utan barn faktiskt. Jag vill inte att mina söner ska få samma problem i livet som jag haft. Det är inget värdigt liv.
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-02-07 11:19:24 följande:

Hur lång är du?
    Det är nog mer än din längd som gjort att du har haft svårigheter. Att ens tänka att din flickvän ska utsättas för detta säger en del om din förmåga till empati. Har du fått någon form av terapi?

1.65. Nej jag har aldrig haft terapi gällande just detta med längd.
Svar på tråden Säga till flickvän att jag inte vill ha en son