• Anonym (Helsvenskan)

Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?

Undrar vilka länder som motsvarar det Sverige jag växte upp i under 80/90-talet. 

Jag föddes i Danderyds kommun och växte upp i Stocksund i en stor villa med min familj i Stockholms län. 

Tryggt och fint samhälle. 

10 minuter med bil till Östermalm och city i Stockholm.

Vi reste utomlands varje lov etc.

Sverige har ändrats så mycket.

Var i världen finns de mer gammaldags värderingarna kvar som motsvarar det tidigare Sverige som jag föddes/växte upp i?

• Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?
  • Fliselisan
    Anonym (Söderort) skrev 2025-01-06 10:24:20 följande:
    Jag växte upp i Skärholmen i hyreslägenhet (född mitten av 70-talet). Reste inte utomlands varje sommar. Gick med nycklarna i handen från nattbussen när jag varit ute på helgen (tidigt 90-tal). 

Så, vilket Sverige menar du? Ditt eller mitt?
    Det förstår du väl att TS utgår från sig själv. Självklart ser din uppväxt annorlunda ut om ni bodde i Skärholmen som såg annorlunda ut redan på 90-talet.
  • Anonym (Arne Slot)

En bekant flyttade till Åland och trivs väldigt bra där. Lugnt och skönt. Inga dagliga skjutningar och arabklaner som härjar.

• Anonym (Arne Slot)

Schweiz. Kanske Österrike.
    Polen och Ungern, men känns såklart lite öst.

Island måste vara fantastiskt.

Australien om man vill lite längre bort.

• Anonym (Söderort)
    Fliselisan skrev 2025-01-06 22:20:40 följande:
    Det förstår du väl att TS utgår från sig själv. Självklart ser din uppväxt annorlunda ut om ni bodde i Skärholmen som såg annorlunda ut redan på 90-talet.
    Eftersom TS saknade "Sverige som det var förut" så undrade jag vilket Sverige eftersom jag inte känner igen TS Sverige. 

TS saknar sin barndom och det är något helt annat. 
  • Anonym (Gotlänning)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-06 12:33:12 följande:

Du kan ju flytta till Gotland, där har tiden stått stilla...

Har det?
    Det får  du gärna utveckla.

Jag är född och uppvuxen på Gotland, har bott både på landsbygden (som barn) och sedan i Visby sedan 80-talet.

Skulle tro att vi har det bättre på många sett än storstäderna men tror också att det finna lugnare platser även på andra ställen i landet.

Ser fram mot din förklaring av hur du menar, kollar in igen efter jobbet!

Obs, är inte "kränkt" på något vis utan undrar verkligen var denna inställning kommer ifrån. Om du ens besökt vår ö utanför turistsäsong.
  • Raggartjejen
    Anonym (Arne Slot) skrev 2025-01-07 02:34:46 följande:

En bekant flyttade till Åland och trivs väldigt bra där. Lugnt och skönt. Inga dagliga skjutningar och arabklaner som härjar.

Det händer saker även på Åland. 
    Vi har sommarstuga där och den byn är allt annat än lugn!
  • Fliselisan
    Anonym (Söderort) skrev 2025-01-07 05:29:25 följande:
    Eftersom TS saknade "Sverige som det var förut" så undrade jag vilket Sverige eftersom jag inte känner igen TS Sverige. 

TS saknar sin barndom och det är något helt annat. 
    Skillnaden mellan Sverige i Stocksund och Sverige i Skärholmen var nog stor även då. Ja givet saknar TS sin barndom men iallafall jag förstår vad TS menar med att hen saknar Sverige som det var förut.
  • Karriäristen

Sannolik är Schweiz det mest relevanta landet i Europa att överväga. Där har man behållit en förnuftsbaserad egoistisk politik. Tanken att det skulle vara en bra idé att hjälpa misslyckade länder genom att bjuda in deras misslyckade invånare i massformat har inte nått dit. För plockar man istället russinen ur kakan och bryr sig inte om resten.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (ringmjur)
    Anonym (Gotlänning) skrev 2025-01-07 05:42:08 följande:
    Har det?
    Det får  du gärna utveckla.

Jag är född och uppvuxen på Gotland, har bott både på landsbygden (som barn) och sedan i Visby sedan 80-talet.

Skulle tro att vi har det bättre på många sett än storstäderna men tror också att det finna lugnare platser även på andra ställen i landet.

Ser fram mot din förklaring av hur du menar, kollar in igen efter jobbet!

Obs, är inte "kränkt" på något vis utan undrar verkligen var denna inställning kommer ifrån. Om du ens besökt vår ö utanför turistsäsong.
    Den kommer ifrån att ni ständigt påpekar att ni är lite bättre än alla andra eftersom ni har en ringmur ;) 
Svar på tråden Vilka länder i världen motsvarar det gamla, fina Sverige jag föddes i under 80-90 talet?