• Anonym (Ångest)

Min kille har en tjejkompis han legat med för längesen

Hej! 

Min kille sedan ett år tillbaka har en tjejkompis som han lärde känna för 17-18 år sen (de var 15 år). Jag har inga problem med att han har tjejkompisar men det som får mig att må dåligt är att jag fick veta att de var tillsammans när de var 15 år och att de har haft sex med varandra. Han har haft två andra längre relationer innan mig utöver denna så jag vet ju att om det hade varit något mellan dem så hade det väl skett tidigare. Jag kan dock inte släppa tanken på att de varit intima med varandra och kan inte övertyga mig om att det inte finns någon attraktion mellan dem. 

Jag har berättat att jag tycker det är jobbigt att veta att de har varit intima men att jag såklart är fine med att de har en relation. Han säger att han knappt minns det och att det verkligen inte finns något mellan dem. Jag förstår att det var väldigt längesen men i mitt huvud känns det jobbigt att veta att de en gång sett varandra på detta sätt. 

Detta har gjort att han inte vågat nämna hennes namn för mig och att han tagit avstånd från henne sen han träffade mig, vilket jag verkligen inte vill. Nu känns det som att han undanhåller deras vänskapsrelation pga att jag inte ska reagera och då bygger jag upp ännu mer i mitt huvud att de hörs i smyg. 

Hur släpper man dessa tankar? Jag håller på att bli knäpp?.

• Svar på tråden Min kille har en tjejkompis han legat med för längesen
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Marina) skrev 2025-02-03 09:54:42 följande:

Jag har själv en god vän som jag en gång för länge sedan - typ 15 år sedan - hade sex med. Vi har dock aldrig varit tillsammans som par, det var bara ett engångsligg. Det är inget vi ångrar, men heller inget som vi velat göra igen. Vi känner ingen attraktion till varandra och har inga romantiska känslor för varandra. Däremot betyder vi mycket för varandra som vänner. Det händer ofta att jag glömmer att vi legat med varandra, för det är liksom inte det jag förknippar med honom.

Jag förstår att situationen i ditt fall känns lite annorlunda eftersom de också hade en kärleksrelation. Men jag är övertygad om att din killes relation till henne idag är ungefär som den jag har till min vän. Jag tror det är väldigt vanligt att man vid något tillfälle utforskar vilken sorts relation man kan ha med någon man tycker om, och ibland visar det sig att man inte passade som par men det betyder inte att man inte kan ha en värdefull relation på andra sätt.

Om den här tjejkompisen fanns i hans liv innan du gjorde det, kan du inte kräva att hon försvinner. Att bestämma vem partnern får umgås med är en no-no och aldrig hälsosamt.

Däremot ställer jag mig väldigt skeptisk till att han:

A ) berättade om deras historik för dig. Det hade han faktiskt inte behövt göra. 
    B ) tydligen ställer kravet att du inte får ha kontakt med ex, men han får det.

Det är DET du ska oroa dig för. Dubbelstandarden han visar upp. Historik är en sak, men det är något i hur han hanterar detta här och nu som låter väldigt off!

Skönt att höra att det kan vara så!
    Ja, jag tror nog att deras relation är utan några såna känslor, hade det inte varit det så hade de nog haft ihop det mycket tidigare. Nu har det gått så lång tid. 

Det är egentligen jag som har frågat hur de lärde känna varandra, och han är alltid öppen och svarar mig så då berättade han att de en gång var ihop som ?småbarn? och skrattade mest åt det. Tror inte han tänkte sig att jag skulle tycka att det var en grej. Jag gjorde min egen slutsats att de då har haft sex med varandra vilket stämmer. Så det är väl jag som har fiskat fram informationen egentligen men han svarar alltid ärligt. De träffades utomlands. 

Problemet är att han inte anser henne som ett ex eftersom de var så små och han inte ens minns något från den tiden. Han tycker inte heller att han får ha kontakt med sina ex. Så vi har väl lite olika syn där när han inte anser att hon räknas in där. Ex skulle jag nog inte heller kalla det för när man var ihop i högstadiet, men de har fortfarande legat och jag stör mig på att han ska ha kontakt med gamla ligg och att de är tighta idag. 

Givetvis kommer jag inte förbjuda honom att umgås med henne för det Förvärrar nog allt som du säger. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-03 10:17:25 följande:

Skönt att höra att det kan vara så!
    Ja, jag tror nog att deras relation är utan några såna känslor, hade det inte varit det så hade de nog haft ihop det mycket tidigare. Nu har det gått så lång tid. 

Det är egentligen jag som har frågat hur de lärde känna varandra, och han är alltid öppen och svarar mig så då berättade han att de en gång var ihop som ?småbarn? och skrattade mest åt det. Tror inte han tänkte sig att jag skulle tycka att det var en grej. Jag gjorde min egen slutsats att de då har haft sex med varandra vilket stämmer. Så det är väl jag som har fiskat fram informationen egentligen men han svarar alltid ärligt. De träffades utomlands. 

Problemet är att han inte anser henne som ett ex eftersom de var så små och han inte ens minns något från den tiden. Han tycker inte heller att han får ha kontakt med sina ex. Så vi har väl lite olika syn där när han inte anser att hon räknas in där. Ex skulle jag nog inte heller kalla det för när man var ihop i högstadiet, men de har fortfarande legat och jag stör mig på att han ska ha kontakt med gamla ligg och att de är tighta idag. 

Givetvis kommer jag inte förbjuda honom att umgås med henne för det Förvärrar nog allt som du säger. 

När jag läser detta så tror jag inte att det kommer att hålla för er, eftersom du inte litar på honom. 

Detta har gjort att han inte vågat nämna hennes namn för mig och att han tagit avstånd från henne sen han träffade mig, vilket jag verkligen inte vill. Nu känns det som att han undanhåller deras vänskapsrelation pga att jag inte ska reagera och då bygger jag upp ännu mer i mitt huvud att de hörs i smyg. 

Du säger en sak, men menar en annan. Hur han än gör så blir det inte rätt. Han kommer hela tiden behöva gå på äggskal för att du inte känna ångest. Det är inte hållbart i längden.
  • Anonym (Litarpåvarandra)

Den här tråden är ju helt fucked up.
    Snacka om kontrollbehov när man inte litar på sin partner att de kan hålla isär sina ex med sin nuvarande. Speciellt när det är 15 år sedan.
    Kom igen, väx upp!
    Ni kommer aldrig att känna er bekväma i en relation om ni skall vara så osäkra på er själva och er partner.
    Ni låter som fjortisar, faktiskt!

Både jag och min fru umgås fortfarande med våra respektive ex.
    Vi har varit tillsammans i 30 år.
    Aldrig skulle jag föreställa mig att hon skulle få känslor för ett ex, det tog ju slut av en anledning. Hon är t om bra vän med ett av mina ex.

Nä, jag tror det är bäst att alla ni som vill förbjuda era respektive att umgås med vissa människor bara är svaga och osäkra små barn som behöver växa upp.
    Skärp er!

• Anonym (Ely)
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-02 17:43:07 följande:

Jag är bästa vän med en kille jag hade en relation med när jag var 19-23. Det finns absolut ingen attraktion mellan oss såhär elva år senare men vänskapen består. Det var just därför vi gjorde slut, vi tände inte på varandra längre utan var mer väldigt goda vänner. Vi hade inte haft sex på säkert fyra månader när vi officiellt gjorde slut och hade det aldrig efter heller.

Jag tänker inte sluta umgås med honom och om någon tjej hade krävt att han slutade umgås med mig hade jag tyckt att hon var kontrollerande och manipulativ. Men nu har han sambo sedan åtta år tillbaka och även hon är en god vän till mig. Inga tuffa känslor alls mellan oss.

Var tvungen att kolla om det var jag som skrivit det här, för det är exakt såhär jag har med en vän också. Vi var ihop, sen så gjorde vi slut för att vi kände oss som kompisar och inte ett par, och är vänner än idag. Är även vän med hans sambo. De har barn ihop och vi umgås ofta. No hard feelings och det är jättekonstigt att ens tänka på att han och jag varit ihop. Förstår inte varför det skulle vara en big deal att man legat med någon så länge man är förbi det och det inte är något smusslande?
  • Martins07

Jag vet faktiskt inte hur du kan göra men det är en sak du får veta. 
    Det finns inget vänskap mellan en kille och en tjej de gillar varandra och gömmer sig. Däremot det kan finnas om killen är gay eller tjejen är lesbisk. Eller om de är syskon. 

• Anonym (Litarpåvarandra)
    Martins07 skrev 2025-02-03 12:44:29 följande:

Det finns inget vänskap mellan en kille och en tjej de gillar varandra och gömmer sig. Däremot det kan finnas om killen är gay eller tjejen är lesbisk. Eller om de är syskon. 

Men hur inskränkta är ni?
    Man kan visst ha vänner av motsatta könet.
    Skulle säga att mina bästa vänner är kvinnor och jag vill inte ligga med dem för det.
    Sjukt att tro att alla män vill ligga med alla kvinnor.
    Det är att tro väldigt högt om sig själv som kvinna.
  • Anonym (Frida)

Jag är bisexuell, vem får jag vara vän med? Eller vill du ligga med varenda kvinna du ser och tror att vi andra fungerar likadant?
  • Martins07
    Anonym (Frida) skrev 2025-02-03 13:22:22 följande:
    Jag är bisexuell, vem får jag vara vän med? Eller vill du ligga med varenda kvinna du ser och tror att vi andra fungerar likadant?
    Du får vara med vem du vill. Man vill inte ligga med varenda kvinna man ser men man är attraherad.
  • Anonym (Frida)
    Martins07 skrev 2025-02-03 13:44:58 följande:
    Du får vara med vem du vill. Man vill inte ligga med varenda kvinna man ser men man är attraherad.
    Men det finns ju enligt dig ingen vänskap mellan killar och tjejer? Blir verkligen killar attraherad av alla tjejer de någonsin ser, det tvivlar jag på. Jag blir verkligen inte attraherad av vare sig alla killar jag ser och inte heller alla tjejer även om jag föredrar tjejer.
  • molly50

Varför skulle inte män och kvinnor kunna vara vänner?
    Jag har vänner av manligt kön som jag inte vill ligga med och som inte vill ligga med mig. Så jag vet att det går.
    Så varför generalisera?
    Du kanske själv vill ligga med alla kvinnor du är vän med,men det betyder ju inte att alla män tänker likadant.
  • Xenia
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-02 20:04:20 följande:
    Ja jag har sagt vad jag tycker men vet inte riktigt vad man ska göra heller. Antar att jag får acceptera att de har en relation, tror inte det hjälper att förbjuda heller?men pendlar mycket mellan att tycka att det inte är ok och att tycka att jag själv överreagerar.
    Det är ok att de träffas men inte ensamma, tycker jag.
  • Xenia

Jag undrar hur det blir i småstäder/på landet? Eftersom det numera anses helt ok att knulla runt, så lär ett sambopar som varit sexuellt aktiva i tio år ha massor av buksvågrar/buksvägerskor. Kan man ens ha några parmiddagar, antingen har han legat med kvinnan eller hon med mannen eller bägge två. De får sitta ensamma hemma.

Eller så struntar man i det, det förflutna är förflutet.

• Tecum
    Xenia skrev 2025-02-03 14:10:00 följande:

Jag undrar hur det blir i småstäder/på landet? Eftersom det numera anses helt ok att knulla runt, så lär ett sambopar som varit sexuellt aktiva i tio år ha massor av buksvågrar/buksvägerskor. Kan man ens ha några parmiddagar, antingen har han legat med kvinnan eller hon med mannen eller bägge två. De får sitta ensamma hemma.

Eller så struntar man i det, det förflutna är förflutet.

I småstäder och på landet ligger man inte runt på samma sätt som i storstäder, åtminstone inte efter skoltiden, och en orsak är att alla känner alla och man är därför lite mer avvaktande. 

Men händer det så struntar man i det och låter det förflutna vara förflutet.
  • Anonym (Frugan)

Min man hade som tonåring sex med en tjej som senare flyttade till Stockholm och blev lesbisk. Hur ska jag tolka det?
    Var han så dålig i sänghalmen eller ska jag bjuda in henne på trekant?
    Nä det som varit har varit.

• Anonym (blandade nötter)

Mitt ex (jag lämnade) blev ihop med en kvinna som var sjukligt svartsjuk.

Det ledde till en ren protestaktion, att han absolut ville att vi skulle fortsätta luncha eller ta en kaffe ibland, fast i hemlighet. Sen bjöd han mig och min nya partner  på deras bröllop och jag vet att hon hatade det men hon fick ge sig.

Vi andra hade alla känt varandra i 20 år liksom, ska man inte få lov att hålla ihop sitt kompisgäng?

Så det du gör kan få helt motsatt resultat om du inte ser upp.

• Anonym (Päronsplit)
    Anonym (blandade nötter) skrev 2025-02-03 18:50:50 följande:

Mitt ex (jag lämnade) blev ihop med en kvinna som var sjukligt svartsjuk.

Det ledde till en ren protestaktion, att han absolut ville att vi skulle fortsätta luncha eller ta en kaffe ibland, fast i hemlighet. Sen bjöd han mig och min nya partner  på deras bröllop och jag vet att hon hatade det men hon fick ge sig.

Vi andra hade alla känt varandra i 20 år liksom, ska man inte få lov att hålla ihop sitt kompisgäng?

Så det du gör kan få helt motsatt resultat om du inte ser upp.

Men usch. Så han gick medvetet bakom ryggen på sin flickvän och tryckte till henne lite extra genom att bjuda sina hemliga lunchvänner på deras bröllop. 
    Visst, sjuklig svartsjuka är inget att hylla direkt men det där var ju bara skitbeteende från mannens sida. Det hade varit mera renhårigt att lämna henne.
  • Kirenaj68
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-02 17:44:32 följande:
    Han och jag är överens om att man inte har kontakt med sina gamla ligg men i detta fall menar han på att de var ?barn? och att han inte ens tänker/minns att de gjort något, utan att han ser henne som någon han känt hela livet. Jag minns ju inte heller mina ligg från den åldern men för mig blir det ändå fel?vart ska man då dra gränsen för vad som är ligg?
    Är ni eniga om att inte ha kontakt med tidigare ligg har du en poäng i detta, men även han har det. De var 15 år när de låg med varandra. Vad vet 15-åringar om sex och kärlek? Knappt något. I den åldern är bara en spännande lek och jag är säker på att det bara är ett kärt, men komiskt minne från ungdomen för dem båda. Jag minns själv hur det var när man som 14 åring (skulle fylla 15 några månader senare, hyssj) skulle ha mitt första ligg. Eller vad man nu ska kalla det. Det var mer fummel än ligg, hahaha!!! Pinsamt då, men ett minne jag skrattar åt idag. Att tjejen 5 år senare skulle bli mor till min äldsta dotter är en annan historia.

De är båda över 40 nu, din kille och tonårsflinget, och inga sprängkåta tonåringar som sätter på allt som rör sig. Det som hände har säkert inget annat värde än som ett minne snart två decennier bakåt i tiden. Hade vi talat om något som hände bara några år bakåt i tiden hade jag månne förstått dig till viss del, men inte helt. Som kuriosa kan jag ämna att jag än idag är god vän med äldsta dotterns mamma och det är även min nuvarande fru som jag har en 12 årig dotter med.

Så slappna av bara och jobba med självförtroendet.
  • Anonym (blandade nötter)
    Anonym (Päronsplit) skrev 2025-02-03 19:07:57 följande:
    Men usch. Så han gick medvetet bakom ryggen på sin flickvän och tryckte till henne lite extra genom att bjuda sina hemliga lunchvänner på deras bröllop. 
    Visst, sjuklig svartsjuka är inget att hylla direkt men det där var ju bara skitbeteende från mannens sida. Det hade varit mera renhårigt att lämna henne.
    Han och jag var ett par i sex år och vi är till nytta för varandra yrkesmässigt också.

Han var även vän med min nye man och vi hade allihop umgåtts i över tio år som en del i ett större gäng, innan hon kom in i bilden.
  • Anonym
    Anonym (Marina) skrev 2025-02-03 09:54:42 följande:

Däremot ställer jag mig väldigt skeptisk till att han:

A ) berättade om deras historik för dig. Det hade han faktiskt inte behövt göra. 
    B ) tydligen ställer kravet att du inte får ha kontakt med ex, men han får det.

Det är DET du ska oroa dig för. Dubbelstandarden han visar upp. Historik är en sak, men det är något i hur han hanterar detta här och nu som låter väldigt off!

Håller med

Ts kille vill inte att ts har kontakt med gamla ligg. Men tycker att han själv ska ha det. Ts kille är inte trygg med att hon träffar ex men tycker att han kan göra det.

Det är DET som är problemet
Svar på tråden Min kille har en tjejkompis han legat med för längesen