Anonym (Gnäll å gnäll) skrev 2024-06-30 18:25:03 följande:
Kvinnodominerande yrken är det alltid denna missnöjdhet.
varför då?
lönen är inte dålig.
sen vet jag inte om jag missförstått det men ni har ju redan arbetstidsförkortning eftersom ni jobbar 38,45 timmar i veckan men får betalt för 40.
ni får mer semesterdagar efter 40 år ålder.
Få som har det..
Arbetaplats är tämligen trygg eftersom man vet att lönen alltid kommer oavsett hur man sköter arbetet.
Alltså varför klagas det hela tiden?
Ang facket så är väll det enda sättet att visa sitt missnöje att gå ut.
Dels har man dåligt betalt. Som nyexad tjänar man sämre än en undersköterska och löneutvecklingem är så extremt dålig. Detta är ju en treårig högskoleutbildning.
Dessutom har vi har sånt jäkla ansvar. Det räcker med EN dålig dag ETT misstag så tar du livet av någon. Vilket annat arbete kan man säga det? Det ansvaret väger tungt på axlarna. Dessutom den etiska stress man går igenom varje dag där man ständigt väljer mellan sina patienters och sin egna hälsan. Att stressa ihjäl sig så jobbet blir gjort eller jobba i normal takt och riskera att vården blir sämre och saker inte blir gjorda. I värsta fall där någon oavsett vilket man väljer och det är inget ovanligt heller. Jobbar man inte med människor kan man inte förstå, faktiskt. Jag har haft många andra yrken där jag trodde jag hade enormt ansvar men nu när jag är sjuksköterska så är det en fis i rymden jämfört. Det är ju liksom människor vi jobbar med. Man kan aldrig planera, man kan sällan flexa ut dom dagar man behöver som på så många andra högskoleutbildning krävande jobb.
Man utbildar ju sig liksom för att inte ha en skitlön, för att inte ha en arbetsmiljö som är skit, för att inte behöva vara i beroendeställning ett helt liv gentemot sin arbetsgivare. Varför annars gå igenom en sån tuff utbildning som är ändå är?!
Inte för jag tycker man ska lön som en VD men det är samma ansvar för folks liv som man har. Vi tycker bara att det stora ansvaret och den uppoffringen man måste göra för att vara ansvarsfull i yrket ska speglas i lönen. Därför är det svårt att orka jobba heltid. Defacto känner jag nästan ingen som gör det. Finns många andra jobba som har samma arbetstidsförkortning.
Hade jag inte jobbat som hyrsyrra hade jag haft samma arbetstid och samma lön som när jag jobbade som brevbärare.
Till TS: dels tycker jag det bara blir sämre ju fler som går ut facket. Dom fackliga gör dagligen saker och hindrar saker från att hända som ingen vet eftersom man jobbar mycket bakom kulisserna. Min sambo var facklig och jag har varit skyddsombud och hade dom inte funnits heäade det varit misär. Man får hela tiden förhindra arbetsgivaren att fula sig. Hade dom fått välja hade dom ju flyttat avdelningar hit och dit utan någon som helst tanke på hur personalen mår och patientsäkerhet. Som hade ändrat scheman efter tycke, som hade försökt blåsa oss på ersättningar och då har jag inte ens börjat men det kollektivavtalet täcker. Det händer HELS tiden och hela tiden försöker arbetsgivaren trycka ner en. Det är bara när man drar fack-kortet som dom ger sig. Ensam hade det varit sjukhuset vs dig. Hade önskat att alla som går i ur facket skulle avskrivas från kollektivavtalet och få förhandla själva. Försök att få bra arbetstider och arbetsmiljö då. 😂😂😂 Du va sjukhuset/företaget.
Men visst kan man gå ur. Men man har ju ingen juridisk hjälp om man behöver det. Då har du alternativet att driva saken själv och riskera att få betala rättegångskostnaderna eller inte driva alls. Det händer ju inte förrens det händer.
Att vara med i facket är som att ha en försäkring. Ofta behöver du inte utnyttja på hela livet. Ändå betalar man för säkerhets skull...