• Tom Araya

Nej till rapsolja och andra kostråd?

Är du en som numera inte vill använda rapsolja och följer andra flummiga kostråd du hört talats om utan att kritiskt ha granskat dem?

Kanske luras du till att köpa onödigt dyra livsmedel i tron att de är bättre för hälsan.

Se den här videon.

Fri diskussion om trådens ämne och videons innehåll.

• Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?
  • Agda90

Man ska ha en bra balans mellan omega 3 och 6. Och det är här problemet är för det är oerhört lätt att få i sig mycket omega 6 och svårare att få i sig tillräckligt med omega 3. 

Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:53:35 följande:
    Det är ju precis vad doktorn i min video talade om, fast han påstod att om du tar omega-3 så blir det inte skada av för mycket omega-6 från oljan.
  • Agda90
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:53:35 följande:
    Det är ju precis vad doktorn i min video talade om, fast han påstod att om du tar omega-3 så blir det inte skada av för mycket omega-6 från oljan.
    Sorry, läste inte noga. Han påstår alltså att man kan kompensera för mängden omega 6 med att äta omega 3 i form av kosttillskott. Ja men han får ju tro det om han vill. 

Jag personligen vill inte göda inflammationer för att sedan släcka dem halvdant. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Petig?) skrev 2024-11-15 14:13:32 följande:

Jag vill inflika att även experter är oense om vad som är sant och falskt. Det en expert säger, kan nästa expert säga motsatsen om.

Vad som är nyttigt respektive onyttigt är inte en svartvit fråga, men det framställs ofta som det, inte minst i marknadsföringssyfte.

Forskning är också mer komplicerat än antingen-eller. Studier påverkas av urval, begränsningar, databehandling, vem som finansierar den, osv. Inte minst så är det också en viktig bit vad media och andra kanaler väljer att ta upp och/eller framhäva av dessa studier.

Precis så..  👍
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2024-11-15 14:11:09 följande:
    Man ska inte ignorera fakta, men man måste beakta att det kan handla om lobbyism om länkar går till försäljningssidor istället för direkt till faktakällan, därför finns det skäl att kritisera videon på just den punkten.
    Tack.. 
    Äntligen någon som tänker.
  • Anonym (DenSomTänker)
    EnAnonumius skrev 2024-11-15 15:30:19 följande:
    Precis så..  👍
    Just därför man tar reda på fakta och inte tillförlitar sig på vad "experter" säger.
    Vetenskapligt stöd ljuger inte.
  • Anonym (DenSomTänker)
    Agda90 skrev 2024-11-15 15:21:35 följande:
    Sorry, läste inte noga. Han påstår alltså att man kan kompensera för mängden omega 6 med att äta omega 3 i form av kosttillskott. Ja men han får ju tro det om han vill. 

Jag personligen vill inte göda inflammationer för att sedan släcka dem halvdant. 
    Nej alltså det är ingen tro, det är inflammationer som inte skapas i kroppen om du har tillräckligt med omega-3 men om du tillför omega-6 utan att ha tillräckligt med oemga-6 kan inflammationer uppstå.
  • EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:27:32 följande:
    Jo, att kritisera videon för vad du tycker är fel är en sak, men om det som framställs i videon faktiskt är från undersökningar som bevisar det han säger är sant är det väldigt irrelevant att klaga på hur det sen länkas ut. 
    Och, igen, så du bör läsa virkbeskrivningen
    på den videon du länkade till.

Står för klart och tydligt från Doktorn, då det är kanal ägaren som skriver sina egna video beskrivningar. 

"Here are the links to the research papers referenced in the video:"

(hans länk material)

The links above are affiliate links, so I receive a small commission every time you use them to purchase a product. The content contained in this video, and its accompanying description, is not intended to replace viewers? relationships with their own medical practitioner. Always speak with your doctor regarding the content of this channel, and especially before using any products, services, or devices discussed on this channel."

Så hur skall DU som kunna garantera dig själv och din omgivning,  på att det är fakta han referar till med sina källor, som han själv erkänner att han använder sig av?
    När han har använt sig av afiliate länkar som innehåller produktköp, som han också tydligt skriver?
    Dessa afiliate länkar har ju ingen källhänvisning till forskning/undersökningar på deras hemsidor heller.

Så det är enkelt att kritisera den videon för just sitt innehåll. Då det finns ju knappast några hänvisningar till undersökningar, länkat från Doktorn själv, eller via afiliate länkarna (där han får en lite pengasumma för om folk köper via hans länkar.  

Man bör tänka ja, och seriöst, en seriös sida som vill syssla med seriösa undersökning håller inte på med produktförsäljning.

Och jag kan knappast se det som seriöst, (riktig)doktor eller inte vanlig influenser/"Svensson", om man skall framstå som trovärdig med sin "fakta framförande", att man använder sig av afiliate länkar, och dess innehåll, som underlag för sin s.k "fakta video".

• Anonym (Seed oil)
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 15:32:34 följande:
    Just därför man tar reda på fakta och inte tillförlitar sig på vad "experter" säger.
    Och om två vetenskapliga studier säger emot varandra? Hur gör du då? Eftersom vetenskapen inte är överens om det är farligt eller inte. 
  • EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 15:32:34 följande:
    Säger personen som försvara afiliate länkningar till produktköps som används i en video som underlag samtidigt i video som "fakta".

Ja jag tar reda på fakta.
    Senast jag tog reda på fakta var OM din vido du länkade till..
    Vilket jag gjorde med den videon du lade upp, kollade hans källor. Märkligt ingen av dessa källor, som säljer olika produkter, länkade vidare till seriös forskning, som stöttade deras utlåtanden.
    Du bör notera också att doktorn använde sig av dessa afiliate länkar i sin video.

Så hur är det nu? "Skall ta reda på fakta" gälla alla, men inte dig?

Precis som du säger man skall ta reda på fakta och inte tillförlita sig på experter.
    Tydligen gäller det "alla andra experter" utom just den doktorn du lade upp, som du hävdar då är en expert.

Många som tänker efter lite, och gillar detta med fakta, kommer aldrig att acceptera att det används afiliate länkar till hemsidor med produktförsäljning, som underlag för sin fakta han tar upp i videon.

Så även den "experten" du lägger upp skall tåla samma kritiska granskning också, som du anser att andra experter skall granskas.

• EnAnonumius
    Anonym (Seed oil) skrev 2024-11-15 15:56:11 följande:
    Och om två vetenskapliga studier säger emot varandra? Hur gör du då? Eftersom vetenskapen inte är överens om det är farligt eller inte. 
    Precis så, det finns inget konsensus på detta område.

• Anonym (DenSomTänker)
    EnAnonumius skrev 2024-11-15 15:52:33 följande:
    Och, igen, så du bör läsa virkbeskrivningen
    på den videon du länkade till.

Står för klart och tydligt från Doktorn, då det är kanal ägaren som skriver sina egna video beskrivningar. 

"Here are the links to the research papers referenced in the video:"

(hans länk material)

The links above are affiliate links, so I receive a small commission every time you use them to purchase a product. The content contained in this video, and its accompanying description, is not intended to replace viewers? relationships with their own medical practitioner. Always speak with your doctor regarding the content of this channel, and especially before using any products, services, or devices discussed on this channel."

Så hur skall DU som kunna garantera dig själv och din omgivning,  på att det är fakta han referar till med sina källor, som han själv erkänner att han använder sig av?
    När han har använt sig av afiliate länkar som innehåller produktköp, som han också tydligt skriver?
    Dessa afiliate länkar har ju ingen källhänvisning till forskning/undersökningar på deras hemsidor heller.

Så det är enkelt att kritisera den videon för just sitt innehåll. Då det finns ju knappast några hänvisningar till undersökningar, länkat från Doktorn själv, eller via afiliate länkarna (där han får en lite pengasumma för om folk köper via hans länkar.  

Man bör tänka ja, och seriöst, en seriös sida som vill syssla med seriösa undersökning håller inte på med produktförsäljning.

Och jag kan knappast se det som seriöst, (riktig)doktor eller inte vanlig influenser/"Svensson", om man skall framstå som trovärdig med sin "fakta framförande", att man använder sig av afiliate länkar, och dess innehåll, som underlag för sin s.k "fakta video".
    Du verkar tro att du är väldigt smart.. är det så att det går lätt att se om undersökningarna han relaterar till är seriösa eller inte om man verkligen orkar klicka in sig?
    Om så är fallet har du ingen poäng alls.
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2024-11-15 13:55:06 följande:
    Jag håller med i kritiken av den videon och länkarna i den.
    Hade videokreatören varit en som fokuserat på att sprida fakta så hade han länkat direkt till faktakällan och inte till en försäljningssajt där källorna ev presenteras.
    Så oavsett Youtubes policy här, så har han gjort ett val vad det gäller länkar och det valet bör man beakta när man tar in informationen han presenterar.
    👍
  • EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 16:16:55 följande:
    Du verkar tro att du är väldigt smart.. är det så att det går lätt att se om undersökningarna han relaterar till är seriösa eller inte om man verkligen orkar klicka in sig?
    Om så är fallet har du ingen poäng alls.
    Och du vill fortfarande inte läsa, vad folk faktiskt skriver?
    Du vill hellre, tydligen, ta saker helt ur luften i stället, och hålla det sedan emot folk ditt egna hitte på.

Tyvärr din taktik kommer inte att funka på mig.

Att jag påtalar för DIG, att din "expert" erkänner att han använder sig av afiliat länkar, betyder ju knappast att jag har struntat i att klicka på dem.

Eller så kan du ju berätta för mig vad som du hade problem med att förstå i denna meningen, jag citera mig själv:

"Dessa afiliate länkar har ju ingen källhänvisning till forskning/undersökningar på deras hemsidor heller. "

(slut på citatet)

Så dina försök att tydligt insinuera,  att jag inte har gått in på hans länksamling han lade upp funkar inte då det knappast stämmer med verkligheten ditt antagande du gör om att jag inte gått in på dem. Vilket jag bevisade för dig också, två gånger egentligen..

Första vändan valde du att ignorerar det bara.

• Agda90
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 15:33:45 följande:
    Nej alltså det är ingen tro, det är inflammationer som inte skapas i kroppen om du har tillräckligt med omega-3 men om du tillför omega-6 utan att ha tillräckligt med oemga-6 kan inflammationer uppstå.
    Och på vilket sätt är det bättre att tillföra omega 3? Via kosttillskott eller på naturlig väg?
    Man ska äta rätt mat så långt det bara går så att man inte behöver ta kosttillskott
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:27:32 följande:
    Makgeeken tog ju inte upp det om överanvändande av oljan vid fritering och hur det kan göra den skadlig exempelvis. Så hans video var ju mer vilseledande än doktorns på det sättet.
    Jodå, det gör han.
    Lyssna på avsnittet mellan 11.23 och 12.44.
Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?