• Anonym (Helsvenskan)

Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?

Undrar vilka länder som motsvarar det Sverige jag växte upp i under 80/90-talet. 

Jag föddes i Danderyds kommun och växte upp i Stocksund i en stor villa med min familj i Stockholms län. 

Tryggt och fint samhälle. 

10 minuter med bil till Östermalm och city i Stockholm.

Vi reste utomlands varje lov etc.

Sverige har ändrats så mycket.

Var i världen finns de mer gammaldags värderingarna kvar som motsvarar det tidigare Sverige som jag föddes/växte upp i?

• Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?
  • Anonym (L)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 16:49:25 följande:
    Hur kommer jag till USA? Skärpta regler och har ingen speciell utbildning. Lite Universitetspoäng bara från utlandet.
    Då kommer du inte dit.
  • Anonym (S)

90-talet i Sverige var en tuff period med ekonomisk kris och hög arbetslöshet där extrema värderingar åt både höger och vänster frodades...det fanns kriminella gäng på den tiden också...
    Intressant att ha det som dröm-scenario och då särskilt lyfta fram kontantbetalning som ett tecken på goda värderingar.

Jag är också uppvuxen på 80 och 90-talet i högre medeklassen en mellanstor stad i sydsverige och kan ärligt säga att inga av de som bodde runtomkring eller de som gick i min klass var involverad i nån kyrlig verksamhet...förutom en tjej som var Jehovas....

Varför är religion en viktig faktor? Sverige har väl snarare varit sekulariserat nu i ganska många deccennier...och var så även på 1980-90-talen...

• Anonym (Helsvenskan)
    Anonym (S) skrev 2025-01-05 17:00:58 följande:

90-talet i Sverige var en tuff period med ekonomisk kris och hög arbetslöshet där extrema värderingar åt både höger och vänster frodades...det fanns kriminella gäng på den tiden också...
    Intressant att ha det som dröm-scenario och då särskilt lyfta fram kontantbetalning som ett tecken på goda värderingar.

Jag är också uppvuxen på 80 och 90-talet i högre medeklassen en mellanstor stad i sydsverige och kan ärligt säga att inga av de som bodde runtomkring eller de som gick i min klass var involverad i nån kyrlig verksamhet...förutom en tjej som var Jehovas....

Varför är religion en viktig faktor? Sverige har väl snarare varit sekulariserat nu i ganska många deccennier...och var så även på 1980-90-talen...

Är inte djup religiöa bara konfirmerad men mer accepterat utomlands att besöka en kyrka regelbundet 
  • Anonym (Helsvenskan)

Jag är född 1980. Är gammaldags och gillar det vackra, fina som var förr.

Är enkel fast jag växte upp i de bästa kvarteren. Mina föräldrar kom
    från en enkel bondsläkt utan utbildning men kämpade för att jag skulle få en bra och trygg plats att bo.
    I Danderyd. Stocksund. Har besökt nästan alla länder.

Jag vill bo i ett samhälle med genuina värderingar, enkla människor med äkta värme och gemenskap och då helst utomlands. 

• Anonym (?)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 17:19:19 följande:

Jag är född 1980. Är gammaldags och gillar det vackra, fina som var förr.

Är enkel fast jag växte upp i de bästa kvarteren. Mina föräldrar kom
    från en enkel bondsläkt utan utbildning men kämpade för att jag skulle få en bra och trygg plats att bo.
    I Danderyd. Stocksund. Har besökt nästan alla länder.

Jag vill bo i ett samhälle med genuina värderingar, enkla människor med äkta värme och gemenskap och då helst utomlands. 

Men flytta då! Finns massor med alternativ. 
  • Anonym (Tesco)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 16:49:25 följande:
    Hur kommer jag till USA? Skärpta regler och har ingen speciell utbildning. Lite Universitetspoäng bara från utlandet.
    Du kan ju söka in på en skola och skaffa studentvisum. Eller köpa dig ett green card eller anlita en advokat. Finns säkert fler sätt.
    Du kanske uppskattar pappersvänderiet i det hela?
  • Anonym (Helsvenskan)
    Anonym (Tesco) skrev 2025-01-05 17:26:07 följande:
    Du kan ju söka in på en skola och skaffa studentvisum. Eller köpa dig ett green card eller anlita en advokat. Finns säkert fler sätt.
    Du kanske uppskattar pappersvänderiet i det hela?

Vilka länder som alternativ bör passa för mig? 

Köpa green card kostar väl multum. 

• Ascendere

Nya Zeeland, även om det mer är likt England under den period du beskriver så finns mycket av det du söker bevarat där. 

• Anonym (Helsvenskan)
    Ascendere skrev 2025-01-05 17:38:35 följande:

Nya Zeeland, även om det mer är likt England under den period du beskriver så finns mycket av det du söker bevarat där. 

Precis vad jag tänk på och jag har ättlingar på Nya Zeeland. 
  • Anonym (Tesco)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 17:35:49 följande:

Vilka länder som alternativ bör passa för mig? 

Köpa green card kostar väl multum. 

Du kan väl åka dit och engagera dig i en fundamental kyrka för att se om det passar dig?

Tror inte att det är så svårt/ dyrt att söka ett uppehållstillstånd i realiteten. Du kan ju ha ett studentvisum, skaffa ett jobb efter studierna och så hjälper dom dig. Kanske någon från kyrkan du isf är involverad i.
Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?