• Anonym (Hur tänka?)

Dejta en kille som...

Jag har träffat en kille ett tag som är trevlig/snäll. Dock fick jag information av andra personer att han jobbar på en daglig verksamhet. Han har inte berättat det själv, utan har sagt att han fått jobb genom Arbetsförmedlingen. Jag kan inte tänka mig att dejta/vara ihop med någon som jobbar på en daglig verksamhet. 
    Hur ska jag avsluta detta på bästa sätt? Undrar vad mer han döljer för mig?  
    Tycker ni det är en röd flagga? 

• Svar på tråden Dejta en kille som...
  • Anonym (troligt värre)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-12-28 17:01:39 följande:
    Dryper av fördomar? Det är väl inte så konstigt att personer vill att ens partner ska vara helt självgående och klara av ett normalt jobb? Det tycker jag nog att man ska få begära utan att bli kallad för att man dryper av fördomar.
    Det finns olika sätt att uttrycka sina funderingar på...
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (troligt värre) skrev 2024-12-28 17:03:11 följande:
    Det finns olika sätt att uttrycka sina funderingar på...
    Javisst! Tycker inte att TS på något sätt uttryckte sig illa i trådstarten som Freddie reagerade på och ansåg att hon dröp av fördomar.
  • Meddelande borttaget
  • Freddie K
    Anonym (Alltså) skrev 2024-12-28 17:09:02 följande:
    Javisst! Tycker inte att TS på något sätt uttryckte sig illa i trådstarten som Freddie reagerade på och ansåg att hon dröp av fördomar.
    Hon skrev att hon inte ville dejta någon som går på Daglig verksamhet och jag råkade ta åt mig för jag vet att det finns folk med massa fördomar om oss som har just Daglig verksamhet. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Liza)
    Freddie K skrev 2024-12-28 16:58:39 följande:
    Varför är alltid det viktiga att man tjänar med massor av pengar. Borde det inte räcka att man tjänar så man klarar sig?
    Jag är ingen slösa-person. Men jag tycker det är trevligt att kunna resa ibland, äta ute ibland, köpa presenter till jul och födelsedagar, ha hobbies. Jag vill inte ha en partner som begränsar det utan kan dela det som är ett vanligt liv för de allra flesta. Nej, jag pratar inte om "massor" med pengar, jag pratar om normal ekonomisk standard. En dag kanske jag och partnern vill köpa en bostad tillsammans exempelvis. 
  • Anonym (K)
    Freddie K skrev 2024-12-28 16:34:27 följande:
    Han kan ju ha blivit utplacerad av arbetsförmedlingen och vad gäller ersättning och så så klarar man sig i de flesta fallen för man får förhoppningsvis en habersättnig med. Hur stor den är skiljer sig dock från kommun till kommun, men där jag bor får vi 160 kr om dagen. Plus att vi får en semesterersättning på 4000 kronor. Så jag klarar mig i alla fall utmärkt med det, plus att jag får ganska bra från Försäkringskassan med. 
    Sjukt hur det kan vara så olika. Jag får 75 kr per dag. Och ingen semesterersättning. Och denna månaden glömde de att utbetala något alls.
  • Anonym (troligt värre)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-12-28 17:09:02 följande:
    Jag håller med Freddie men det är väl också precis vad TS är ute efter.
  • Anonym (K)

Man kan vara på DV av många olika anledningar. Man kan vara där långvarigt pga svårigheter till följt av diagnoser. Eller kortvarigt pga att man tex varit utbränd och behöver träna upp sig långsamt att få in rutiner igen. 

Jag blev ditskickad pga att arbetsförmedlingen inte ville hjälpa mig till arbete. Jag har pluggat på högskola och är lättlärd. Men har ångestproblematik. Enligt vad de på kommunen säger så ska DV hjälpa personer att öva på saker de har svårt med för att öka arbetsförmågan. Men vad jag har sett hittills så sitter personalen bara och tittar medan man gör sina uppgifter. Så är lite oklart. 

• Anonym (Alltså)
    Freddie K skrev 2024-12-28 17:11:19 följande:
    Hon skrev att hon inte ville dejta någon som går på Daglig verksamhet och jag råkade ta åt mig för jag vet att det finns folk med massa fördomar om oss som har just Daglig verksamhet. 
    Det är TS preferenser. Vi har alla preferenser. Jag skulle också välja bort en person som inte kan ha ett vanligt jobb. Det handlar inte om att "tjäna massa pengar" som du skrev, utan om att vara självständig och självgående. Med en normal lön. Själv har jag OCD och har blivit dumpad pga det. Det är fullt förståeligt och något jag får tugga i mig.
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (troligt värre) skrev 2024-12-28 18:05:00 följande:
    Jag håller med Freddie men det är väl också precis vad TS är ute efter.
    Vad håller du med Freddie om?
  • Mia448

Jag går till DV pga att jag är långtidssjukskriven och behövde sysselsättning. Blev galen av att gå hemma. Skulle ej kalla det för arbete då jag ej är anställd. Men vissa väljer att kalla det sitt jobb och det tycker jag är helt okej.

• Anonym (C)

Är det personen eller hans sysselsättning du vill vara ihop med. Spelar väl inte så stor roll om det är en toppenkille i övrigt. Gå på det istället. Döm honom inte för var han jobbar. 

• Vi är två

Jag tycker nog tvärtom, han ska dumpa dig för du har värderingar som inte passar honom. Han förtjänar någon annan.

• Anonym (Alltså)
    Vi är två skrev 2025-01-19 18:00:21 följande:

Jag tycker nog tvärtom, han ska dumpa dig för du har värderingar som inte passar honom. Han förtjänar någon annan.

Lite svårt att dumpa någon som inte vill ha en.
Svar på tråden Dejta en kille som...