Anonym (Olika) skrev 2024-09-11 21:55:16 följande:
Jag hade väl ekonomisk möjlighet att vänta till förskoleklass egentligen men jag valde trots detta att skola in mitt barn vid 13 månaders ålder.
Jag har mitt barn på förskolan 20 timmar i veckan nu vid 5 år. De första åren blev det 16 timmar i veckan.
På förmiddagarna jobbar jag, föreläser och ägnar mig åt saker jag finner utvecklande och utmanande. Sedan klockan 13 så kan jag ägna all min tid på min dotter. Vi har som ett schema för varje dag. Typ att vi varje onsdag åker till simhallen, varje torsdag blir det en utflykt till skogen, på tisdagar kommer vår pianolärare hem till oss också vid 14:00 tiden.
Jag ser mig som en närvarande förälder och helt ärligt, hade jag inte fått arbete hade jag typ gått under själsligt som människa.
Jag får jobba förmiddag och sedan när min dotter sover så jag kan ändå jobba heltid och ha korta dagar.
Jag föredrar det upplägget än som många gör stannar hemma två år och sedan sätter barnen på förskolan 9-10 timmar per dag? då anser jag att det är bättre att gå ner i arbetstid, om man inte kan lägga upp jobbet som jag och ge barnet korta dagar istället och kanske 4 dagar i veckan istället.
Finns väl ingen motsättning där. Börja senare behöver inte betyda långa dagar?
"Som många gör" - jag känner få som gör så.
Snarare börja tidigt = följa normen och gå hela dagar. De som skjutit på starten förbi två år är såna som redan har en annan tanke och som inte maxar barnens vistelsetid.