• Anonym (Ångest)

Min kille har en tjejkompis han legat med för längesen

Hej! 

Min kille sedan ett år tillbaka har en tjejkompis som han lärde känna för 17-18 år sen (de var 15 år). Jag har inga problem med att han har tjejkompisar men det som får mig att må dåligt är att jag fick veta att de var tillsammans när de var 15 år och att de har haft sex med varandra. Han har haft två andra längre relationer innan mig utöver denna så jag vet ju att om det hade varit något mellan dem så hade det väl skett tidigare. Jag kan dock inte släppa tanken på att de varit intima med varandra och kan inte övertyga mig om att det inte finns någon attraktion mellan dem. 

Jag har berättat att jag tycker det är jobbigt att veta att de har varit intima men att jag såklart är fine med att de har en relation. Han säger att han knappt minns det och att det verkligen inte finns något mellan dem. Jag förstår att det var väldigt längesen men i mitt huvud känns det jobbigt att veta att de en gång sett varandra på detta sätt. 

Detta har gjort att han inte vågat nämna hennes namn för mig och att han tagit avstånd från henne sen han träffade mig, vilket jag verkligen inte vill. Nu känns det som att han undanhåller deras vänskapsrelation pga att jag inte ska reagera och då bygger jag upp ännu mer i mitt huvud att de hörs i smyg. 

Hur släpper man dessa tankar? Jag håller på att bli knäpp?.

• Svar på tråden Min kille har en tjejkompis han legat med för längesen
  • Anonym
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-02 20:33:54 följande:
    Ja, ska man skylla på att man inte anses vara gamla ligg bara för att man inte minns det så blir det konstigt tycker jag. Då kan man ju säga så om allt nästan.
    Ja, exakt. Det har du rätt i.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2025-02-02 20:32:00 följande:
    Det är inte du som är problemet. Det är inte det som hände för 18 år sedan som förstör för er.
    Problemet ligger hos din pojkvän som inte vill att du ska träffa någon som du haft sex med. Men han tycker att han ska få göra det. 
    Jag håller med. Då kan han inte ha starka åsikter om det är jag som är vän med gamla barndomsligg. Vet bara inte hur jag ska säga det. Jag vill inte framstå som att jag minsann ska få umgås med gamla ligg om han får det, bara för att hämnas. Samtidigt som jag vill att han ska förstå att det inte bara kan gälla honom. Svårt?
  • Anonym (Ångest)

Inser att jag själv börjar tänka att det är jag som är knäpp som ens tycker att det är hans gamla ligg när det var så himla längesen, men de har ju faktiskt legat med varandra så jag har svårt att acceptera att hon inte är ett ligg. Vad tycker ni? Räknas det inte efter ett visst antal år?

• Anonym
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-02 20:41:06 följande:

Inser att jag själv börjar tänka att det är jag som är knäpp som ens tycker att det är hans gamla ligg när det var så himla längesen, men de har ju faktiskt legat med varandra så jag har svårt att acceptera att hon inte är ett ligg. Vad tycker ni? Räknas det inte efter ett visst antal år?

Jo, det räknas.
    De är bara din kille som försöker blanda bort korten. Han ska få umgås på tu man hand med gamla ligg. Men du ska inte få göra det
  • Tecum
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-02 20:41:06 följande:

Det är inte antal år som avgör i så fall, utan åldern på de inblandade när det skedde. De var bara tonåringar, barn säger en del, och de är helt andra personer nu. Det argumentet är tyngre än att han inte minns.

Skulle det vara lättare för dig om ni träffades alla tre, typ som en gammal klasskompis som dök upp? Eller skulle det kännas som att du trängde dig på? Jag hade nog föreslagit det om jag var i hans ställe.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2025-02-02 20:51:08 följande:
    Jo, det räknas.
    De är bara din kille som försöker blanda bort korten. Han ska få umgås på tu man hand med gamla ligg. Men du ska inte få göra det
    Ja jag försökte säga att det då är svårt att dra gränsen För vad som är ett ligg och inte, men han har svårt att hålla med mig Eftersom han inte ser henne som ett ligg. Men han säger att han förstår mig och att han nog hade tyckt det varit jobbigt om det var omvänt. Men vet inte vad vi kommer fram till riktigt ändå. Känns mer som att han pratar med henne när jag inte vet om det istället då jag ser hennes namn dyka upp på skärmen ibland även fast han aldrig nämner något om henne till mig. 
  • Anonym (Ångest)
    Tecum skrev 2025-02-02 20:51:22 följande:
    Det är inte antal år som avgör i så fall, utan åldern på de inblandade när det skedde. De var bara tonåringar, barn säger en del, och de är helt andra personer nu. Det argumentet är tyngre än att han inte minns.

Skulle det vara lättare för dig om ni träffades alla tre, typ som en gammal klasskompis som dök upp? Eller skulle det kännas som att du trängde dig på? Jag hade nog föreslagit det om jag var i hans ställe.
    Jag vet inte riktigt. Det beror på hur hon är. Jag är duktig på att jämföra mig med andra också så jag är rädd att det skulle göra att jag bygger upp ännu fler tankar i huvudet. Jag vill ju att han ska vara öppen och transparent men å andra sidan mår jag nog bäst av att inte veta alldeles för mycket heller. Svårt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-02-02 21:07:43 följande:
    Jag vet inte riktigt. Det beror på hur hon är. Jag är duktig på att jämföra mig med andra också så jag är rädd att det skulle göra att jag bygger upp ännu fler tankar i huvudet. Jag vill ju att han ska vara öppen och transparent men å andra sidan mår jag nog bäst av att inte veta alldeles för mycket heller. Svårt.
    Min fru är vän med två som hon haft sex med. Inte så att de umgås på tumanhand, men de träffas i olika sammanhang. Den ena är gift med hennes väninna, så de är ganska nära. Jag känner båda och försöker ha en positiv inställning, men det är svårt ibland att inte jämföra och tänka på det som varit.
  • Anonym (Marina)

Jag har själv en god vän som jag en gång för länge sedan - typ 15 år sedan - hade sex med. Vi har dock aldrig varit tillsammans som par, det var bara ett engångsligg. Det är inget vi ångrar, men heller inget som vi velat göra igen. Vi känner ingen attraktion till varandra och har inga romantiska känslor för varandra. Däremot betyder vi mycket för varandra som vänner. Det händer ofta att jag glömmer att vi legat med varandra, för det är liksom inte det jag förknippar med honom.

Jag förstår att situationen i ditt fall känns lite annorlunda eftersom de också hade en kärleksrelation. Men jag är övertygad om att din killes relation till henne idag är ungefär som den jag har till min vän. Jag tror det är väldigt vanligt att man vid något tillfälle utforskar vilken sorts relation man kan ha med någon man tycker om, och ibland visar det sig att man inte passade som par men det betyder inte att man inte kan ha en värdefull relation på andra sätt.

Om den här tjejkompisen fanns i hans liv innan du gjorde det, kan du inte kräva att hon försvinner. Att bestämma vem partnern får umgås med är en no-no och aldrig hälsosamt.

Däremot ställer jag mig väldigt skeptisk till att han:

A ) berättade om deras historik för dig. Det hade han faktiskt inte behövt göra. 
    B ) tydligen ställer kravet att du inte får ha kontakt med ex, men han får det.

Det är DET du ska oroa dig för. Dubbelstandarden han visar upp. Historik är en sak, men det är något i hur han hanterar detta här och nu som låter väldigt off!

• Anonym (H)

Har varit med om exakt samma. Min snubbe låg med sin bästa tjejkompis när vi var unga. Vi alla är jämngamla. Tydligen samtidigt som vi brukade hålla på. De är bästa vänner än idag. Jag och han hade ett uppbrott på många år inte pga henne då. När vi träffades igen flera år senare fanns hon ju kvar i bilden. Men jag vet att de är bara vänner. Och då är jag ändå otroligt svartsjuk och misstänksam av mig. Hon gillar inte mig. Men jag känner att de är bara vänner. Försök att lita på det: det spelar ingen roll att de varit intima för längesen. 

Svar på tråden Min kille har en tjejkompis han legat med för längesen