Inte dagis förens 2 år
Jag tänker att folk tänker och tycker så mycket hela tiden och ibland kan man bli bra trött på det....
...och med det sagt ska nu jag tycka lite här och vara precis lika tröttsam. Iaf, saker är i min uppfattning inte alltid varandras motpol där bara för att något är bra så måste det innebära att det andra är dåligt. Jag har inte stött på någon form av evidens för att förskolan har ett gynnande sammanhang för barn under två år -däremot har jag läst forskning om positiva effekter för senare åldrar vilket också är orsaken att vi har allmän förskola från tre år. Men om man lever ett någorlunda normalt liv med ett hyfsat socialt nätverk så behöver inte yngre barn förskolan. Betyder det att förskolan inte kan vara kul för yngre eller på något sätt är skadligt, nej det tror jag inte och jag har hört från många som skolat in yngre barn att de har älskat sin förskola och barnen trivs super. Så uppenbarligen funkar det ju bra ändå för barnen - vilket är tursamt då inte alla har möjlighet att vara hemma så länge med sina små.
Att barnen vistas i en miljö de uppskattar är dock inte detsamma som att de har behov av den. Men inte heller innebär det att den är skadlig eller att man gör något dåligt som förälder bara för att man behöver den och då är det ju tursamt att små barn oftast brukar gilla förskolan.