Anonym (Marina) skrev 2025-02-03 09:54:42 följande:
Jag har själv en god vän som jag en gång för länge sedan - typ 15 år sedan - hade sex med. Vi har dock aldrig varit tillsammans som par, det var bara ett engångsligg. Det är inget vi ångrar, men heller inget som vi velat göra igen. Vi känner ingen attraktion till varandra och har inga romantiska känslor för varandra. Däremot betyder vi mycket för varandra som vänner. Det händer ofta att jag glömmer att vi legat med varandra, för det är liksom inte det jag förknippar med honom.
Jag förstår att situationen i ditt fall känns lite annorlunda eftersom de också hade en kärleksrelation. Men jag är övertygad om att din killes relation till henne idag är ungefär som den jag har till min vän. Jag tror det är väldigt vanligt att man vid något tillfälle utforskar vilken sorts relation man kan ha med någon man tycker om, och ibland visar det sig att man inte passade som par men det betyder inte att man inte kan ha en värdefull relation på andra sätt.
Om den här tjejkompisen fanns i hans liv innan du gjorde det, kan du inte kräva att hon försvinner. Att bestämma vem partnern får umgås med är en no-no och aldrig hälsosamt.
Däremot ställer jag mig väldigt skeptisk till att han:
A ) berättade om deras historik för dig. Det hade han faktiskt inte behövt göra.
B ) tydligen ställer kravet att du inte får ha kontakt med ex, men han får det.
Det är DET du ska oroa dig för. Dubbelstandarden han visar upp. Historik är en sak, men det är något i hur han hanterar detta här och nu som låter väldigt off!
Skönt att höra att det kan vara så!
Ja, jag tror nog att deras relation är utan några såna känslor, hade det inte varit det så hade de nog haft ihop det mycket tidigare. Nu har det gått så lång tid.
Det är egentligen jag som har frågat hur de lärde känna varandra, och han är alltid öppen och svarar mig så då berättade han att de en gång var ihop som ?småbarn? och skrattade mest åt det. Tror inte han tänkte sig att jag skulle tycka att det var en grej. Jag gjorde min egen slutsats att de då har haft sex med varandra vilket stämmer. Så det är väl jag som har fiskat fram informationen egentligen men han svarar alltid ärligt. De träffades utomlands.
Problemet är att han inte anser henne som ett ex eftersom de var så små och han inte ens minns något från den tiden. Han tycker inte heller att han får ha kontakt med sina ex. Så vi har väl lite olika syn där när han inte anser att hon räknas in där. Ex skulle jag nog inte heller kalla det för när man var ihop i högstadiet, men de har fortfarande legat och jag stör mig på att han ska ha kontakt med gamla ligg och att de är tighta idag.
Givetvis kommer jag inte förbjuda honom att umgås med henne för det Förvärrar nog allt som du säger.