Anonym (Sjuksköterska) skrev 2024-06-29 09:43:20 följande:
Klarar man sig utan fackförbund?
Efter vårdförbundets katastrofala slut på strejken funderar jag på atr gå ur efter 20 år som medlem-i ren protest mot att de svikit oss medlemmar ännu en gång. Dyrt är det och lite valuta får man. Har alltid varit med i fackförbund och man hör en massa propaganda hur dåligt (och farligt för en själv) det är att gå ur. Jag har aldrig behövt kontakta dem en enda gång hittills under alla dessa år.
Så frågan är klarar man sig utan fackförbund?
Dels handlar det om tanken att man många tillsammans är starka medan man ensam är svag, om det blir en konflikt med arbetsgivaren.
Sedan är det också lite som en försäkring. De flesta behöver aldrig nyttja den och det hade gått bra om de inte hade haft den. Men när skiten träffar fläkten, som att du får sparken, din arbetsgivare går i konkurs, det uppstår konflikter kring arbetsmiljö och arbetssituation mm så är den där försäkringen bra att ha. Detta drabbar väldigt många någon gång under arbetslivet och det är svårt att veta när.
Dessutom brukar man ha en massa rätt bra förmåner genom facket. Jag vet flera som exempelvis nyttjat den rättshjälp man har tillgång till genom fackets försäkring.
Problemet är ju färre som är med, desto svagare blir facket.