• Anonym (Helsvenskan)

Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?

Undrar vilka länder som motsvarar det Sverige jag växte upp i under 80/90-talet. 

Jag föddes i Danderyds kommun och växte upp i Stocksund i en stor villa med min familj i Stockholms län. 

Tryggt och fint samhälle. 

10 minuter med bil till Östermalm och city i Stockholm.

Vi reste utomlands varje lov etc.

Sverige har ändrats så mycket.

Var i världen finns de mer gammaldags värderingarna kvar som motsvarar det tidigare Sverige som jag föddes/växte upp i?

• Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?
  • Anonym (JB)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 10:45:25 följande:

Länder där kontanter fortfarande används.  

Länder där det är naturligt ut att vara med in en church community. 

Länder med mindre digitalisering. Mer traditionellt men
    ändå hög säkerhet. 

Italien?
  • Anonym (Helsvenskan)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-06 08:43:41 följande:
    Italien?
    Få jobb i Italien. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-06 08:49:13 följande:
    Få jobb i Italien. 
    Flytta och testa. Vad hindrar dig? 
  • Anonym (Söderort)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-05 10:15:36 följande:
    Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?

Undrar vilka länder som motsvarar det Sverige jag växte upp i under 80/90-talet. 

Jag föddes i Danderyds kommun och växte upp i Stocksund i en stor villa med min familj i Stockholms län. 

Tryggt och fint samhälle. 

10 minuter med bil till Östermalm och city i Stockholm.

Vi reste utomlands varje lov etc.

Sverige har ändrats så mycket.

Var i världen finns de mer gammaldags värderingarna kvar som motsvarar det tidigare Sverige som jag föddes/växte upp i?

Jag växte upp i Skärholmen i hyreslägenhet (född mitten av 70-talet). Reste inte utomlands varje sommar. Gick med nycklarna i handen från nattbussen när jag varit ute på helgen (tidigt 90-tal). 

Så, vilket Sverige menar du? Ditt eller mitt?
  • Postman

Såhär spontant skulle jag kanske säga att Finland ligger närmast eller Norge. 

• Anonym (Helsvenskan)
    Postman skrev 2025-01-06 10:41:30 följande:

Berätta varför? De ländernas mentalitet är som oss svenskars vilket jag vill komma från. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-06 11:46:10 följande:
    Berätta varför? De ländernas mentalitet är som oss svenskars vilket jag vill komma från. 
    Flytta någon annan stans då.  Vad hindrar dig?
  • Anonym (M)
    Postman skrev 2025-01-06 10:41:30 följande:

Menar du att dessa länder har det som vi hade det för 30-40 år sedan?
  • Postman
    Anonym (Helsvenskan) skrev 2025-01-06 11:46:10 följande:
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 11:51:43 följande:
    Menar du att dessa länder har det som vi hade det för 30-40 år sedan?
    Ja spontant så skulle jag säga att de är långt mer konservativa, patriotiska och traditionella än vad vi svenskar är just nu. Kanske att till och med Danmark skulle kunna kvala in, sämst i klassen är i alla fall Sverige vill jag nog påstå.  

• Anonym (JB)

Du kan ju flytta till Gotland, där har tiden stått stilla...

Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?