• Anonym (Helsvenskan)

Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?

Undrar vilka länder som motsvarar det Sverige jag växte upp i under 80/90-talet. 

Jag föddes i Danderyds kommun och växte upp i Stocksund i en stor villa med min familj i Stockholms län. 

Tryggt och fint samhälle. 

10 minuter med bil till Östermalm och city i Stockholm.

Vi reste utomlands varje lov etc.

Sverige har ändrats så mycket.

Var i världen finns de mer gammaldags värderingarna kvar som motsvarar det tidigare Sverige som jag föddes/växte upp i?

• Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (ringmjur) skrev 2025-01-08 16:29:39 följande:
    Den kommer ifrån att ni ständigt påpekar att ni är lite bättre än alla andra eftersom ni har en ringmur ;) 
    En ringmeur på Öjn e fejna grejer de'
  • Anonym (A)
    Anonym (Söderort) skrev 2025-01-07 05:29:25 följande:
    Eftersom TS saknade "Sverige som det var förut" så undrade jag vilket Sverige eftersom jag inte känner igen TS Sverige. 

TS saknar sin barndom och det är något helt annat. 
    Ja, så är det förmodligen att hen saknar sin barndom.
  • Anonym (Arne Slot)

Länder som undvik importerade kulturer som inte är kompatibla med den västerländska påminner mest om gamla Sverige. Det är min erfarenhet.

• Anonym (A)
    Anonym (Arne Slot) skrev 2025-01-09 21:51:08 följande:

Länder som undvik importerade kulturer som inte är kompatibla med den västerländska påminner mest om gamla Sverige. Det är min erfarenhet.

Vilka länder då?
  • Anonym (Arne Slot)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 21:53:01 följande:
    Vilka länder då?
    Finland påminner lite om gamla Sverige. Båda är nordiska länder med likartad kultur, men det ena landet har valt att inte öppna gränserna för allt och alla. Även Norge, men där går tyvärr utvecklingen åt fel håll iform av import av "gängkriminella svenskar" som är på besök busar.
  • Anonym (Ilse)
    Karriäristen skrev 2025-01-07 21:04:57 följande:

Sannolik är Schweiz det mest relevanta landet i Europa att överväga. Där har man behållit en förnuftsbaserad egoistisk politik. Tanken att det skulle vara en bra idé att hjälpa misslyckade länder genom att bjuda in deras misslyckade invånare i massformat har inte nått dit. För plockar man istället russinen ur kakan och bryr sig inte om resten.

Men i Schweiz är man inte så pigg på att släppa in en utlänning, dvs TS, i gemenskapen. Likadant med Österrike och många andra länder. Är man ett traditionellt land med gammaldags värderingar välkomnar man inte en förvirrad utlänning som TS. Kanske lite öppnare i tex Italien men då måste man vara flytande på italienska. TS kommer aldrig att hitta vad hon söker. 
  • Anonym (Arne Slot)

Efter att ha tänk efter lite så tror jag att Island är en väldigt bra plats att bo på,
    Problemet är att typ 50  personer om året får medborharskap.

I Sverige delade vi ut 60 000 medborgarskap mellan jan-nov 2024.

• Karriäristen
    Anonym (Ilse) skrev 2025-01-09 23:09:09 följande:
    Men i Schweiz är man inte så pigg på att släppa in en utlänning, dvs TS, i gemenskapen. Likadant med Österrike och många andra länder. Är man ett traditionellt land med gammaldags värderingar välkomnar man inte en förvirrad utlänning som TS. Kanske lite öppnare i tex Italien men då måste man vara flytande på italienska. TS kommer aldrig att hitta vad hon söker. 
    Det är just denna faktor som utgör skillnaden mellan kvalitetsländer och andra. De är den här utvecklingen här som är det stora felet i Sverige.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Karriäristen
    Anonym (Arne Slot) skrev 2025-01-09 23:18:59 följande:

Efter att ha tänk efter lite så tror jag att Island är en väldigt bra plats att bo på,
    Problemet är att typ 50  personer om året får medborharskap.

I Sverige delade vi ut 60 000 medborgarskap mellan jan-nov 2024.

Där ingår också att byta namn till Trådur Startur eller något liknande. De har en lista över godkända namn och heter man annat får man ta något från listan. Det är ungefär som om man skulle konvertera till islam.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (F)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 10:15:36 följande:
    Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?

Undrar vilka länder som motsvarar det Sverige jag växte upp i under 80/90-talet. 

Jag föddes i Danderyds kommun och växte upp i Stocksund i en stor villa med min familj i Stockholms län. 

Tryggt och fint samhälle. 

10 minuter med bil till Östermalm och city i Stockholm.

Vi reste utomlands varje lov etc.

Sverige har ändrats så mycket.

Var i världen finns de mer gammaldags värderingarna kvar som motsvarar det tidigare Sverige som jag föddes/växte upp i?

Vilka gammaldags värderingar menar du att man hade på 80-90 talet?

Vad har de värderingarna du syftar på att göra med att du växte upp i Stocksund och reste utomlands varje lov och hade 10 min med bil till Östermalm?
  • Anonym (Inte PK)

Förmodligen menar TS att alla de dåliga människorna som står för problemen fanns någon annanstans. Att det sprängs bomber i något land långt borta gör ju inte så mycket. Det är ju en del av deras kultur och gillar de att hålla på med sånt är det väl deras grej. När dessa människor plötsligt finns i Sverige blir problemen som dessa människor skapar/utgör på riktigt. Det är inte längre något som man kan strunta i när man dricker sin paraplydrink vid poolen.

Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?