Känner mig så otillräcklig inom dejting, kan jag bli bättre?
Pdf
Ber om ursäkt på förväg för långt inlägg, känns bara skönt att kunna skriva av sig lite.
Jag är man, 27 år gammal. Studerar just nu till civilingenjör inom data på en attraktiv skola och är snart klar med min utbildning. Egentligen känns det som att det mesta i livet går rätt så bra: hög lön efter examen, massor med vänner och aktivt socialt liv, samt roliga hobbies. Men något jag känner att jag saknar är att en person jag kan dela det med.
Kravmässigt försöker jag inte vara för strikt. Rent ytligt föredrar jag personer som inte är för överviktiga, men lite knubb gör mig inget. Etnicitet spelar ingen roll, längd gör mig inte så mycket heller (längre/kortare). Kanske ett lite gulligt ansikte. Nån som ser ut att ta hand om sig själv lite (tycker de flesta tjejer jag ofta är rätt så duktiga på det ändå) Sedan hoppas jag väl ändå nåstans kunna hitta någon som också är ambitiös med sitt liv och gärna studerar själv eller har studerat färdigt. Det känns som att jag får klickar bättre med sådana människor (självklart finns undantag), och det kan på många sätt vara praktiskt med två höginkomsttagare i ett hushåll från olika synvinklar.
Det känns så jäkla svårt bara. Jag är absolut inte en tiopoängare: jag är rätt så kort (171 cm), icke-vit (blandat ursprung, men tänk typ sydamerikan/sydeuropé/mellanöstern). Ser rätt så bra ut i ansiktet, lite käkben, något framträdande kindben, rätt bra skäggväxt, skarpa ögonbryn, hakgrop, fint leende (får jag ofta höra) med vita tänder. Jag har inte superkonturerade som en modell, sen söker jag inte en modell heller.
När jag läser, och hör, liknande diskurser så brukar det ofta bottna i att man ska jobba på sig själv och bli bättre. Men hur mycket mer kan jag egentligen göra? Utseendemässigt gör jag följande:
Hår: Finasterid (medicin mot håravfall, i preventivt syfte). Stylar håret nästan varje dag (i alla fall om jag lämnar lägenheten). Klipper mig ca 1 gång i månaden till en frisyr som jag tycker passar mitt ansikte. Kör renrakat eller stubb som jag formar med kniv. Trådar mina kinder, mellan ögonbrynen, och lite runt ögonbrynen för att forma dem. Kollagentillskott för hårhälsa. Matchar schampo och balsam med min hårtyp för att ge lyster och volym.
Hud: Använt tretinoin i flera år (retinol innan dess), C-vitaminserum, återfuktande. Solkräm varje dag. Tycker personligen att min hy har en del lyster, lite glansigt utseende. Ren och slät, inga finnar eller dylikt.
Kropp: Regelbunden träning och håller koll på vad jag äter. Är inget muskelberg, men har lite former och håller ett relativt lågt kroppsfett för att göra mina ansiktsdrag mer framträdande och för att upprätthålla lite magrutor. Smörjer med kräm efter dusch för att hålla huden slät och len.
Kläder: Handlar mycket på second hand och kör en egen look, lite vintage. Väljer kläder jag tycker passar min stil och kroppsform, syr in dem själv när det behövs för att de ska passa bättre. Brukar ofta få komplimanger på min klädstil, ibland till och med av främlingar ute.
Förutom det skulle jag väl ändå beskriva mig som social och utgående. Har rest en hel del. T.ex. en backpacking-resa själv som varade i 6 månader, och några andra längre resor jag gjort med vänner, så jag brukar ofta kunna dra historier om roliga och galna äventyr jag varit med om. Jag är energisk och glad, drar mycket skämt och får folk att skratta. Har träffat allehanda typer av människor så jag känner mig rätt så bekväm i många sammanhang, och har sällan problem med att hitta vänner eller prata med nytt folk för det mesta. Har en hel del intressen och hobbies, vissa som kan anses vara attraktiva. Är rätt så duktig på att sjunga, spela gitarr, och laga mat. Jag är nitisk med hushållsarbetet här hemma och ser till att alltid hålla det rent och fint. Jag känner mig bekväm med mina känslor och kan öppna upp mig själv för nära om hur jag mår osv. Jag säger vad jag tycker och försöker vara ärlig med folk.
Jag har testat onlinedejting och bara mått dåligt av det. Jag kan inte konkurrera med en lång kille med svenskt utseende. Tjejer är inte en enhetlig grupp där alla tycker likadant, och attraktion är mångsidigt. Det förstår jag. Men skulle jag peka ut vissa drag som ofta verkar vara eftertraktade, t.ex. bland mina vänninor, så ser jag ofta dessa. T.om. tjejer som själva inte kommer från etniskt svenska bakgrunder verkar ofta söka efter detta. Jag känner mig bara så otillräcklig, vad mer kan jag göra? Jag har den genetiken jag har fått, det kan jag inte ändra på. Jag kan inte ändra på mitt ursprung, inte heller min längd. Jag försöker bättra på mig själv så mycket som det går. Nånstans finns det en bra match där ute, men det känns som att jag hela tiden måste kämpa i uppförsbacke och överkompensera, jämfört med någon som fötts med den ?rätta? genetiken. Jag känner mig bara lite trött och smått frustrerad. Jag tar pauser i perioder och fokuserar på annat, men till slut återvänder jag till detta ändå. Ibland känner jag nästan att jag blir lite bitter, men jag vägrar ge mig in i de tankespåren och försöker tänka positivt.
Visst jag har haft lite flings, ett par förhållanden. Det har varit lättare när jag varit ute och rest, och i yngre dar när jag var lite dummare och våghalsigare.